گزارش صعود به قله برف انبار (بام استان قم)

قله برف‌انبار در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر قم و در باغ‌های جنوبی روستای فردو از توابع بخش کهک واقع شده‌است. این قله با ارتفاع ۳۲۲۴ متر بلندترین قله در استان قم است. وجود دره‌ای به عمق ۶۰۰ متر در کنار قله برف‌انبار باعث شده‌است که برف در فصل زمستان به میزان زیادی در آن انباشته گردد، به‌طوری که بعضاً تا فصل تابستان نیز این دره مملو از برف‌های یخ زده بوده است. نام «برف‌انبار» نیز از این ویژگی ناشی شده‌ است.

شرح برنامه:

روز سه شنبه 12 مهر 1401 ساعت ۶ عصر از ترمینال کاراندیش شیراز را به سمت قم ترک کردیم. اتوبوس برای صرف شام جلو رستورانی در شهر آباده توقف داشت. ساعت ۵ صبح بعد از عوارضی قم _تهران پیاده شدیم. بعد از خواندن نماز صبح سوار بر مینی بوس هماهنگ شده از قبل شدیم.  به سمت روستای فردو از بخش کهک که ابتدای پیمایش ما بود، حرکت کردیم .

بعد از یک و نیم ساعت به روستای فردو رسیدیم. از باغ های زیبای روستا گذر کردیم. در اواسط راه به دلیل تعمیرات و مسدود شدن راه مجبور شدیم از مینی بوس پیاده شویم. پیمایش خود را به سمت قله آغاز کردیم.

با گذشتن از باغ های زیبا، مسیر کاملا مشخصی را در پیش گرفتیم. به چشمه پر آبی در کنار محل کمپ عشایر رسیدیم. صبحانه را کنار چشمه صرف کردیم. بعد از برداشتن آب ساعت ۸:۲۰ از سمت راست چشمه که مسیر پاکوب و فلش و تابلو قابل رویت بود به سمت قله حرکت کردیم. در کنار چشمه کوهنوردی اهل قم که ساکن تهران بودند با خشرویی تمام با ما همراه و همقدم شدند.

مسیری با شیب کند اما پیوسته را ادامه دادیم. پس از طی مسافتی اندک، جهت افزایش ارتفاع در دامنه کوه به سمت راست رفته و مسیر تراورس سمت چپ را ادامه دادیم. پاکوپ مسیر به روشنی شما را تا قله هدایت می‌کند و مسیر یال تا زیر قله نیز تقریباً تراورس پیمایش شد.  زیر قله با شیب نسبتاً تندتری رو به رو شدیم. که با زیگزاگ زدن‌های نسبتاً بلند و بدون کوچکترین دردسری به قله رسیدیم.

بعد دو ساعت پیمایش ساعت ۱۰ صبح به قله رسیدیم.

عکس های گروهی و تکی بر فراز قله گرفتیم. سپس به دیدن پناهگاهی که سمت چپ قله بود رفتیم. پناهگاه در واقع بصورت کانکس ایی با امکاناتی خوب برای اقامت بود.

بعد از گرفتن عکس در پناهگاه، قله را ترک کرده و به سمت پایین حرکت کردیم. ساعت ۱۳:۱۵ به محل توقف مینی بوس رسیدیم.

بنا به برنامه ریزی جهت صعود به قله دومیر به سمت دلیجان حرکت کردیم .

افراد شرکت‌کننده: خانم ها مژگان شرفیان، احترام شبانی، شهربانو شبانی، نرگس هنرور، نجمه شاکرنیا، لیلا توانگر، زهرا شجاعی، محبوبه فرهادی، صدیقه محمدی (سرپرست) و آقای کیوان کرمی

گزارش از: خانم صدیقه محمدی

راننده مینی بوس: آقای قاسمی 09125528332

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.