گزارش برنامه پیمایش دره بله برم

آدینه 26 تیر ماه 94

نوع برنامه: دره نوردی / مکان: استان فارس – منطقه دشمن زیاری
شرح برنامه:
ساعت 6:30 از فلکه قصرالدشت شیراز حرکت کردیم. در مینی بوس صبحانه را صرف کردیم، حدود ساعت 9 به روستای هجرت رسیدیم و در آنجا تعدادی از دوستان سپیدانمان نیز به ما پیوستند و وسایل خود را آماده کردیم. سپس 9.20 حرکت از روستای هجرت در یک سراشیبی به سمت اول دره که 20 دقیقه زمان می برد را آغاز کردیم.در ابتدای دره نیز اندکی زمان را صرف پوشیدن هارنس ها و جلیقه نمودیم. سپس در ادامه مسیر کمی پیمایش ساده داریم، سپس یک دست به سنگ ساده به پایین و یک دست به سنگ ساده به بالا را در پیش داریم. سپس به یک سنگ بزرگ با یک حوضچه زیر آن می رسیم که هم می توان پرید و هم می توان از شکاف سمت راست آن پایین آمد. شکاف شامل یک دست به سنگ 2.50m و یک دست به سنگ با شیب مثبت 5m می باشد. برای پرش در این حوضچه مراقب سنگ های کناره ها باشید. آب معمولا شفاف است و درون آن پیداست.سپس یک حوضچه دیگر پیش رو داشتیم و بعد بخش باریک دره آغاز می شد که همراه با یک شنای طولانی بود، لازم به ذکر است که این مسیر جای توقف در کناره ها را ندارد.در وسط مسیر یک نقطه کم عمق داریم، دوباره یک بخش عمیق دیگر و سپس دره کمی باز تر شده ولی بلافاصله بخش باریک دیگری شروع می شود که این بخش هم شنای طولانی دارد. در وسط مسیر نیز یک سیفون ایمن دارد که در این فصل به دلیل کم آبی از حالت سیفون در آمده و هنگام عبور سر از آب بیرون می باشد. بعد از این مجددا بخش باریک دره باز می شود و یک راه فرار در سمت راست دارد که محلی زیباست برای توقف. حدود ساعت 12:45 به این مکان می رسیم و برای صرف ناهار و استراحت توقف می کنیم.پس از استراحت با توجه به این که زمان زیادی را در اختیار داشتیم به در خواست دوستان جلیقه هایمان را پوشیده و به حوضچه قبلی برای پرش و شنا می رویم.ساعت 3 لوازم خود را جمع کرده و به پیمایش دره ادامه می دهیم. کمی پیمایش ساده داریم، سپس یک فرود در سمت چپ با کارگاه بلوکه سنگی و طول فرود 8.40m خواهیم داشت که این فرود ساده می باشد در ابتدا شیب مثبت و انتهای فرود عمودی می شود.بلافاصله بعد از فرود یک حوضچه در سمت راست وجود دارد که با فاصله از زیر یک سنگ بزرگ رد می شود می توان وارد حوضچه نشده و از سمت چپ آن با یک دست به سنگ بالا رفت و سپس وارد حوضچه شد یا از همان ابتدا وارد حوضچه شده و از زیر سنگ عبور کرد و از سمت راست با یک دست به سنگ کوچک از حوضچه خارج شد.

بلافاصله یک سرسره کوچک خشک داریم که انتهای آن از آب فاصله دارد. حوضچه آن در این فصل کم عمق بوده و تا کمر می باشد. کمی جلوتر دره کاملا خشک بوده و داغ آب بوضوح نمایان است که حدود 10-15m عمق را نشان می دهد و طبق گزارش ها این داغ آب مربوط به فصل بهار و هنگام پر آبی است که افراد این بخش دره را کاملا شنا می کردند.سپس یک دست به سنگ ساده را گذراندیم و در انتهای دره وارد یک حوضچه که آب گرمی و کثیفی داشت شدیم، انتهای حوضچه نیز یک شیب سربالایی از گل و لجن بود که بالا رفتن از آن کمی سخت می نمود. ساعت 5:30 از دره خارج شدیم.از انتهای دره 10 دقیقه پیمایش ساده تا جاده خاکی داشتیم که مینی بوس منتظر ما بود.  اندکی توقف کردیم برای تعویض لباس هایمان و نهایتا ساعت 18:15 از منطقه خارج شدیم.
توضیحات:
– پوشش گیاهی منطقه جنگلی کوهستانی با غالبیت درختان بلوط می باشد.
– درجه سختی دره: 3BIIPG
– بهترین فصل پیمایش بهار است.
– آب دره سرد بوده و غوطه وری طولانی درآب دارد، لذا جهت پیمایش داشتن وت سوت(لباس غواصی) بهتر است.
– در انتهای تنگ بخصوص در ایام تعطیل محلی ها وجود دارند در برخورد با آنها محتاط باشید.
-از بعد از بخش باریک دره محلی ها دسترسی دارند و در بخش هایی لوله لاستیکی آب دیده می شود.
زمان بندی پیمایش دره با توجه به این تیم و این تعداد افراد ( از بخش استراحت وسط تنگ صرف نظر شده) :
سراشیبی از روستا تا ابتدای تنگ : 25 دقیقه
پیمایش دره بدون احتساب استراحت وسط تنگ: 3.45h
پیمایش از انتهای تنگ تا جاده خاکی: 10 دقیقه
آدرس دره:از شیراز وارد جاده سپیدان شده و پس از 45 دقیقه ( 42km ) به جاده فرعی سمت چپ می رسیم که جاده بوان ( دشمن زیاری – نوراباد ) نام دارد؛ وارد جاده شده و پس از یک ساعت به فرعی روستای هجرت در سمت راست می شویم؛ پس از ورود به روستا جاده خاکی شده و به یک دوراهی می رسیم که باید به چپ رفت. این نقطه محل پیاده شدن می باشد و در همان امتداد سرازیری منتهی به دره می باشد.
دسترسی به انتهای دره دو راه دارد یکی اینکه جاده خاکی درون روستا را هنگام رسیدن به دوراهی از سمت راست رفته که یک مسیر میانبر است ولی خاکی بدی دارد و وانت رو می باشد. مسیر دیگر این است که جاده بوان را به سمت نورآباد ادامه داده و پس از روستای دشت آزادگان وارد یک فرعی آسفالت در سمت راست می شویم. از فرعی روستای هجرت تا این فرعی 15 دقیقه طول می کشد. پس از 20 دقیقه وارد فرعی آسفالت دیگری در سمت راست می شویم و پس از یک دقیقه به فرعی خاکی در سمت راست می رسیم که با 10 دقیقه زمان به محل سوار شدن در انتهای دره می رسیم . ادامه این جاده خاکی همان میانبری است که به روستا ختم می شود. همچنین جهت برگشت به روستا می توان از بالای دره پیاده برگشت.
هزینه برنامه: 22 هزارتومان (شامل کرایه مینی بوس و بستنی)
ارسال گزارش: سعید تقوی
برای مشاهده سایر عکس های برنامه کلیک کنید

با تشکر از خانم راضیه دوکوهکی که در این برنامه راهنمایی تیم را بر عهده داشتند،
آقای خسروانی که به رسم همیشگی برنامه های فنی، ما را همراهی نمودند و آقای سعید تقوی بابت تهیه و ارسال گزارش.

افراد شرکت کننده در برنامه:به ترتیب از سمت راست، خانم ها: رقیه پورقربان، مهسا کشکولی(سرپرست برنامه)، معصومه ذهبی، صبا پرچمی، مهری خسروانی، پریچهر خرم، معصومه فرزانه، فاطمه ارجمندی، راضیه دوکوهکی(راهنما)
آقایان: سعید تقوی، هاشم خسروانی، محمود رحمانی
گزارش: سعید تقوی

2 دیدگاه دربارهٔ «گزارش برنامه پیمایش دره بله برم»

1. ممنون از آقای تقوی بابت این گزارش و چه نکاتی که من به نوعه هیچ وقت مد نظر قرار نمی دادم داخل گزارش هام از برنامه ها . از گروه بانوان بامداد هم کمال تشکر رو دارم که من رو در جمع صمیمی و گرمشون پذیرا بودند .

1. مهسا کشکولی

بله واقعا گزارش کاملی بود، خواهش می کنم دوست عزیز، سپاس بابت همراهی،
      به امید دیدار شما در برنامه های آتی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.