گزارش صعود به قله نایبند

گزارش برنامه صعود به قله 3005 متری نایبند خراسان جنوبی(پروژه سیمرغ)
20 الی 22 اسفند 99

جان فشانید و قدم در ره نهید / پای کوبان سر بدان درگه نهید
هست ما را پادشاهی بی خلاف/ در پس کوهی که هست آن کوه قاف
نام او سیمرغ سلطان طیور/ او به ما نزدیک و ما زو دور دور
سفر سیمرغ منطق الطیرعطار رحمه الله)

قله نایبند بلندترین قله خراسان جنوبی یکی از قلل (طرح ملی سیمرغ ) است. این قله با ارتفاع ۳۰۰۵ متر بلندترین قله کوهستان نایبند می باشد که در منطقه دیهوک شهرستان طبس قرار گرفته و به بام استان خراسان جنوبی شهرت یافته است. روستای نایبند در ۲۲۰ کیلومتری شهر طبس و ۱۸۰ کیلومتری شمال شهر راور در استان کرمان قرار دارد

وجه تسمیه : نای به مسیر باریک و تنگ گفته شده. بند به معنی وصل کنند دو قسمت است. نای‌بند جایی است تنگه مانند که دو منطقه را بهم وصل می کند. نای‌بند طبس محل اتصال جاده شرقی، غربی کویر هست.

فصل صعود: بهار و پاییز (ماه های فروردین – آبان ) لازم به ذکر است که طی تماس با اهالی بومی بخاطر کمی بارش و گرم شدن هوا پیشنهاد به صعود در همین ماه (اسفند) را داشتند.

مشخصات کلی قله نایبند :

ارتفاع قله : ۳۰۰۵

ارتفاع پای کار: ۱۶۸۰

مسیر رایج صعود : روستای نایبند -روستای علی آباد

مسافت پای کار تا قله : ٣۴٠\۶

دسترسی به آب : منظقه خشک و فاقد چشمه و رودخانه است.

وضعیت آنتن دهی موبایل : وضعیت انتن دهی در بیشتر نقاط مسیر خوب نیست.

نزدیک ترین مرکز درمانی : خانه بهداشت روستای نایبند

پوشش گیاهی : بادام کوهی، انجیر وحشی، ، بادام کوهی ، گون درختچه‌ای، زیره کرمانی و زیره سیاه را از انواع گونه‌های گیاهی این منطقه هستند.

پوشش جانوری : قوچ،میش سیاه‌گوش، روباه معمولی، روباه شنی، شغال، خارپشت ایرانی، تشی و خرگوش صحرایی از دیگر انواع پستانداران وانواع مار  ساکن این منطقه هستند.

پناهگاه حیات وحش «نایبندان» با وسعتی نزدیک به یک و نیم میلیون هکتار در شهرستان طبس، بزرگ ترین منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست است که در سال 1374 منطقه شکار ممنوع اعلام شد و در سال 1380 به پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافت.

بحش عمده این پناهگاه از دشت ها، شوره زارها و تپه ماهورهایی است که حاشیه کوه «نایبند» با ارتفاع 3 هزار  متر را فرا گرفته و وجود چشمه های آب شیرین در مناطق کوهستانی و حتی دشت ها، باعث حیات گونه های جانوری و گیاهی بسیاری شده و آن را به زیستگاه یکی از نادرترین گربه سان های جهان، یعنی یوزپلنگ آسیایی تبدیل کرده است.

امروز از 8 گربه سان باقی مانده در طبیعت ایران 5 گونه در پناهگاه حیات وحش، نایبندان، زندگی می کنند و در ارتفاعات صخره ای کوه نایبندان هم بزرگ ترین گربه سان ایران، یعنی پلنگ ایرانی بر قلمروی خود حکم می راند و کل و بُز و قوچ و میش، محبوب ترین رژیم غذایی آن را تشکیل می دهند.(منبع نشریه «یوزنامه» دو فصل نامه انجمن یوزپلنگ ایرانی)

شرح برنامه:

برای صعود این قله کوهنوردان می‌باید مجوز صعود را از طریق هیئت کوهنوردی خراسان جنوبی دریافت کرده و پس از هماهنگی‌های لازم وارد منطقه شد.

هفتم اسفندماه 99 اسامی اعضا بامداد به هیات کوهنوردی خراسان جنوبی (آقای ابراهیمی ) ارسال و هماهنگی های لازم انجام گرفت.

چهارشنبه 20 اسفند ماه 99 ساعت 4 بامداد با یک دستگاه اتوبوس از میدان معلم حرکت خود را شروع و از مسیر کرمان راور بطرف روستای نایبند حرکت کردیم. حدود ساعت 17 به روستای نایبند رسیدیم.

روستای نای بند یکی از نمونه های معماری پلکانی را داراست که عنوان ماسوله کویر را به خود اختصاص داده است.

با توجه به اینکه در شعاع حدود ۲۰۰ کیلومتری روستا، آبادی دیگری وجود ندارد، درختان نخل موجود در روستا همچون جزیره ای سبز در میان کویر به نظر می رسد.

پس از اسکان هماهنگی های  لازم با راهنما و آقای عباسی (راننده ون) انجام گرفت. بعلت خاکی بودن مسیر روستای نایبند به علی آباد بهتر است که از وسیله نقلیه محلی استفاده شود.

روز دوم:

ساعت 1 بامداد پنجشنبه 21 اسفندماه بیدار باش و ساعت 1:30 با دو دستگاه ون بطرف علی آباد حرکت کردیم. طول مسیر حدود 35 کیلومتر بوده که حدود یکساعت و نیم طول کشید. ساعت 3:30 با سرقدمی خانم مکتبی فرد و عقبداری آقای صادقی حرکت بطرف قله راشروع کردیم .

کوهستان نایبند به مانند بیشتر کوهستان‌های کویری ایران دارای بستری سنگی و ریزشی است و به دلیل اختلاف گرما و سرما در این منطقه و همینطور به سبب کمبود آب و قرار گرفتن این کوهستان در کنار آب و هوای کویر عظیم لوت، نایبند را می‌توان کوهستانی؛ تماماً صخره‌ای و ریزشی قلمداد نمود. باید دقت کرد یافتن مسیر صحیح صعود این قله از میان یال‌های فراوان صخره‌ای این منطقه، نیازمند داشتن تجربه لازم، به همراه داشتن راهنمایی مجرب و محلی می‌تواند کمک شایانی جهت اجرای صعود این قله باشد .

بعد از یکساعت به اولین گردنه و یال اصلی رسیدیم. مسیر صعود کاملاً صخره‌ای و نیمه ریزشی بود. ولی نیازی به دست به سنگ شدن نداشت. عبور از تیغه ها مستلزم آمادگی نفرات میباشد. بدلیل ریزشی بودن مسیر، سرعت حرکت مان کم است.

برای رسیدن به قله بایستی چندین فراز و فرود صخره‌ای را پشت سر بگذاریم و  گذر از میان صخره‌های ریزشی را ادامه بدهیم.

در ساعت ۱۱:۰۰ صبح پس از 7 ساعت صعود در کوهستانی ریزشی و صخره‌ای ولی بکر به قله ۳۰۰۰ متری نایبند صعود نمودیم.

دیدن پهنه بیکران کویر لوت از فراز این قله یکی از بی‌نظیرترین مناظر کوهستانی ایران است که قابل وصف نیست. نیم ساعت بر روی قله توقف و استراحت داشتیم. سپس از همان مسیر صعود، راه برگشت را در پیش گرفتیم.

این صعود هم در ساعت 19 به پایان رسید. دوستان سوار مینی بوس هایی که منتظر مانده بودند، شده و به روستا بازگشتیم.

** موقع فرود باید دقت نمود وارد دره‌ها و یال‌های دیگر نشد و دقیقاً همان یال صعود را جهت بازگشت انتخاب کرد.

روز سوم:

در ابتدای صبح کمی به گشت و گذار در روستا مشغول شدیم.

پس از آن در ساعت 8 صبح روز سوم از روستای نایبند حرکت کردیم. بعد از حدود ۱۵ ساعت و  رسیدن به شیراز، برنامه صعود قله نایبند به پایان رسید.

* توصیه ما به همه دوستان این است که این قله را هرگز بدون راهنما صعود نکنند. چون علی رغم ظاهری ساده، دارای مسیری بسیار گمراه کننده می باشد که پیدا کردنش بسیار سخت است و کوچک ترین خطر آن منجر به بالا رفتن زمان صعود می شود و حتی در مواقعی این اشتباهات منجر به گم شدن، پرت شدن و… می شود.

* تیم صعود به این قله توانایی جسمی و روحی داشته باشند.

* بدلیل نبود آب در منطقه هرنفر سه الی چهارلیتر آب یا نوشیدنی همراه داشته باشد .

* بودن بی سیم همراه تیم امنیت صعود را بالا می برد .

و در پایان از هیات کوه نوردی خراسان جنوبی و جناب آقای ابراهیمی که در اجرای این برنامه ما را یاری نمودند، بسیار سپاسگزاریم.

اعضای شرکت‌کننده در برنامه:

خانم ها؛ نسرین رییسی، پروانه نوروزی، سحردشتیانی، زهرا طاقدیسی، علیا مکتبی فرد، مژده  محمدی، کژال عاملی راد، فاطمه رضایی، میمنت قاهری، مژگان شرفیان، منصوره حاتمی، زهرا ایزدخواستی، مژده برخوردار، نجمه شاکرنیا، پروین برزگر، احلام جارزاده و مهری خسروانی (سرپرست)

آقایان؛ علی انوری پور(سرپرست)، هومن صادقی، سعید رحیمی، اردوان محمودی فر، اسماعیل محمد رفیعی، مصیب رییسی، غلامحسین علی زاده، فرزاد تابع بردبار، شهنام نوروزی

مسئول فنی: علیا مکتبی فرد

امدادگر: خانم ها مژگان شرفیان و سحردشتیانی و آقای اسماعیل رفیعی

مربیان همراه تیم : خانم ها طاقدیسی، مکتبی فرد، خسروانی، ایزدخواستی و انوری پور

راهنمای محلی: آحسین حسنخانی ومهدی اسماعیلی
مسیر پیمایش:  روستای نایبند -روستای علی آباد (حرکت به سوی جنوب غربی)

سرپرست :مهری خسروانی -علی انوری پور

گزارش از: مهری خسروانی

11 دیدگاه دربارهٔ «گزارش صعود به قله نایبند»

1. برشی از گزارش برنامه نایبند اسفند 1401
    این متن را از این جهت منتشر کردم که از رفتار ناشیانه بعضی از مردم آنجا در مواجهه با گردشگران و کوهنوردان گلایه کنم

راننده ۵ صبح ما را کنار تابلوی نایبند پیاده کرد و ما در هوای ابری با بیم و امید به سمت روستای کذایی پیاده روی را آغاز کردیم. نیمی از راه را وانتی ما را تا روستا برد. نماز صبح را خواندیم و رفتیم برای قسمت بامزه و بدور از انتظار برنامه که همانا وسیله نقلیه برای رسیدن به پای کوه بود.
    در این قسمت از برنامه با فلانی، فلانی و فلانی(اسامی محفوظ است) دست و پنجه نرم کردیم .من تمام دست و دلبازی نداشته ام را جمع کردم که تو ذق همسفرم نزنم و برای یک قرون دو زار برنامه به تاخیر نیفتد.(چه برسه به لغوش)
    اما حریف قدرتر از این بود و دست و دلبازی همه فامیل هم بعید بود حریفش شود. مسیر یک جاده خاکی بطول ۲۵ کیلومتر بود که پراید رو هم بود. فکر کردم الان میگه ۲۰۰ تمن و من پس از اقا چه خبره تصنعی بالاخره رضایت می دادم و یک حال نفسانی دیگر برای فتح یک قله دیگر.
    اما طرف چند گفت؟! باورتان نمی شود دو میلیون تمن. قبلش هم البته دلسوزانه پرسیده بود چند نفرید و در ادامه؛ برای دو نفر نمی صرفد. فکم قفل شد تلو تلو خوران محضر ایشان را ترک کردیم تا از جای دیگر نرخ بگیریم. گزینه مرتضی موتور بود گزینه عاقلانه ای هم بود. به چند نفر پیشنهاد کردیم. تا رسیدیم به یک موتور اژ که دونفرمان را با یک موتور می خواست فقط ببرد و بذارد انهم نه تا اخرش. یک میلیون پانصد. تو دلم از این طریق برنامه را تمام شده دانستم.
    دو جوان دیگر هم با دو موتور پیشنهاد یک میلیون دادند. ما به ۵۰۰ رضایت دادیم ولی آنها نه. شاید باورشان نمی شد ما ۱۲۰۰ کیلومتر راه را برای نرخ ولو نامردی هوا کنیم. اما ما کردیم.
    آدمهای خوبی بودند ولی تهرانیهای … طمع انها را تحریک کرده بودند. اما ما مشهدی بودیم و تابع قواعد خودمان. گزینه های دیگر هم نتیجه نداد و ما روستا را ترک کردیم. شاید سر جاده یک وانت از همه جا بی خبر را گیر بیاوریم و کار را آغاز کنیم. سرجاده هم امیدی یافت نشد و برنامه صعود بصورت رسمی تمام شد اما برنامه نه. باید برمیگشتیم به مشهد…

2. محمد ،بجنورد

ضمن تشکر از گزارش خوب شما لطفا در گزارشها شماره تلفنهای راهنماهای محلی و اقامتگاه‌های محلی و وسیله نقلیه محلی را هم بیاورید عالی میشه

3. باسلام خدمت شما
    یک سوال خدمت شما داشتم ایا سه قله استان خراسان جنوبی ورضوی وشمالی (نایبند وشیر اباد وشاه جان دربرنامه اجرا کنیم باید چند روز برای آن وقت گذشت
    دوم اگر لطف کنید شماره های لیدر ها بفرستید ممنون میشوم
    همچین شماره هیت سه استان
    ممنون از لطف شما
    شماره من ۰۹۱۷۳۰۳۴۹۳۸ است

4. قله نایبند با وجود ارتفاع کم و مسیر کوتاه صعود نباید دست کم گرفته شود به هیچ عنوان در مواقع بارندگی برف و باران صعود نکنید بدلیل صود از یال و مسیر باریک و شیب زیاد و سنگ اسکی موجود در آن تمامی وسایل کوهنوردی در این قله احتیاج هست امکان سر خوردن و پرت شدن زیاد دوستان گفتن دست به سنگ نداره دست به سنگ افقی ولی راحت در تمامی مسیر کم و بیش هست

5. منصوره حاتمی

درود بر شما.سپاس از مدیریت باشگاه و همه بزرگواران که با هماهنگی ها و تدابیر بینظیرشون ،صعودی ایمن از هرلحاظرو برامون فراهم کردن.
    یک صعود پرچالش و خاطره انگیز و بینظیر بود. بنظرم به نگاتی که فرمودید حتما این رو اضافه کنید که صعود رو از ساعات اولیه بامداد شروع کنن دوستان تاهنگام فرود به تاریکی نخورن.
    به این قله هرگز و هرگز به عنوان یک قله سه هزاری نگاه نکنیم. پرتگاهها و ریزال های بسیارداره و بعضی جاها لازمه که دست به سنگ پیش بریم.

1. نسرین رییسی

ممنون بابت حضور و همراهی شما در این برنامه و تشکر به دلیل نکات ارزنده ای که قید کردید. امیدوارم برای دیگر دوستان هم مفید واقع شود.

6. درود بر مدیریت خوب باشگاه بامداد و سپاس فراوان بابت مدیریت و درایت بیش از اندازه سر کار خانم خسروانی گل . یکی از بهترین صعود ها بود هیچ لحظه ای از این سفر را فراموش نخواهم کرد . خدا را بسیار سپاسگزارم که این سعادت نصیبم شد با بهترین تیم این صعود را تجربه کنم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.