گزارش برنامه پیمایش جنگل پیمبور

11-15 خرداد ماه 96

پنج شنبه 11 خرداد ماه 96:  تعدادی از بانوان کوه نورد موسسه بامداد، بر اساس تقویم نیم اول سال 1396 و “به مناسبت سالگرد درگذشت رهبر جمهوری اسلامی ایران و قیام خونین پانزده خرداد “در یک برنامه مشترک با گروه کوه نوردی شهرستان سپیدان ساعت 16:30 شیراز را به مقصد ارتفاعات کلاردشت ، استان مازندران ترک نمودند.جمعه 12 خرداد ماه: ساعت 12:50 به شهرستان مرزن آباد، ساعت 13:20 به حسنکیف مرکز کلاردشت رسیدیم. سپس خرید کردیم و مایحتاجمان را جهت حضور دو روزه در طبیعت بکر “مازیچال و جنگلهای پیمبور ” تکمیل کردیم.  رأس ساعت 14:30، ابتدای جاده عباس آباد بودیم. پس از عبور از جاده کوهستانی و باریک آسفالته از روستاهای واحد ، تیپ کلا ، پیشمبور ، بطرف روستای پین بور یا پیمبور ادامه حرکت دادیم. سرانجام ساعت 16 در محل اسکان از قبل رزرو شده در روستای پیمبور مستقر شدیم. پس از استراحتی کوتاه از مسیر جنگلی به سمت “آبشار سنگ دن ” حرکت و شب را در روستای پیمبور و محل اسکان گذراندیم.پیمبور یکی از مرتفع ترین و بکرترین روستای های منطقه کلاردشت محسوب می شود، که به دلیل موقعیت خاص مکانی و مورفولوژی منطقه (تلاقی و قطع شدن دو دره با هم بشکل انبر)، مناطقی که قبل از قطع شــدگی و پایین دست واقع شده اند را ” پیشمبـور ” و مناطق بالای قطع شدگی را ” پیمبـور “یا بعد از انبر می گویند.
شنبه 13 خرداد ماه: ساعت 8:30 صبح با یاد و نام خدا حرکت خود را از جنگل پیمبور آغاز کردیم. با بالا کشیدن تدریجی ارتفاع، ساعت 11:30 درزیر بارش باران ریز، که زیبائی و لطافت منطقه را دو جندان کرده بود، به ارتفاعات ” واوز ” رسیدیم. ( چنانچه هوا صاف و آفتابی باشد از آن ارتفاع تمامی مناطق شهرهای چالوس، رامسر، دریاچه ولشت، منطقه زیبای “متل قو و سلمانشهر” و روستاهای زیبای منطقه قابل رویت می باشد). پس از خواندن سرود و گرفتن عکس تغییر مسیر دادیم.
سپس در حوالی کلبه چوبی منطقه “کـله چال ” توقف کردیم. پس از خواندن نماز، نوشیدن چای دودی از دست مهربان زحمتکشان جنگل، گرفتن عکس با لباس و پوشش مردان جنگل، در کنار سفره پر مهر دوستان محلی و همنوردان سخاوتمندمان ناهار را صرف کردیم. بلافاصله به طرف پلت چشمه (ساعت15:30) و دریاچه زیبای دوروک (17:40)  ادامه حرکت دادیم. سپس در نزدیکی های پلت چشمه، تعداد 30 نفر همنوردان از هر دو گروه جهت شب مانی در جنگل کمپ های خود را بر پا کردند. 10 نفر دیگر از دوستان به روستا بازگشتند.یک شنبه 14 خرداد ماه:  ساعت 6 صبح گروه جنگل، آماده حرکت شدند. ساعت 7 صبح طبق برنامه زمانبندی شده به جمع دیگر دوستان ساکن در روستا پیوستند. پس از صرف صبحانه محلی، ساعت 9:45 روستای زیبا و دل انگیز پیمبور را ترک کردیم. با سه عدد وانت نیسان، مسیر مازیچال را در پیش گرفتیم.
منطقه رویایی و بکرمازیچال خود حرف دیگر برای گفتن دارد. این روستا در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا و در 50 کیلومتری شهر عباس آباد، نزدیک کلاردشت قرار دارد. چشم انداز بسیار زیبای روستای مازیچال با دیدی وسیع از رامسر تا چالوس، موقعیتی بی نظیر را به این دهکده کوهستانی بخشیده. وجود تپه و کوه ها در این منطقه به گونه ای ای است که در هنگام بارندگی، پر از ابرهایی می شود که هر لحظه اشکال زیبایی به خود می گیرد. به خصوص در فصل کوچ عشایر مازندران، طبیعت منطقه را بی بدیل می نماید. مازیچال تشکیل شده از دو کلمه در گویش محلی: مازی و چال. مازی به معنی درخت بلوط می باشد(پوشش گیاهی منطقه درخت بلوط است) و چال به معنای گودال و دره.
دشت مازیچال مشرف به تنکابن و عباس آباد است. مسیر های دسترسی فراوانی نیز دارد که تیم ما از روستای پیشمبور به کرد محله و روستای طویدره که حدودا کیلومتر چهار از حسنکیف می باشد، وارد منطقه شد. مسیرها ی دیگر از مرزن آباد، عباس آباد مازندران و … می باشد .ساعت 10:15 ابتدای جاده و مسیر جنگلی مازیچال بودیم، جهت کنترل مجوز از طرف اداره محیط زیست مازندران(مجوز طبیعت گردی از طرف اداره ارشاد و ….) توقف کردیم. پس از نیم ساعت گفتمان سرانجام وارد منطقه شدیم. 17 کیلومتر مسیر جنگلی را حدودا طی یک ساعت با وانت طی کردیم. ساعت 11.30 به پایان جاده خاکی رسیدیم. روبروی علم کوه در منطقه مرتفع “لزنبـک”در ارتفاع حدودا 3000 متر بودیم که از ماشین ها پیاده شدیم. تحت تاثیرطبیعت، آب و هوای منطقه، چشم انداز روح نواز از منطفه البرز مرکزی، قـلل تخت سلیمان و علم کـوه بودیم. هم زمانی اجرای برنامه با زمان کوچ عشایر مازندران، حضور دام و اسب های سرکش، وجود ابر و مه، پوشش گیاهی خاص منطقه، عطر آویشن و … باعث آرامش خاطرمان شد. گروه با شور وصف ناپذیری از این همه موهبت خدادادی، مسیر پیاده روی یک ساعته به هزار چشمه را طی نمود. جهت صرف ناهار اطراق کردیم. سپس مسیر برگشت به بلندی های” لزنبـک” را در پیش گرفتیم. ساعت 15:20 بعد از ظهر به محل پارک وانت ها رسیدیم. ساعت 4 بعد ازظهر سوار وانت نیسان شدیم. با پشت سر گذاشتن منطقه، از همان جاده خاکی کوهستانی و جنگلی گدشتیم. از کنار روستای مازیچال عبور کردیم و سپس وارد جاده آسفالت کلاردشت شدیم. پس از عبور از روستاهای پیشمبور و …، ساعت 6 عصر به محل تعیین شده “چشمه شیر” از وانت پیاده شدیم. پس از تفکیک، کنترل و تحویل تجهیزات به اتوبوس، از همان نقطه به سمت شیراز حرکت کردیم.با توجه به پیش بینی ترافیک جاده چالوس، از جاده عباس آباد به مسیر رشت-رودبار-قزوین به سمت شیراز حرکت کردیم.
دوشنبه 15 خرداد ماه: ساعت 21 همنوردان باشگاه کوهنوردی بامداد، در فلکه اطلسی شیراز پیاده شدند. دیگر همنوردان سپیدانی، ساعت 23 در شهرستان سپیدان پیاده شدند. به لطف خداوند مهربان و با همدلی همراهان، همگی شرکت کنندگان در کمال صحت و سلامت، برنامه را به پایان رساندند.
                                                                                   برای مشاهده عکس های بیشتر، کلیک کنید
با سپاس فراوان: شکوفه خسروانی

2 دیدگاه دربارهٔ «گزارش برنامه پیمایش جنگل پیمبور»

1. علیرضا دهقانی

عجب برنامه زیبا و دل انگیزی…ایشالا بتونیم در چنین برنامه هایی همراه و همقدم شما عزیزان باشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.