حادثه تلخ سقوط بهمن در نپال

در تاریخ 14 آوریل سال جاری(22 مهرماه)، بوران و وقوع چند بهمن در هیمالایا در بخش مرکزی نپال باعث مرگ تعداد زیادی از کوه نوردان و مردم منطقه شد. مقامات در نپال از کشته شدن دست کم ۳۹ نفر به دلیل بوران و ریزش بهمن در یکی از مسیرهای اصلی کوه‌پیمایی این کشور در اوایل هفته جاری خبر داده‌اند. در میان کشته شدگان این حادثه، افرادی با ملیت های اسرائیلی، کانادایی، هندی، اسلواک، و لهستانی دیده می شوند.در یک مورد هشت نپالی، دو اسرائیلی و دو لهستانی در اثر برف و باد شدید در نقطه موسوم به “مدار آناپورنا” کشته شدند. ریزش بهمن در شرق و غرب کشور هم باعث ناپدید شدن بیش از ۱۰ نفر – از جمله تعدادی کانادایی، اسلواک و یک هندی به علاوه مردم محلی – شده که مرگ آنها تقریبا حتمی فرض می‌شود.ارتش نپال با استفاده از هلیکوپتر در حالی عملیات امداد را برعهده داشت که تماس با تعدادی از کوه‌پیمایان که درحال بازگشت از آنجا بوده‌اند، قطع شده بود.بیم آن می رود که اجساد بیشتری در زیر برف مدفون شده باشند. تاکنون گروه‌های امداد توانسته اند ۲۸۲ نفر را در نقاط مختلف کوهستانی که بوران و بهمن در آنها شدید بوده، نجات دهند.برخی از کوه‌پیمایان، راهنماهایشان را متهم کرده اند که پس از وقوع بوران آنها را در ارتفاعات به حال خود رها کرده اند.
گفته شده که این حادثه یکی از بدترین حوادثی است که تاکنون در تاریخ کوهنوردی نپال اتفاق افتاده است.
به گفته مقامات نپالی بارش غیر منتظره برف شدید احتمالا بر اثر گذر طوفان “هد‌هد”از منطقه جنوب آسیا بوده است. این طوفان شدید باعث خسارات و خرابی‌هایی در شبه قاره هند شد. طوفان هدهد که در حال حرکت به سوی نپال بود تغییر مسیر داد و به طرف چین حرکت کرد.
به گفته خبرنگاران حادثه کشته‌ و مفقود شدن تعدادی دیگر از کوه‌پیمایان در نپال، لطمات شدیدی به صنعت کوه‌نوردی و کوه‌‌پیمایی نپال می‌زند؛ صنعتی که بخش مهمی از درآمد اقتصادی این کشور کوهستانی را تامین می‌کند. چند ماه پیش نیز تعدادی از “شرپاهای” (راهنماهای) نپالی در مسیر کوه اورست کشته شدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.