صعود به دریاچه برم فیروز و قله ریز بلند

تاریخ اجرا: شنبه ۳ اردیبهشت 1401

دریاچه برم فیروز:

دریاچه‌ای کوچک در جنوب غرب قله برم فیروز و در ارتفاع ۳۳۵۰ متری از سطح دریا وجود دارد. با توجه به میزان بارش های سال، معمولا تا اواخر فروردین ماه شاهد برف و یخ روی دریاچه هستیم. در اردیبهشت دریاچه در اثر آب شدن برف شکل می‌گیرد. چمنزارهای سرسبز و گل های وحشی زیبا را در اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه میتوان در اطراف دریاچه مشاهده کرد. اما هم چنان در قسمت غربی دریاچه برف باقی‌مانده از زمستان وجود دارد و همه این‌ها در کنار هم زیبایی خاصی به دریاچه می‌بخشد.

بنابراین از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر این دریاچه مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

کوه برم فیروز اسم خود را در واقع از همین دریاچه گرفته‌ است، چرا که در زبان محلی منطقه فارس به برکه‌ها و دریاچه‌های کوچک کلمه “برم” اطلاق می‌شود و از آن جا که این دریاچه در زبان محلی “برم فیروز” نام دارد این کوه نیز به همین اسم شناخته می‌شود.

کنار این دریاچه دو کوه بلند قرار دارد. قله ریز بلند (قله برم فیروز) به ارتفاع ۳۷۲۰ متر است . ریزبلند دقیقا در شمال دریاچه است. دیگری، قله قلاتگرد نام دارد. قله قلاتگرد دارای ارتفاع حدود ۳۶۵۰ متر است. این قله کمی از دریاچه فاصله دارد. راه ماشین رو برای دسترسی به این دریاچه وجود ندارد. دریاچه برم فیروز در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی شیراز، ۱۴ کیلومتری شهرستان سپیدان قرار دارد. و از بابت موقعیت مکانی در حاشیه جاده کمهر- مارگون و در نزدیکی پیست پولاد کف قرار دارد.

پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان بوته ای ،گون و بدون وجود درختان سایه دار است. گل لاله، حسرت، گونه هایی از فرفیون و جاشیر نیز در منطقه فراوان می باشد.

مسیر شیب ملایمی دارد. از روبرو میتوان پیست اسکی و قله قوچ خوس را نیز دید.

شرح برنامه:

با همراهی ۳۰ نفر از همنوردان باشگاه کوهنوردی بامداد ساعت ۶:۳۰ بامداد راهی شهرستان سپیدان شدیم. صبحانه در اتوبوس صرف شد. ساعت ۸:۳۰ به راهدار خانه ای که در نزدیکی پیست پولادکف بود رسیدیم .حدود ده دقیقه حرکات کششی توسط مربی خوب تیم، خانم شاکرنیا، انجام شد.

صعود خود را به سرقدمی خانم مژگان شرفیان، همنورد با تجربه باشگاه بامداد آغاز کردیم. هوای بسیار مطلوبی بود. کم و بیش نسیم ملایمی همراهیمان میکرد. در میانه راه کنار چشمه اندکی استراحت کردیم. درادامه راه کم کم سرعت باد بیشتر شد ولی نه آنچنان که اذیت بشیم.

ساعت ۱۰:۳۵ دقیقه به دریاچه برم فیروز رسیدیم. اطراف دریاچه تقریبا هنوز پوشیده از برف بود. در جمع مان تعدادی از عزیزان برای اولین بار بود که تجربه شیرین این صعود زیبا و دیدن دریاچه در بالای کوه را داشتند. تعداد ۹ نفر از دوستان ترجیح دادند در کنار دریاچه مانده و از زیبایی آن بیشتر لذت ببرند. بقیه بعد از استراحتی کوتاه به همراه خانم حمیده فرمانی عزیز که سرپرستی کل برنامه را به عهده داشتند و مجدد به سر قدمی خانم شرفیان ساعت ۱۱ راهی قله ریز بلند شدیم. در جاهایی از مسیر برف بیشتری شاهد بودیم که گاها یا از کنار آنها یا از روی برف ادامه مسیر دادیم.

سرعت باد تقریبا زیاد شد.. دقیقا ساعت 13 به قله رسیدیم. با توجه به پیش بینی هواشناسی و احتمال نامساعد شدن هوا در ساعات آتی، بعد از توقف تقریبا ۲۰ دقیقه ای به سمت پایین حرکت کردیم کردیم. ساعت 14:۳۰ به دریاچه رسیدیم. و به دوستان دیگرمان که کنار دریاچه بودند پیوستیم.

با هوایی بسیار عالی و مناظری دلچسب و دلنشین با دوستان به صرف ناهار پرداختیم. مسیر برگشت را سرپرست عزیز مسیر مَشگه انتخاب کرده تا با دیدن دشت پر از گل های بهاری و لاله های واژگون شاهد زیبایی و جلوه گریهای حضرت حق شویم و خدا را دگر بار شاکر باشیم که ما را لایق دیدن اینهمه زیبایی قرار داد. ساعت 17:۵۰ به اتوبوس که کنار جاده انتظارمان میکشید رسیدیم. و راهی شیراز شدیم.

به پایان امد این دفتر حکایت همچنان باقیست.

باسپاس

اسامی شرکت کنندگان:

خانم ها؛ لیلا توانگری، زهرا بیگم توانگر، ملکه عباسی طیبی، ماهرخ مصلی نژاد، فرزانه ژیانی، اعظم شیاری، فریبا پاس لار، طاهره توکلی، اعظم توکل، مریم یزدانی، ناهید قناعتیان، فرحناز گلستانه، زهرا دهقانی، احلام جارزاده، سحر دشتیانی، ساناز موسوی زاده، نجمه شاکرنیا، خرم روستائی، الناز شهبازی دوست، مژده برخوردار، حمیده فرمانی(سرپرست و مربی)، مژگان شرفیان، مهری خسروانی(مربی)

آقایون؛ حامد آموزگار، عظیم کاظم زاده شیرازی، سعید رحیمی، حمیدرضا ستوده، اصغر شاکرنیا

گزارش از: زهرا بیگم توانگر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.