گزارش برنامه پیمایش رودخانه شش پیر به سربست

آدینه 96/6/24

بامداد روز آدینه 24/6/96 ساعت 6 از باشگاه حجاب شیراز حرکت کردیم. رودخانه شش پیر از مهم ترین و پر آب ترین منابع آب سطحی دائمی در استان فارس به شمار می رود. چشمه شش پیر در 8 کیلومتری شمال روستای برشنه واقع شده که از توابع همایجان سپیدان می باشد، از میان شکاف های کوه بیرون می آید و چند متر پایین تر از سرچشمه رودخانه ای خروشان به راه می افتد. ابر رودخانه شش پیر از جنوب شرقی سپیدان در مسیر کوهستانی به سوی دشت همایجان جریان یافته و با استفاده از نهرهای سنتی به اراضی و باغ های همایجان منتقل می شود. نام قدیمی این رودخانه رتین بوده که در دوره قاجاریه به شش پیر تغییر داده شد. ساعت 8 به ابتدای مسیر رسیدیم .هوا بسیار تمیز و آسمان صاف بود. صبحانه صرف شد و ساعت 8:30 کوهپیمایی را آغاز کردیم. زیبایی این مسیر با وجود مناظر طبیعی و پوشش جنگلی از جمله تمشک فراوان ،زرشک ،سماق درختی ،کیالک کوهی چشم گیر است.

در طول مسیر فضولات حیوانات وحشی همچون خرس و جوجه تیغی نیز به چشم می خورد. .پس از طی مسافتی در امتداد رودخانه شیب تندی با سنگ ریزه ها شروع می شود که کمی در حفظ تعادل اختلال ایجاد میکند.حدود 15 دقیقه پس از طی این شیب به اولین دست به سنگ می رسیم.با پیشنهاد راهنمای محلی آقای حسینی و کمک آقای صفری و با استفاده از طناب انفرادی از عرض رودخانه عبور می کنیم.

بعد از طی حدوداً نیم ساعت به دست به سنگ های بعدی می رسیم که با توجه به کوتاه بودن سنگ ها و همچنین جای دست و پای مناسب عبور از این سنگ ها سخت نیست البته به احتیاط و دقت نیاز دارد. همین دست به سنگ ها زیبائی مسیر جنگلی را متنوع و دو چندان کرده است. بعد از آخرین دست به سنگ ،سرازیری با سنگ ریزه های ریز و درشت را در مقابل داریم که لغزنده نیز هست.

با رعایت روش صحیح قدم برداری به راحتی سپری می شود که لزوم همراه داشتن کفش کوه مناسب را می طلبد تا با تسلط بیشتری عبور کنیم .در طول مسیر دیواره ها ،طاقچه ها و اشکف های بسیار زیبائی هست که معمولاً کوه نوردان بسیار علاقه مند هستند از اینجا به تماشای اطراف بنشینند. ساعت 13:40 به منطقه دره شاه بوتراب رسیدیم .با مشورت سرپرست و دوستان تصمیم به ماندن و صرف ناهار و استراحت و عکس کردیم. ساعت 15:30 درادامه مسیر حرکت کردیم و ساعت 18 با سوار شدن به مینی بوس به سمت شیراز حرکت کردیم.

سرپرست برنامه: خانم مژگان شرفیان
مسئول فنی: خانم شکوفه خسروانی
هزینه اعضا: 25000 تومان (بابت کرایه، راهنما و بیمه) و هزینه مهمان ها 30000 تومان.

نفرات شرکت کننده در این برنامه:

خانم ها: علیا مکتبی فرد -شکوفه خسروانی-مژگان شرفیان -مهری خسروانی -خدیجه مشعلی -لیلا توانگر -فرزانه ژیان -مریم رنجبر -زهرا حقیقی -مریم پل سوار -زویا باپیری -حدیث انوری پور -پردیس انوری پور -صبا پرچمی
آقایان: علی انوری پور -محمد رضا صفری -منوچهر حسینی

وضعیت هوا : مساعد رو به ابری
آنتن دهی: در طول مسیر برقرار نمی باشد
تجهیزات: تجهیزات کوهپیمائی یک روزه

از همکاری و همدلی کلیه دوستان در این برنامه سپاسگزاریم.

تهیه گزارش: صبا پرچمی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.