گزارش صعود به قله بیرمی (بام استان بوشهر)

برنامه صعود به قله بیرمی در تاریخ 28 و 29 بهمن ماه سال 1401 توسط باشگاه بامداد برگزار شد. قله بیرمی با ارتفاع 1960 متر در میانه استان بوشهر قراردارد.

روز اول:

ساعت 6:45 روز 28 بهمن از شیراز سفر ما آغاز شد. درساعت 12:30به شهر دلوار رسیدیم. در آنجا می توانید از خانه رئیسعلی دلواری دیدن کنید.

سپس به ساحل رفتیم. در ساحل دلوار ناهار خورده و استراحت کردیم. ساعت 14 به سمت محل اسکان حرکت کردیم. .طبق هماهنگی های انجام شده در خانه کوهنورد بعد از روستای گشی با مسئولیت آقای گلستانی اسکان داشتیم. ساعت 15:30 به خانه کوهنورد رسیدیم. برنامه صعود به قله برای ساعت 2 شب هماهنگ شد. برای همین ساعت 20 خوابیدیم.

روز دوم:

ساعت 1 بیدار باش و 1:30 سوار مینی بوس شدیم. 1:45 به ساختمان محیط بانی خائیز رسیدیم.

گروه با نرمش و گرم کردن برای صعودی خوب و دلنشین آماده شد. در ساعت 2 بامداد با سرپرستی خانم مژده برخوردار شروع به حرکت کردیم. راهنمایی تیم را آقای اهرمی برعهده داشتند. از تنگه روان عبور کردیم. هوا خنک بود. تنگه ای بسیار زیبا پوشیده شده از درخت های نخل وگلهای بهاری زیبا و سبز پیش رو داشتیم.

بعد از حدود 2 کیلومتر پیمایش، به چشمه روان رسیدیم. باید 7 خان را تارسیدن قله طی کنیم. خان اول شیب زیادی دارد. تنها بین خان ها می­توان استراحت کرد چون کوه شیب دار و سنگی می باشد.

قسمتهای دیگر نشستن و ماندن سخت بود .خان دوم هم باز شیب دارد ولی فاصله بین خان اول و دوم کمتر است. خان چهارم و پنجم از بقیه خان­ها مسیر طولانی تری دارد.

در ساعت 5:30 از خان پنجم هم گذشتیم. بیشتر دوست داشتیم خورشید خودنمایی کند تا محیط اطراف را بهتر ببینیم و از این طبیعت زیبا بیشتر لذت ببریم.

در خان ششم کمی استراحت کردیم و برای صرف صبحانه توقفی داشتیم. 6:30 خورشید آرام آرام بیرون آمده و توانستیم مناظر زیبا و کوه­های سر به فلک کشیده اطراف را نظاره­ گر باشیم. در پایین دست کوه شاهد مه صبحگاهی بودیم. صدای کبک کوهی را نیز از دور دست ها می شنیدیم. در ساعت 8 از آخرین خان گذشتیم و به خط الراس رسیدیم.

در خط راس شاهد مناظر فوق العاده ایی از کوه های اطراف بودیم. کوههای پوشیده شده با ابر رشته کوه زاگرس در دور دست، منظره فراموش نشدنی را برایمان به ارمغان آورده بود.

خط راس را با شیب متوسط و قسمتهای که مانند میخچه های بزرگ از کوه درآمده بود و زیر پای خود تیزی آن را حس میکردیم گذراندیم. هوا آفتابی و بسیار دلنشین و خوب بود.

9:15 به قله رسیدیم.

درساعت 10:15 قله ر در همان مسیر رفت ترک کردیم و در خط راس بسیار زیبا ادامه مسیر دادیم.

.به یاری خدا در ساعت 17:30 به روستای گشی رسیدیم. در روستا رستوان خاصی وجود ندارد ولی غذای خانگی وجود دارد که می توان از قبل سفارش داد.

ساعت 20 روستا رو به سمت شیراز ترک کردیم.  متاسفانه به خاطر تعمیر جاده و ترافیک بسیار سنگین دیرتر از موعد مقرر به شیراز رسیدیم.

قله بیرمی از ضلع جنوبی هم قابل صعود است منتها مسیر آن دست به سنگ و با شیب بیشتر است. بهترین مسیر همان ضلع شمالی است که پاکوب خوب و مشخصی دارد.

برگشت را با سرعت کمتری آمدیم چون شیب در خانهای 1و3 و 5 زیاد هستند و بیشتر احتیاج به صبوری و استراحت دارد.

در طول کل مسیر تقریبا 3 لیتر آب نیاز است.

بهترین زمان صعود نیمه دوم سال است.

آقای گلستانی (خانه کوهنورد گشی): 09171712668

آقای موسی اهرمی (راهنما): 09164977327

خانم ماهرو (سفارش غذا): 09179616553

اسامی شرکت کنندگان:

خانم­ها: نرگس هنرور، سحر دشتیانی، فاطمه راستی، فرشته شهریاری، مریم یزدانی، نجمه شاکرنیا، مژده برخوردار (سرپرست)
آقایان: محمدرضا فرهادی، حسین کشاورز، سعید رحیمی، حامد آموزگار

گزارش از: فاطمه راستی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.