گزارش صعود به قله قلم

تاریخ اجرا : ۵ و ۶ خرداد ١۴٠١

مسافت از شیراز (میدان معلم) تا محل پیاده شدن از خودرو: ۲۱۱ کیلومتر.

مسیر: فرهنگ شهر، پل معالی آباد، بزرگراه دکتر حسابی، گویم، جاده شیراز سپیدان، شهر سپیدان، جاده سپیدان – یاسوج، پلیس راه یاسوج – شیراز – اصفهان، جاده سی سخت، شهر سی سخت، جاده چشمه میشی، انتهای جاده کوه گل.

اطلاعات کلی منطقه: براساس تقسيم بندي سياسي كشور، منطقه حفاظت شده دنا در شمال استان كهگيلويه و بويراحمد، جنوب استان اصفهان و بخش كوچكي از جنوب استان چهار محال و بختياري قرار دارد. اوج چین خوردگی زاگرس با ارتفاع ۴۴۲۵ متر در منطقه حفاظت شده دنا می باشد. دنا دارای چهل قله بالاتر از ۴۰۰۰ متر است که مورد توجه و علاقه وافر هر بیننده به ویژه کوهنوردان می باشد.

بهترین زمان اجرای برنامه: با توجه به حضور گروههای مختلف به نظر می رسد بهترین زمان پیمایش دهه اول خرداد ماه باشد.

دسترسی به آب: آب جاری در مسیر کنار جاده موجود می باشد که مناسب آشامیدن نیست. ولی قبل از دریاچه کوه گل و همچنین در محل کمپ ما آب چشمه بسیار خنک و مطبوع موجود است. توجه داشته باشید که بهتر است از آب چشمه هایی که از دل کوه خارج می شود برای شرب استفاده کرد. آب جاری حاصل از ذوب برفها ممکن است آلوده باشد.

آنتن دهی موبایل: در بسیاری از نقاط و حتی در طول مسیر جاده ای و پیمایش به علت وجود ارتفاعات آنتن دهی مطلوب وجود ندارد ولی در ارتفاعات قلم آنتن دهی داشتیم.

پوشش گیاهی منطقه: منطقه تقریبا فاقد درختان ثمری بود. پوشش گیاهی منطقه دنا شامل بلوط، گون، شن و انواع گیاهان بوته ای و علفی است.

آب و هوا: هوا صاف همراه با وزش بادهای عصرگاهی بود. شب هنگام درون چادر سرما را تجربه کردیم ولی وزیدن باد از غروب متوقف شد.

مسافت از محل پیاده شدن تا کمپ: پس از پیاده شدن از خودرو تا محل دریاچه (بَرم) کوه گل و سپس محل کمپ حدود ۱۱ هزار قدم معادل ۸.5 کیلومتر است. کوله های سنگین توسط حیوانات باربر به محل کمپ فرستاده شد.

پیشنهاد می شود اگر قصد دارید تجربه کوله کشی در کوهنوردی را داشته باشید این برنامه میتواند تمرین بسیار خوبی باشد. البته که بایستی کوله پشتی خود را به صورت اصولی و درست بپیچید.

مسافت از کمپ تا قله قلم و برگشت: با توجه به طی مسیر از گُرده های جانبی حدود ۱۲ هزار قدم معادل ۹ کیلومتر جابجایی داشتیم. شایان ذکر است وجود راهنمای خبره در انتخاب مسیر و سنجش سطح دشواری مسیر بسیار موثر است. جا دارد از دور اندیشی تیم اجرایی و سرپرستی باشگاه بامداد به خاطر انتخاب آقای دیده بان به عنوان راهنما تشکر کنیم.

مسافت از محل کمپ تا محل پارک خودروها:  از محل کمپ از طریق جاده خاکی و در کنار مسیر رودخانه حدود ۱۲ هزار قدم معادل ۹ کیلومتر تا محل پارک خودروها حرکت کردیم. در مسیر از یک آبشار که در تنگه ای کنار جاده قرار داشت نیز رد شدیم.

شرح برنامه:

پنج شنبه 5 خرداد ساعت ۸:۱۰ از میدان معلم حرکت کردیم. برای صبحانه توقف نداشتیم و صبحانه در ماشین صرف شد. تا اقامتگاه کوه گل بجز جایگاه سوخت جهت سرویس بهداشتی توقف دیگری نداشتیم. به مقصد رسیدیم. ابتدا از عرض رودخانه رد شدیم و یک شیب تند را با بار نسبتا سنگین تجربه کردیم. سپس به مسیر و پاخور نسبتا مسطح رسیدیم که تا دریاچه یا برم کوه گل ادامه داشت. کمپ در محل چشمه ورد بید سرخته به مختصات تقریبی 30.829719, 51.550001 قرار دارد. محل کمپ در ارتفاع ۲۷۳۷ متری از سطح دریا قرار داشت. یکی یکی چادرها را برپا کردیم.

با تذکر سرپرست و راهنمای گروه نسبت به مقاوم سازی چادرها در برابر باد اقدام کردیم. عصرگاهان باد تند و خنک شروع به وزیدن کرد و تا غروب تقریبا ادامه داشت. تا غروب پوش اول چادرها کفایت می کرد. با فرارسیدن غروب، هوا سرد شد و نیاز به پوش دوم نیز احساس شد. در طول شب هوا بسیار سرد شد.

ساعت ۴ صبح روز ۶ خرداد بیدار شدیم و مقدمات جهت صعود انجام شد. ساعت ۵ به طرف قله قلم حرکت کردیم. تا قبل از طلوع خورشید، هوا بسیار سرد بود. به محض تابش خورشید مجبور به کم کردن لباس و استفاده از کلاه و ضد آفتاب شدیم. صبحانه در یک سطح مسطح به فاصله یک ساعتی از قله صرف شد. ساعت ۱۰ صبح قله بودیم.

قله قلم شامل سه کله قندی می شود که ما در غربی ترین کله قندی به ارتفاع حدود ۳۵۵۵ متر قرار داشتیم.

ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه حرکت از قله به سمت محل کمپ شروع شد. حدود ساعت ۱۴ کمپ بودیم. بعد از صرف ناهار، ساعت ۱۵:۳۰ به سمت محل سوار شدن خودروها حرکت کردیم.

برخورد محدودی که با افراد بومی داشتیم، خیلی خوشایند و دوستانه بود. در شهر سی سخت همه کسانی که بار اول بود قله ای را با گروه فتح می کردند، مابقی گروه را به صرف بستنی دعوت کردند. در مسیر برگشت به شیراز در پارک سپیدان جهت سرویس بهداشتی توقف داشتیم و سپس حدود ساعت ۲۲ به شیراز رسیدیم.

اسامی نفرات شرکت کننده:

راهنما: آقای عبداله دیده بان

خانم ها: لیلا توانگری، سلیمه طارمی زاده، زهره قاسمی، لیلا فتحی، بهاره جلیلی نیری، ناهید قناعتیان، فیروزه میرحسینی، صدیقه محمدی، شهربانو نادری، احترام شبانی، محبوبه فرهادی، ملیحه سادات ذوالقدر، اختر باقرپور، ساغر اشرف اردکانی، مریم یزدانی، فریبا پاس لار، زهرا بیگم توانگر، حنانه فرج پور،احلام جارزاده،لیلا دیده بان، مهری خسروانی، علیا مکتبی فرد، زهرا طاقدیسی (سرپرست)، مریم سلیمانی، زهرا بنی اسدپور

آقایان: امیرمحمد عجم، محسن عجم، آرش کنعانی اردکانی، افشین رضوانی، نادر رضوانی، اردوان محمودی فر، فرشاد ظهرابی، عظیم کاظم زاده شیرازی، احمد مظلوم مروستی، کیوان کرمی

تهیه گزارش از: محسن عجم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.