گزارش پیمایش فنی دره ناصری به آبشار مارگون

تاریخ اجرا :  17 تیر 1401

منطقه: روستای کمهر، شهرستان سپیدان

پوشش گیاهی منطقه: شامل درختان بنه، زرشک کوهی که اصیل ترین نوع زرشک است، کیالک، تمشک و گیاهان دارویی مثل خار مریم، کاسنی و آویشن می باشد.

موقعیت جغرافیایی آبشار مارگون: آبشار مارگون (Margoon Waterfall) یکی از زیباترین آبشارهای کشور ایران می‌باشد. در شهرستان سپیدان استان فارس، دهستان مارگون واقع گردیده است. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است. در بالای کوه هیچ رودخانه‌ای نیست. در بدنه دیواره صخره‌ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آن‌ها جاری می شود. از این حیث این آبشار یکی از بزرگترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای در جهان است. ارتفاع این آبشار به ۷۰ متر و عرض آن به ۱۰۰ متر می‌رسد.

دسترسی به آب: در اواسط مسیر (بعد از فرود ششم) چشمه آب کوچکی وجود دارد. پس حتما به اندازه کافی آب به همراه داشته باشید.

آنتن دهی در بسیاری از نقاط و پیمایش وجود ندارد ولی در انتهای مسیر و بعد از آبشار مارگون آنتن وجود دارد.

شرح برنامه:

مبدا اولیه میدان معلم شیراز بود ( تجمع ساعت 6:30) .

حرکت از میدان معلم ساعت 6:50

اولین توقف برای صرف صبحانه (ساعت 9 صبح ) بعد از روستای کمهر انجام شد. بعد از صرف صبحانه در سایه درختان و در کنار رود آب، مجددا سوار مینی بوس شدیم. جاده خاکی کوتاهی را با ماشین طی کردیم. در ساعت 9:45 پیمایش آغاز شد.

در ابتدای مسیر، از تپه ای گذر کردیم. سپس وارد جاده ی خاکی شدیم. از میان باغ های میوه عبور کردیم. در مسیر رودخانه ی فصلی ( که در این فصل رودخانه خشک بود) به حرکت خود ادامه دادیم تا به محل اولین فرود رسیدیم.

توقف بعدی در ساعت11:12 در محل فرود اول بود. افراد گروه تجهیزات فرود ( کلاه کاسکت/ هارنس/ ابزار فرود) خود را آماده کردند.

در ادامه افراد به نوبت فرود رفتند. کم کم ارتفاع فرود ها بیشتر شد. به طوری که 3 فرود آخر، بلندترین فرودهای این پیمایش بودند.

توقف بعدی در حدود (ساعت 1 ظهر) پس از فرود ششم بود که به منظور صرف نهار و تجدید قوا صورت گرفت. بعد از حدود نیم ساعت صرف نهار، پیمایش ثانویه مسیر در رودخانه صورت گرفت. چون پیمایش این قسمت دره در رودخانه بود، کفش های خود را عوض کرده و کفش مناسب پوشیدیم.

مسافتی را در رودخانه پیمودیم. قبل از رسیدن به فرود آخر و برای مشاهده آبشار مارگون از نمای بالا، به سمت دیگر رودخانه رفتیم. راه خاکی باریک و شیب داری را طی کردیم. کم کم آبشار مارگون پدیدار شد. مدتی را برای گرفتن عکس و لذت بردن از این نما در همان محل سپری کردیم.

بعد از آخرین فرود، افراد گروه تجهیزات فرود خود را جمع کردند. وسایل را درون کوله پشتی های خود قرار دادند. مجددا حرکت خود را آغاز کردیم. در این قسمت مسیر مجبور به عبور از درون آب بودیم که البته عمق آب نهایت تا زانو می رسید.

در مسیر برگشت در حدود (ساعت 5 عصر) به جهت ازدحام جمعیت در آبشار مارگون فرصت برای بازدید از آبشار محیا نبود به همین علت به مسیر ادامه دادیم.

مسیر ورود ما از اطراف روستای کمهر و مسیر برگشت از آبشار مارگون بود.

اسامی افراد گروه:

سرپرست :  خانم نسرین رئیسی

راهنما: آقای حسین مولایی

خانم ها : مریم سلیمانی / صبا عجم / زهرا بنی اسدپور / نسرین رئیسی / مریم قربانی علیا / ضغرا محمدیان / زهره قاسمی

آقایان : امیر محمد عجم  / حسین مولایی / مهرزاد عارفی /محمد حقیقی/ عادل حسنی

گزارش از :امیر محمد عجم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.