گزارش پیمایش دره غیلک

به نام خدا

گزارش پیمایش فنی دره غیلک

۲و۳ فروردین ۱۴۰۰

دره غیلک در منطقه کازرون و بخش کوهمره واقع شده است. دره ای کوهستانی و آهکی و به صورت عمودی است. پیمایش این دره فنی بوده و نیازمند تجهیزات فنی دره نوردی می باشد.
پوشش گیاهی: بلوط ،ارژن ،کارده، کیالک، بادام کوهی،
پوشش جانوری: قوچ ،گوزن زرد، جوجه‌تیغی، سیاه گوش، گرگ

گزارش برنامه
روز اول:
ساعت ۱۳ روز ۲ فروردین از میدان معلم به طرف دشت ارژن راهی شدیم. بعد از پلیس راه در جاده روبروی راهدارخانه از مینی بوس پیاده شدیم و بعد از نظم دهی به کوله پشتی ها به راه افتادیم.
طی یک ساعت کوهپیمایی یکی از اهالی محلی ما را با نیسان به نزدیکی های کومه های شب مانی رسانید. منطقه سرسبز و زیبا بود شکوفه های بهاری خودنمایی می کرد. در مسیر گل‌های لاله زیبایی خاصی داشت.
بعد از طی حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به کومه های محلی رسیدیم. کومه ها از سنگ و شاخ و برگ درختان ساخته شده بود. لحظات زیبایی را ثبت کردیم. بعد از کمی استراحت به توصیه سرپرست آقای افشار به بررسی نهایی تجهیزات فردی و گروهی پرداختیم تا برای فردا آماده باشیم. در ساعت ۲۱ شام را صرف کردیم و برای استراحت به کومه ها رفتیم. هواسرد بود و آتش روشن کردیم صدای حیوان وحشی بیرون کومه ها به گوش میرسید.
روز دوم:
طبق برنامه ریزی قبلی در ساعت ۷ صبح روز ۳ فروردین بیدارباش اعلام شد. بعد از صبحانه، تجهیزات را آماده کردیم. تجهیزات یک به یک افراد توسط آقای افشار کنترل شد. از دوستانی که برای کوه پیمایی آمده بودند جدا شدیم و به طرف دره راه افتادیم.
اولین فرود دست به سنگ بود فرود اول را پشت سر گذاشتیم.
باز هم به طرف پایین به راه افتادیم مسیر بکر بی‌نظیری بود کم کم شیب دره بیشتر می‌شد و فرودها بلندتر. در مسیر بوی پونه وحشی و نعنا به مشام می‌رسید. به دلیل وقت کم در مسیر فقط ریزه خواری داشتیم. فرود ها را یک به یک پشت سر گذاشتیم. در مسیر لحظات زیبا را با گرفتن عکس ثبت کردیم.
همه با همکاری و همدلی یکدیگر را حمایت می‌کردیم. در ساعت۱۷:۳۰ آخرین فرود را پشت سر گذاشتیم و به پایین دره رسیدیم.
ارتفاع تقریبی فرودها از ۵ متر تا ۵۰ متر متغیر بود هد لامپ ها را روشن کردیم و بعد از عبور از چند فرود دست به سنگ به بالای روستا رسیدیم.
بعد از خروج از دره حدود 45 دقیقه پیمایش راه داشتیم تا به روستا رسیدیم.
در ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه سوار مینی بوس شدیم و به دوستانی که مسیر کوهپیمایی را طی کرده بودند پیوستیم. در ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه به شیراز رسیدیم و برنامه به اتمام رسید.
تعداد فرود با طناب: ۱۰فرود
بلند ترین ارتفاع:۵۰ متر
تعداد فرود دست به سنگ :۸  مورد
بهترین فصل پیمایش: اواخر اسفند و فروردین
** فقط کنار کومه و ابتدای دره آنتن دهی موبایل وجود داشت. طول مسیر دره آنتن دهی ندارد.
** این دره خشک بوده و بایستی هر فرد آب آشامیدنی مورد نیاز برای پیمایش یک روز را همراه داشته باشد. البته فقط یک چشمه در محل شب مانی، (کمی دور تر از کومه های روستایی) وجود دارد.
اسامی شرکت کنندگان:
خانمها: سحر دشتیانی، شکوفه خسروانی، فهیمه حسنی، کژال عاملی راد ،سارا شریفی ،نسرین رئیسی، فرشته شهریاری، زهره قاسمی، فرزانه ژیانی،
آقایان: هادی حسنی، علی توکلی، مسعود عباسی ، سعید رحیمی، شاهین عباسی، علی چراغی (مربی)،  بهزاد افشار (مربی و سرپرست)
گزارش از: خانم کژال عاملی راد

4 دیدگاه دربارهٔ «گزارش پیمایش دره غیلک»

1. با سلام.ممنون از اطلاعات خوبتون ولی اسم این دره غیلک نیست.لطفا اطلاعات اشتباه ندین.ما قراره فردا بریم همین دره زنگ به هر محلی میزنیم اسم این دره رو اولین باره میشنوه حتی زنگ هر کدوم از محیط بانی های محیط زیست اون منطقه زدیم همه اضحار بی اطلاعی میکردن.
    اسم اشتباه شما باعث میشه خدای نکرده اگر کسی اونجا مشکلی براش پیش بیاد و زنگ کسی بزنه برای کمک نتونه اونجا رو پیدا کنه
    این اسم اشتباه رو دره نوردان گذاشتن رو این دره و باید اصلاح بشه.لطفا سوال کنید و اصلاحیه انجام بدین.انشالله اگر متوجه اسم این دره شدم در همین کامنت اطلاع رسانی خواهم کرد

1. نسرین رییسی

سلام، ممنون از ثبت نظر. ولی با توجه به اینکه راهنما و مربی تیم جناب آقای افشار بودند و اکتشاف و ایمن سازی دره را ایشان انجام داده اند اسم دره درست هست. و با توجه به همان محل و نامی که محلی های منطقه می گفتند، دره نامگذاری شده است. شاید شما منطقه را اشتباه رفتید و دره دیگری مورد نظر شما است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.