صعود زمستانه قله ریزبلند

قله ریزبلند، بلندترین قله شهرستان سپیدان است که در بالای دریاچه زیبای برم فیروز قرار دارد. ۳۷۲۰ متر ارتفاع دارد و حدودا نیم ساعت بعد از سپیدان و تقریبا روبروی پیست اسکی پولاد کف پیمایش آن شروع می شود. این قله یک قله بادخیز است و در اکثر مواقع شاهد بادهای شدید بر روی خط الراس و قله هستیم. وجه تسمیه اسم این قله، به دلیل وجود بادهای شدید و نوع پوشش سنگ روی قله که به صورت سنگ های ریز بوده، است. به عبارتی بدین معنی است که باد قله اینقدر شدید است که سنگ های ریز قله را هم بلند می کند.

شرح برنامه:

تیم 6 نفره ما با دو دستگاه سواری در ساعت 6 صبح روز جمعه 30 دی ماه 1401 از فلکه قصرالدشت حرکت کرد. حدود ساعت 7:30 به ابتدای مسیر پیمایش رسیدیم. از محل راهداری قدیمی یا تقریبا روبروی پیست پولاد کف مسیر حرکت آغاز می شد. بعد از پیاده شدن از ماسین ها، کفش های خود را عوض کردیم و گتر ها را پوشیدیم. با وجود برف زیاد منطقه و نوع برف آن که به صورت پودری و نرم بود، راه رفتن را دشوار می کرد. البته با توجه به پیمایش تیم های قبل، مسیر تقریبا مشخص و برف کوبیده شده بود.

بعد از حدود 1 ساعت و نیم به دریاچه رسیدیم. به منظور صرف صبحانه و استراحت، توقف کوتاهی داشتیم.

سپس مجدد به سمت خط الراس حرکت خود را ادامه دادیم. با توجه به نظر مربی تیم، مسیر صعود را کمی تغییر دادیم. از مسیر پر شیب تر و نه از روی خط الراس، به سمت قله پیش رفتیم.

ارتفاع برف در بعضی نقاط تا کمر هم می رسید. اینجا بود که داشتن قدرت بدنی بالا برای پیمایش کاملا محسوس بود. برف کوبی مسیر توسط خانم جمالیان و آقای هادی انجام شد.

بر روی خط الراس و قله شاهد باد شدیدی بودیم. که البته قبل از آن، توقفی کوتاه داشتیم تا گرتکس و دستکش مناسب بپوشیم. حدود ساعت 13 بر فراز قله ریز بلند ایستادیم.

شاهد آسمانی صاف و آبی بودیم که قله بل و دریاچه سد درودزن کاملا بر فراز قله نمایان بودند.

به دلیل باد شدید و برودت هوای سرد توقف کوتاهی بر روی قله داشتیم.

کمی پایین تر از شیب قله و در مکانی مناسب، برای استراحت و صرف ناهار توقف داشتیم.

ساعت 16:30 به محل پارک ماشین ها رسیدیم و صعود قله ریزبلند پایان بافت.

نکات قابل توجه:

• به دلیل ترافیک شدید جاده سپیدان به پیست در روز جمعه، این جاده از ساعت 12 ظهر به سمت سپیدان یک طرفه می شود.
  • آب کافی برای پیمایش همراه داشته باشید.
  • استفاده از عینک، اسکارف و ضد آفتاب فراموش نشود.
  • به دلیل نوع برف در روز پیمایش ما، نیاز به کرامپون نداشتیم.
  • آنتن دهی تلفن همراه در تمام طول مسیر خوب است.

اسامی شرکت کنندگان:
خانم ها پگاه جمالیان (سرپرست و مربی)، مینا سالکی و نسرین رئیسی
آقایان: اشکان واقفی، ابراهیم هادی، باقر سعادتی و محمود رحمانی (راهنما)

گزارش از: نسرین رئیسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.