گزارش صعود به قله شاه کول

بنابر فراخوان هیئت کوهنوردی استان لرستان مبنی بر برگزاری صعود سراسری 31 استان به 31 قله رشته کوه اشترانکوه برنامه برگزار گردید.

این برنامه در تاریخ 7 و 8 تیر 1402 اجرا شد.

امتداد رشته کوه اشترانکوه از سمت شمال غرب به جنوب شرق است. به علت داشتن قله های هشت گانه در کنار هم و مانند کاروان شتران، به آن اشترانکوه می گویند.

پوشش گیاهی: آویشن، گون، کاکوتی، آلاله، بومادران، درمنه، پونه اشترانکوهی، سیر، موسیر، لاله واژگون، ریواس

پوشش جانوری: خرس قهوه ای، کل و بز، قوچ و میش، گربه وحشی کبک، شغال، روباه، دال، شاهین، عقاب طلایی

بهترین فصل صعود: اواخر بهار و اوایل تابستان

ارتفاع پای کار: 2500

ارتفاع قله: 3750

موقعیت جغرافیایی: شهرستان الیگودرز، منطقه خلیل آباد

شرح برنامه

ساعت 14 روز سه شنبه از ترمینال کاراندیش شیراز با اتوبوس های شیراز- کرمانشاه حرکت کردیم. ساعت 24 در سه راهی اردوگاه شهرستان ازنا از اتوبوس پیاده شدیم. دوستان میزبان هیئت کوهنوردی شهرستان ازنا منتظر ما بودند.

از ساعت 8 صبح روز چهارشنبه 7 تیر ماه، پذیرش کوهنوردان سراسر ایران آغاز شد و کم کم مابقی کوهنوردان هم از راه میرسیدند.

ساعت 12 جلسه هماهنگی و توجیهی نهایی با سرپرستان تیم ها و مسئولین برگزار گردید. پس از صرف ناهار مراسم افتتاحیه آغاز شد. در ساعت 16 همزمان با اتمام مراسم، یکی یکی تیم های استان ها، همراه با راهنمایان خود به سمت منطقه صعود خود حرکت کردند.

قلل هر استان بر طبق قرعه انتخاب شد. تیم ما، صعود به قله شاه کول را داشتند. مبدا حرکت ما شهرستان الیگودرز بود. 16:30 به شهرستان الیگودرز رسیدیم. ساعت 17:00 همراه با کوهنوردان استان البرز، خراسان رضوی و گیلان به سمت منطقه (خلیل آباد) حرکت کردیم.

حدود 1ساعت جاده آسفالت و 1ساعت جاده خاکی را طی کردیم و بلاخره ساعت 19 به محل شروع پیمایش رسیدیم.

19:15 با کوله های سنگین و گام های استوار به سمت جانپناه کول جنو حرکت کردیم. در مسیر یک چشمه آب هم داشتیم .

حدود 21 به جانپناه رسیدیم. چادرها را برپا کردیم. برای خواب شب آماده شدیم.

روز بعد ساعت 5 صبح بیدار باش و 5:30 حرکت را آغاز کردیم. ساعت 6:30 به زیر تیغه کول جنو رسیدیم و برای استراحت و صرف صبحانه توقف نیم ساعته داشتیم.

تا اینجای مسیر پاکوب مشخص و با شیب متوسط و مقداری درگیری با سنگ را داشتیم. اینجای مسیر دهلیزی برفی پیش رو داشتیم. کرامپون ها را پوشیدیم. باتون ها را جمع کردیم و کلنگ به دست گرفتیم. از دهلیز برفی با شیب تند و با احتیاط عبور کردیم.

و دوباره در ادامه مسیر شیب تند و درگیری با سنگ را داشتیم تا اینکه در نهایت ساعت 9 به قله شاه کول به ارتفاع 3750 متر رسیدیم.

طبق هماهنگی های صورت گرفته تمامی تیم ها ساعت 11 بایستی بر روی قله میبودند. به همین منظور توقفی دو ساعته بر روی قله داشتیم که با توضیحات راهنما و معرفی قلل مختلف و مشاهده منظر اطراف سپری شد.

حدود ساعت 11:10 قله شاه کول را ترک گفتیم و به سمت پایین حرکت کردیم. مجددا با احتیاط بسیار از چالش های پیش رو گذر کردیم تا اینکه ساعت 15 به جانپناه رسیدیم.

1 ساعتی را برای ناهار و جمع کردن وسایل در جانپناه توف داشتیم. 16:15 به سمت پایین حرکت کردیم. 17:15 به مینی بوس های که منتظر ما بودند رسیدیم.

منتظر شدیم تا باقی دوستان هم رسیدند و در ساعت 18 با مینی بوس ها به سمت الیگودرز حرکت کردیم. 19:35 به شهر رسیدیم.

با ماشین دربستی خود را به اصفهان رساندیم و سپس با اتوبوس های اصفهان شیراز به شیراز رسیدیم.

نکات مهم:

• آنتن دهی موبایل را در اطراف جانپناه و سرقله داشتیم. در طول مسیر آنتن دهی ضعیف بود یا اصلا وجود نداشت.
  • قبل از رسیدن به جانپناه چشمه آب وجود دارد و در طول مسیر تا قله هم یک چشمه آب (در واقع آب برف) وجود دارد.
  • علاوه بر جانپناه موجود در منطقه، در زیر تیغه کول جنو نیز محیطی تخت و مناسب برای برپایی چادر وجود دارد.
  • ظرفیت جانپناه حدود 20 نفر می باشد.
  • مرکز درمانی: در شهر الیگودرز .

اسامی شرکت کنندگان:

آقای هومن صادقی و خانم نسرین رئیسی
راهنما: آقای ابوذر سهرابی 09166640240
گزارش از: نسرین رئیسی

2 دیدگاه دربارهٔ «<strong>گزارش صعود به قله شاه کول</strong>»

1. شاپور توکلی

سلام عزیزان ضمن تبریک صعود برای همه همنوردان که در طرح سیمرغ لرستان شرکت نموده‌اند آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
    در تآخر فقط برادرانه چقدر زیبا بود شما هم گزارش صعود خود را در کانال تلگرامی ۳۱قله۳۱استان قرار می‌دادید شاید قدردانی از زحمات دوستان و همنوردان ازنا میشد که این همایش را با تمام مشکلات مالی و اداری برگذار کردن.
    با آرزوی بهروزی

1. نسرین رییسی

سلام همنورد عزیز. بله حتما همینطور هست و مطمئنا تلاش ها و زحمات هیئت کوهنوردی ازنا و استان لرستان بر کسی پوشیده نیست. و به همین منظور اولین جایی که گزارش منتشر شد در همین کانال تلگرام که جنابعالی عرض کردید بود.
      سپاس از زحمات بی دریغ شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.