گزارش صعود به قله شاهان (بام استان اصفهان)

قله شاهان کوه با ارتفاع 4040 متر، بام استان اصفهان است. این قله در 20 کیلومتری فریدون شهر قرار دارد.

این قله از 3 مسیر صعود می شود.

شرقی: روستای سرداب بالا- تنگه عرب – دهلیز جنوبی- قله شاهان کوه

غربی: روستای شاهان- دهلیز غربی- قله شاهان کوه

و مسیر شمال شرقی: روستای سرداب بالا  –دره شمال شرقی- قله شاهان کوه

تیم ما مسیر شرقی را برای صعود انتخاب کرد.

شرح برنامه:

پنجم آبان ماه ۱۴۰۱ ساعت ۶ صبح همه بچه ها طبق قرار قبلی در پایانه کاراندیش، پای اتوبوس آماده و حاضر بودند. ساعت هفت نشده بود که اتوبوس حرکت خود را به سمت اصفهان آغاز کرد.

تا چشم به هم زدیم ساعت یک بود و اتوبوس در ترمینال صفه اصفهان بقیه مسافران را پیاده کرد. بعد از کمتر از یک ربع به سمت فریدون شهر، جایی که شاهان کوه چشم انتظار ما بود، به راه افتاد.

بالاخره بعد از دو ساعت و نیم یعنی ساعت 15:45 به فریدون شهر رسیدیم. شهری که به بام ایران مشهور است. نژاد مردم بومی فریدون شهر به کشور گرجستان برمی گردد. با زبان محلی گرجی با هم حرف می زنند. فریدون شهر، شهری سرسبز و پر از درختان سربه فلک کشیده گردو است.

در اقامتگاه بوم گردی “بام ایران” برای گذراندن شب قبل از صعود اقامت داشتیم. بعد از مستقر شدن به اتفاق بچه ها چرخی در شهر زدیم. خریدهای مورد نیاز برای صعود فردا را انجام دادیم.

چون باید ساعت ۲ بامداد برای حرکت به سمت قله بیدار میشدیم، بعد از بستن کوله ها و صرف شام، ساعت 20 خود را خواباندیم…!!

ساعت دو همه بیدار بودند. در عرض نیم ساعت آماده و حاضر به یراق سوار مینی بوس شدیم. و به سمت محل شروع پیمایش حرکت کردیم. از اقامتگاه تا آنجا با مینی بوس یک ساعتی طول کشید. راهنمایی تیم را، سرکار خانم طاروردی که یکی از کوهنوردان با تجربه و محلی فریدون شهر بودند را برعهده داشتند.

از مینی بوس پیاده شدیم. در ابتدای مسیر یک خانه و چند درخت بود که با توضیحات راهنما فهمیدیم که متعلق به عشایر آن منطقه است و اکثر کوهنوردان در نگاه اول این ساختمان را با جان پناه شاهان کوه اشتباه می گیرند.

ساعت تقریبا سه و نیم بود. به خط شدیم و حرکت را به سمت قله آغاز کردیم. ابتدای مسیر هوا  سرد بود ولی نه آنقدر که غیر قابل تحمل باشد. یک ساعت اول مسیر ، پاکوب بود با شیبی کاملا ملایم که برای اماده کردن بدنمان برای صعود بسیار عالی بود.

ساعت ۴.۳۰ به جایی رسیدیم که باید از آن به بعد دست به سنگ های ریز و درشتی را پشت سر می گذاشتیم. که برخی دست به سنگ ها را با حمایت یکدیگر پشت سر گذاشتیم.

آفتاب هم دیگر طلوع کرده بود و اندک گرمایی به بدنمان می داد. ساعت ۶:۴۵ برای خوردن صبحانه توقف کردیم. کمتر از نیم ساعت با خوردن صبحانه جانی تازه یافتیم و پر انرژی راهی قله شدیم.

هر چه به قله نزدیک تر می شدیم شیب تند تر و تندتر می شد و باد سرد و شدیدی هم نزدیکی های قله مانع از آن می شد که علی رغم خستگی مجالی برای توقف و استراحت بیابیم.

با تلاش و همت همه همنوردان، هر ۱۴ نفرمان به همراه راهنما ساعت ۱۰:۲۰ بر فراز قله شاهان کوه بودیم و با شادی این صعود را به همدیگر تبریک می گفتیم.

هوا بسیار سرد بود. باد هم به شدت می وزید. به همین خاطر در کمتر از نیم ساعت عکس ها را بر فراز شاهان کوه گرفتیم و همه با هم شروع به بازگشت کردیم. کمی پایین تر وزش باد متوقف شد اما سرمای هوا همچنان پابرجا بود.

ساعت 13:30 بعد از پشت سر گذاشتن دست به سنگ هایی که کمی نیاز به حمایت و دقت داشت و کمی بعدتر از جایی که برای خوردن صبحانه توقف کرده بودیم، برای خوردن نهار نشستیم. باز هم  حدود نیم ساعتی و نه بیشتر تجدید قوایی کردیم و ادامه مسیر برگشت …

و بالاخره بعد از سه ساعت پیمایش تقریبا یکسره به همان ساختمان ابتدای مسیر رسیدیم که مینی بوس هم منتظرمان بود. به اقامتگاه رسیدیم. پس از کمی استراحت و صرف شام سوار اتوبوس شدیم.

راهنما: خانم نرگس طاروردی  09139734635

اقامتگاه:  بام ایران _ آقای اسلامیان  09133728098

راننده مینی بوس: آقای یوسلیانی   09138789338

نکات مهم و قابل یادآوری:

• تنها چشمه موجود در مسیر، در ابتدای شروع پیمایش است.
  • آنتن دهی موبایل در تمام نقاط میسر نبود و در کل آنتن دهی موبایل ضعیف است.
  • برای پیمایش این قله، نیاز به توانایی دست به سنگ شدن در برخی نقاط آن، می باشد.

اسامی شرکت کنندگان: خانم ها مریم یزدانی، زهرا طاقدیسی، نسرین رئیسی، احلام جارزاده، احترام شبانی، شهربانو شبانی، مریم رعنا، ملکه عباسی، الهام مرادی، فاطمه راستی، مژده محمدی (سرپرست)

آقایان: محمدرضا فرهادی، حسین کشاورز، منوچهر خیاطی

گزارش از: حسین کشاورز

1 دیدگاه دربارهٔ «گزارش صعود به قله شاهان (بام استان اصفهان)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.