گزارش برنامه پیمایش تنگ رغز

25و 24 تیرماه 97

برنامه گروه باحرکت بچه های سپیدان درساعت 14:30 روز یکشنبه 24 تیر شروع شد،،درساعت 16 باسوارکردن چند نفر از دوستان از باشگاه حجاب شیراز وبعد از آن به درخواست چند نفراز دوستان،آن ها رادرنزدیکی محل زندگیشان سوار مینی بوس کرده وحرکت کردیم.
به دلیل شلوغ بودن تنگه درروز جمعه 22تیر، برنامه رابه یکشنبه 24تیرموکول،وباتعداد 20نفر حرکت کرده ودر ساعت20:30 به روستای پاسخن،یکی از روستاهای شهرستان داراب ،رسیده ودرخانه ای که از قبل هماهنگ شده بود اسکان یافتیم،بعد از صرف شام درکنار دوستان نیز سورپرایزی که توسط خانم مهری خسروانی برای تولد لیدر تیم ویکی از اعضا شرکت کننده در برنامه تدارک دیده بودند وهدایای آن ،شادیه زیبای درجمعمان به وجود آمد.

بعد از آن صحبت های لیدر وسرپرست درارتباط باچگونگی برگذاری برنامه وجواب دادن به سوالات دوستان ونیز آماده سازی وسایل وبرطرف کردن کم وکاستی های وسایل دوستان ونیز وکیوم کردن وسایل،برای داشتن استراحتی کوتاه به اتاق های خنک رفتیم.
صبح هنگام درساعت 3 برپا زده ودرساعت 3:30سوار برنیسان به جاده زدیم ویک مسیر یک ساعت ونیم درجاده خاکی صعب العبور درساعت 5مسیر کوهپیمایی راآغاز کردیم،حدود یک ساعت مسیر رارفته تا به اول تنگه رسیدیم درساعت6:30 به صرف خوردن صبحانه وتعویض لباس پرداختیم،ومسیرتنگه رادرساعت 7:30بایک پرش هیجان انگیز در آب آغار کردیم.
درطول مسیربا پرش درآب وشنا کردن وبازی وفرودهایی که باید باابزار انجام میشد،آبشارها رایکی یکی پشت سرمی گذاشتیم.
خوشبختانه به دلیل این که تنها تیم حاضر درتنگه بودیم آب تمامی حوضچه هابسیار زلال وعاری از هرگونه گل آلودگی بود که حتی ماهیها به خوبی رویت میشدند ،تنوع در مسیر انقدر زیاد بود که نمیشدبه خوبی آن راوصف کرد ،حتی میشد دوتا از آبشار ها رابه جای فرود توسط طناب وابزار به صورت سرسره پایین آمد که به هیجان برنامه می افزود،حوضچه ها دارای عمق های متفاوتی بودند که عمیق ترین آن در حدود 20متر است.
ساعت 12 برای استراحت بادوستان جمع شدیم ودوستان با خوردنی های خوشمزه از هم پذیرایی میکردند وچند نفر هم درهمانجا به آب بازی وپرش مشغول بودند.
درساعت14:30 رسیدیم به ابشارجام به ارتفاع 9متر وشنا کردن 36متری حوضچه پای آن وبه صرف ناهار مشغول شدیم ،بعد از آن به آبشار دماغه وبعد آبشار آذرخش زیباترین آبشار تنگه که متاسفانه خشک شده بود  وآب کمی رادرخود داشت ومجبورشدیم از کنار آن عبور کنیم.
درآخر به آبشار وداع رسیدیم که بلندترین آبشار تنگه به ارتفاع46 متر رسیدیم،درپای آبشار دوستان به آب بازی وشنا خنده وشادی  مشغول شدند وبعد از گرفتن  عکس وفیلم از دوستان توسط آقای پویاباقرپور ،به ادامه مسیر پرداختیم.
درساعت 16 باخارج شدن از مسیرهای آبی به درآوردن وت سوت پرداخته ویک مسیر یک ساعته راتا پای مینی بوس طی کردیم.

موقعیت جغرافیایی و طبیعت تنگه رغز:
تنگه رغز در 30کیلومتری شهرستان داراب در جنوب استان فارس است.
رغز به معنای راه لغزنده و بکر است.
این تنگه به طول تقریبی ۴ کیلومتر که از دو طرف با دیواره هایی بلند محصور شده و به دلیل وجود چشمه های فراوان در این دره ۶۴ ابشار جاری شده است.
بهترین زمان فرود از این دره اخر اردیبهشت ماه تا اخر مهر ماه می باشد .
جهت دیدار از سرچشمه نیز بدون وسایل فنی، امکان بازدید از چندین حوضچه و ابشار میسر است و نهایتا با رسیدن به ابشار بلندی به طول ۲۳ متر کوهپیمایی متوقف میشود.
آبشارهای این تنگه عبارتند از:
10_آبشار آذرخش به ارتفاع ۶۵ متر، عمق آب ۶ متر و طول حوضچه ۱۱ متر
11_آبشار یادگار به ارتفاع ۴ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۱۱ متر
12_آبشار وداع به ارتفاع ۴۶ متر، عمق آب ۱۰ متر و طول حوضچه ۷ متر
واز آقای محمود رحمانی از گروه کوهنوردی سپیدان که خالصانه و بدون هیچ ادعایی گروه راهمراهی وکمک کردند سپاسگزارم.
گزارش از: سمیه صدیق/ مسئول فنی: هاشم خسروانی / سرپرست:سمیه صدیق
                                                                 برای مشاهده سایر عکس های این برنامه کلیک نمایید
شرکت کنندگان:
سعید رحیمی/ فرزانه ژیانی/لیلا فتحی/ مژده برخوردار/اعظم افتاده/ فاطمه ارجمندی بالاشهری/ زهرا حقیقی/ سمیه صدیق/ صدیقه مقبل اردکانی/ علی اصغر سلطانی/ علی رضا  اسکندرپور/ محمد  ملک نسب اردکانی/مرتضی  مقبلی اردکانی/ هاشم  خسروانی/محمود رحمانی/ وحيد غفاري/ محسن برومند/ حسن رحماني/ محمد حسني و پویا باقرپور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.