گزارش برنامه پیمایش دریاهک

گزارش برنامه پیمایش دریاهک (دره دریا کهمره سرخی)
آدینه 21 مهرماه 96

 نام منطقه(کوهمره) از دوره صفویه در متون تاریخی به ثبت رسیده و ظاهراً اولین بار در روزنامه ملا جلال منجم معاصر شاه عباس کبیر به کار رفته است. این نام به منطقه‌ای در جنوب شهر شیراز اطلاق می‌‌شود که از شرق به فیروزآباد، از غرب به کازرون و از شمال به شیراز محدود است. باتوجه به فاصله بیست کیلومتری محور فرعی و کوهستانی کوهمره سرخی از شیراز و وجود جنگل و دو رودخانه پرآب قره آغاج و سرخون و چندین چشمه و آبشار، یکی از مهم‌ترین و پر رفت‌وآمدترین تفرجگاه‌های جنوب کشور است. کوهمره سرخی، که امروزه جزو شهرستان شیراز است، سرزمینی است کوهستانی و جنگلی به وسعت حدود سه هزار کیلومتر مربع که آخرین شاخه جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس به شمار می‌‌رود. بلندترین قله کوهستان کوهمره سرخی کوه دلو است که حدود ۳۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.بانوان کوه نورد باشگاه بامداد، ساعت 6:45 بادودستگاه مینی بوس بطرف بلوک پایین کهمره حرکت کردند.  بعد از بیست کیلومتر وارد جاده کهمره سرخی شده وحدودساعت 8 صبحانه صرف شد. بعد ازخوردن صبحانه به طرف روستای کره بس حرکت کردیم.
روستاها ی این متطقه تا عمق جنوبی کوهمره امتداد دارند. مردم به کشت شلتوک، گندم و باغداری ( عمدتا انار و مرکبات) اشتغال دارند. از گردنه کره بس به جنوب، به تدریج هوا گرم می شود و بخش گرمسیری کوهمره را تشکیل می دهد. به این قسمت کوهمره پایین گفته می شود و مرکز آن روستای بکدانه است.بعد از رسیدن به روستای بیگدانه بطرف شرق حرکت کردیم. ساعت 9:45 پیاده روی در کنار باغ های انار از مسیر مشخص شروع شد.
به سربالایی شیب دار که می رسیم. مسیر پیمایش مشخص است و عبور از آن با فراز نشیب هایی همراه است. هر چه پیشتر می رویم، درجه شیب به سمت شرق افزایش می یابد. مسیر پاكوب رفته رفته مسطح تر می شد. از میان درختان کهنسال نشسته بر دشت سرسبز، گذر می کنیم. پوشش جنگلی درختان بلوط و انواع درختان و بوته های دیگر و کوههای سر به فلک کشیده حاکی از طبیعت بکر و طبیعت زیبای این منطقه است.  ساعت 12 به چشمه دینک می رسیم بعد از استراحتی و سپردن پاهای خود به اب چشمه، ساعت 13 به طرف روستای بکدانه بر می گردیم. به علت گرمی هوا با صلاحدید سرپرست تعدادی ازدوستان با وانت بر می گردند و گروهی با همراهی سرپرست قدم در راه می گذارند. ساعت 14:30 در کنار باغ جناب امیری ناهار صرف شد و ساعت 16 به طرف شیراز حرکت کردیم.

درپایان ازسرکار خانم مکتبی فرد که با مدیریت خوبشان روز پاییزی قشنگی را به صفای دوستان گرامی در میان طبیعت و انارستان کهمره به خاطراتمان اضافه کردند، سپاسگزاریم.

اسامی شرکت کنندگان:

خانم ها: علیا مکتبی فرد (سرپرست)- لیلا توانگر- حلیمه پورالحسینی- مریم رنجبر- مهین اسدپور- مهنازمکتبی فرد- فاطمه صفری-شکوفه خسروانی-مریم برزگر-زینب خورازمی راد-مارتا کاشف-نسرین ریسی-نجمه عالی کار- راضیه تکاپو-غزل شیروانی-طاهره زارع-زهراتوانگر-عاطفه خانی-محبوبه زرنویس-فروزان خادمی-انوشه حاجیان-فرزانه ژیانی-پردیس انوری پور-حدیث انوری پور-فیروزه میرحسنی-طاهره زارع مهذبیه-سیده سبا حسینی-راضیه شعبانی-زهره برزگر-شهره خسروانی –کژال حسنی- لیلا ترابی- مهری خسروانی.
آقایان: امین عسلی- امیرحسین سلیمی- داریوش حاجیان-

ارسال گزارش:
مهری خسروانی

2 دیدگاه دربارهٔ «گزارش برنامه پیمایش دریاهک»

  1. لازم به توضیح است ارتفاع قله دلو 3097 متر می باشد که به اشتباه 32000 متر اشاره شده است😂😂

    1. نسرین رییسی

      ممنون از تذکر جنابعالی. طبق گزارشات قبل، ارتفاع قله 3200 ثبت شده است. البته این تفاوت ممکن است ناشی از خطای دستگاه های اندازه گیری هم باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.