وظایف سرپرست در گروه های کوه نوردی

وظايف سرپرست به سه قسمت تقسيم می شود :
وظايف قبل از اجرای برنامه
وظايف در حين اجرای برنامه
وظايف بعد از اجرای برنامه
برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.
وظايف سرپرست قبل از اجرای برنامه:
قبل از طراحي برنامه بايد هدف از اجراي آن مشخص گردد و طبق آن برنامه ريزي گردد. هدف از اين گونه طراحي، سازماندهي و انجام پيش بيني هاي لازم جهت اجراي موفقيت آميز و لذت بخش يك برنامه كوهنوردي و اجتناب از خطرات بالقوه كوهستان مي باشد.
مي توان 3 عامل اصلي را براي طراحي و برنامه ريزي در نظر گرفت:
1 – طبقه بندی افراد
2 – طبقه بندی برنامه
3 – هزينه برنامه
وظايف سرپرست در حين اجرای برنامه:
– در آغاز برنامه اوضاع روحي و جسمي نفرات و همچنين كوله و وسايل آنها و نيز وسايل عمومي را بايد كنترل كرد تا در حين اجراي برنامه مورد و يا مشكلي براي گروه پيش نيايد.
– آگاهي از كل اوضاع در حال جريان و كنترل آنها مي تواند جلوي خسارتهايي به برنامه را بگيرد.
– در برخي موارد گرفتن راهنماي محلي و با خبرشدن از اوضاع كنوني منطقه ضرورت پيدا مي كند ولي هميشه نمي توان به گفته ها و اطلاعات محليان اطمينان كرد به خصوص از بابت زمان بنديهاي برنامه. اما در عين حال بايد به عقايد و رسوم آنها احترام گذاشت و افراد گروه را از اين بابت توجيه كرد.
– مسيريابي و شناسايي معابر از روي نقشه و اطلاعات قبلي گاه در برنامه ضرورت پيدا مي كند و ازآن جهت يك سرپرست بايد به اين فنون آگاهي داشته باشد.
– پيدا كردن محلهايي مناسب براي زمانهاي استراحت و نيز شب ماني و كمپينگ در احياي انرژي و رفع خستگي گروه مؤثر است و نيز تنظيم زمانهاي استراحت به موقع و كنترل آنها در اين مورد نقش مهمي را داراست.
– انتخاب صحيح نفراتي براي مسؤوليت جلوداري و عقب داري گروه بدين صورت كه اين نفرات از افراد برجسته و قوي گروه باشند تا بتوانند ريتم مناسبي براي حركت گروه به وجود آورند و نيز اين امكان را به سرپرست بدهند تا نظم خوبي براي تيم به وجود آورد و بتواند ابتدا و انتهاي گروه را كنترل نمايد.
– يك سرپرست بايد در طول برنامه اطلاع دقيقي از وضعيت روحي و جسمي افراد داشته باشد و نيز از وضعيت امكاناتي آنها از بابت كوله، مواد غذايي و آشاميدني ها و … با خبر باشد تا در موقع لزوم تدابير لازم را به كار برد.
– ايجاد نظم و هماهنگي و كنترل ريتم حركت گروه و نظارت بر حركت فرد و جلوگيري از پراكندگي آنان بهترين صعود را به وجود خواهد آورد – برخورد مناسب سرپرست با افراد گروه بر روحيه تيم تأثير بسياري خواهد داشت. هر عكس العملي از جانب او در نظر افراد جلب توجه خواهد كرد مانند چهره ي شاد، عبوس، نگران، گرفته و يا آرام و …. كه تيم بر آن تأثير مي گيرد و مي تواند احساس شادماني، نگراني ، دلهره و يا آرامش خاطر را در گروه به وجود آورد، به خصوص در موقع دشوار و خطرناك که توان روحي و جسمي افراد ممكن است تقليل يابد، نقش سرپرست بسيار مهم و تعيين كننده خواهد بود. تشويق ها و روحيه دادن ها و آرام كردن گروه در مواقع بحراني باعث خواهد شد تيم، سلامت و شاداب برنامه را به اتمام رساند.
وظايف سرپرست بعد از اجرای برنامه:
معمولاً وظايف سرپرست با خاتمه برنامه تمام نمي شود، بلكه برخي كارها است كه بعد از اجراي برنامه، سرپرست بايد بدانها توجه داشته باشد. دادن گزارش برنامه با نقشه و كروكي دقيق و پيگيري كار گزارش نویس برنامه از آن جمله است.
پيگيري موارد مالي و برخي تصميمات در باب آنها و نيز برخي تداركات باقي مانده، اطلاع حاصل كردن از اوضاع و سلامت افراد بعد از خاتمه برنامه، پيگيري وسايل فني و عمومي برنامه و كنترل كردن آنها و بازگرداندنشان به گروه و يا صاحبانشان، در صورت تمايل برگزاري جلسه پيشنهادانتقادات و بحث در مورد برنامه و ..

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.