گزارش برنامه پیمایش کویر شهداد

17-19 آبان ماه 96

شهداد یکی از بخش های شهرستان کرمان است. این منطقه در 87 کیلومتری شمال شرق شهر کرمان واقع شده است. شهداد از جنوب غرب به مناطق کوهستان یو سردسیر سیرچ و از شمال شرق به مناطق کویری و گردشگری بکر و دست نخورده ای از قبیل کلوت متصل است. در 25 کیلومتری شهداد شاهد شهری بی نظیر با سازه هایی حیرت آور و شگفت انگیز هستیم. این جا شهر کلوت هاست. این آسمان خراش ها زاییده های طبیعت هستند که با فرسایش باد و خاک، سازه های زیبایی خود را به رخ هر بیننده می کشند و تورا به تحسین وا می دارند. در آماری غیر رسمی گرمترین نقطه روی کره خاکی اینجاست.در محدوده 30 هزار کیلومتری در دل کویر لوت هیچ حیاتی وجود ندارد. شهداد در ارتفاع 430 متری از سطح دریا قرار دارد.
قدیمی ترین پرچم فلزی جهان درفش شهداد است.(موجود در موزه ملی)
کلوت تشکیل شده از دو واژه: کل: به معنای آبادی و لوت: نام بیابان17 آّبان ماه 96: تعدای از اعضای باشگاه کوهنوردی بامداد، ساعت 23، از فلکه گل سرخ، شیراز را به سمت کرمان ترک نمودند.
18 آبان ماه:
8 صبح: رسیدن به کرمان
ساعت 9 نرسیده به سیرچ، توقف در مسجد ابوالفضل برای صبحانه.( اولین باری بود از میراث فرهنگی راهنما گرفتیم و به گفته دوستان شرکت کننده در برنامه بسیار موثر و مفید بوده است.)
نام راهنما: سید حجت اله سادات حسینی
کرمان تا سیرچ 45 کیلومتر
سیرچ به شهداد 40 کیلومتر
شهداد به شفیع آباد 20 کیلومتر
شفیع آباد تا کلوت های شهداد 20 کیلومتر
در روستای شهداد از آسیاب آبی دو قلو، آب انبار و … دیدن کردیم.سپس به سمت شفیع آبادرفتیم. در خانه بومگردی مستقر شدیم و به صرف ناهار که از قبل تدارک دیده بودند پرداختیم.
بعد از ظهر به دیدن کلوت ها رفتیم و غروب زیبایش را به تماشا نشستیم. سپس به محل اسکان برگشته و پس از صرف شام، گشت شبانه روستا شروع شد.
شب زنده داری کنار آتش، خواندن ترانه های اصیل و ناب ایرانی، خوردن دم نوش های محلی و … شب ما را خاطره انگیز کرد.
19 آبان ماه:
صبح روز جمعه ساعت 4 بیدار شدیم. هوا تاریک بود کهبه سمت کلوت ها رفتیم تا شاهد طلوع خورشید کویری باشیم. مناظر بدیعی درست شده بود. عکس های نابی به یادگار گرفتیم. رود شور و تپه تخم مرغی و …را نیز دیدیم.پس از صرف صبحانه مفصل به سمت آب گرم حرکت کردیم.
ساعت 9 به سمت آبگرم حرکت کردیم. ساعت 9:40 سر راه آبگرم بودیم. تا آبگرم 10 کیلومتر است ولی گردنه پیچ دارد.
ساعت 10 آبگرم بودیم. استخری کاملا بهداشتی با هزینه ورودی 6000 تومان، شامل آب بسیار گرم که طاقت بیشتراز 10 دقیقه ماندن را نداشتیم.
11:45 دقیقه بازگشتیم.
12:30 به کرمان رسیدیم و آقای سادات راهنمای گروه از ما جدا شدند.
13:45 به باغین رسیدیم و ناهار در پارک باغین صرف شد.
15:00 به سمت شیراز حرکت کردیم، ساعت 23:45 به سلامتی به شهر و دیارمان شیراز رسیدیم.
                                                                                برای مشاهده عکس های بیشتر، کلیک کنید
دوستان شرکت کننده در برنامه:
خانم ها: مهری خسروانی، مژگان شرفیان، علیا مکتبی فرد، حدیث انوری، پردیس انوری، فروغ انوری، لیلا علیزاده، زینب خوارزمی، زهرا جم پناه، احلام جار زاده، نسرین رئیسی، عاطفه خانی، غزل شیروانی، فرنوش صالحی، طاهره زارع، زهرا ابراهیمیان، صغری خواست خدا، فرشته شهریاری، سحر دشتیانی، صدیقه مقبلی، مینا علیزاده، راضیه تکاپو، شهرزاد کشتکار، شهلا کشتکار، اعظم احمدی، گلنوش جمشیدی.
آرام یدملت، سمانه هادی زادگان، زهرا یدملت
آقایان: مجید اسکندری، احمدرضا شرفیان، میثم یدملت، داریوش یدملت، علی انوری پور، سعید رحیمی، کیانوش جمشیدی، رضا صفری،
سرپرست: پریچهرخرم
گزارش از پریچهر خرم(شماره تماس: 09173388515/ 09396703558)
                                                                          به امید دیدار شما در برنامه های کویری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.