گزارش برنامه گنبد نمکی و کوه پردیس

گنبد نمکی و کوه پردیس

دی ماه 97

گنبد نمکی بوشهر در فاصله 144 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و 64 کیلومتری شهر خورموج و بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی جهان به شمار می آید.
وسعت گنبد در حدود 3666 هکتار و ارتفاع قله 1490 متر از سطح دریا است. حداقل ارتفاع از سطح دریا 70متر است.

تشکیل گنبد شمال غربی به جنوب شرقی بوده و از سمت غرب به روستای گنخک و روستای جاشک کشیده شده است. از سمت شرق از روستای باغان تا روستای درویشی ادامه دارد. راه دسترسی به گنبد از سمت شرق از فاصله 3 کیلومتری بعد روستای گنخک از طریق جاده خاکی که بطول 6 کیلومتر است می باشد. در گذشته جاده خاکی قابل تردد برای ماشین های سواری و اتوبوس نبوده ولی هم اکنون جاده خاکی هموار شده و هر گونه وسیله ای می تواند از آن عبور کند.

گروه کوهنوردی بامداد طبق تقویم شش ماهه دوم در تاریخ 13 و 14 دی ماه 1397 اقدام به برگزاری برنامه بازدید از گنبد نمکی حورموج نمود.
شامگاه چهارشنبه 12 دی ماه سوار بر اتوبوس اسکانیا شدیم، صبح روز پنج شنبه 13 دی ساعت 5:30 به خورموج رسیدیم و طبق قرار قبلی با آقای خشنود، راهنمای منطقه، به سمت منطقه جاشک حرکت کردیم. ساعت 7:30 به منطقه رسیدیم. حدود 1 ساعت به منظور صرف صبحانه توقف داشته و ساعت 8:30 کوهپیمایی را شروع کردیم. 9:30 به آبشار نمکی رسیدیم که به دلیل بارندگی های چند روز قبل، آبشار پر از آب بود و رودخانه های آب شور تمام اعضای گروه را به وجد آورده بود. از دیواره های نمکی و گل کلمی دیدن کردیم تا به غار اول رسیدیم.

غار اول از سقف غار قطره قطره آب نمک می ریخت و کف غار پر از حوضچه های آب نمک شده بود. ظرفیت غار بصورتی بود که بیش از 10 الی 15 نفر نمی توانست وارد شود. سپس به سمت غار دوم حرکت کردیم. برای رسیدن به غار دوم باید مسیرهای صخره ای را پشت سر می گذاشتیم و قبل از ورودی غار حدود 2متر فرود از دیواره را تجربه کردیم. دیواره های داخل غار پر از قندیل های نمکی و کف آن رودخانه آب شور جاری بود. برای بازدید از این غار به چراغ قوه نیاز است. ظرفیت این غار نیز در حدود 5 الی 7 نفر می باشد.

لازم به ذکر است که برای ورود به منطقه نیاز به مجوز از اداره میراث فرهنگی می باشد.
در ساعت 11:45 اقدام به برگشت نمودیم. از همان مسیر رفت، برگشتیم. ساعت 14:15 همه گروه پای اتوبوس بودند. به پیشنهاد آقای خشنود برای صرف ناهار و اقامه نماز به مسجد روستای گنخک رفتیم.
ساعت 17:00 به شهر کنگان رسیدیم و برای دیدن غروب خورشید به ساحل رفته و استراحت دلچسبی را بعد از یک روز کوهپیمایی، در ساحل زیبا تجربه کردیم. سپس به سمت شهرستان جم حرکت کردیم و ساعت 20:30 طبق برنامه ریزی قبلی وارد شهرک توحید شدیم و در مسجد پیامبر اعطم شهرک که بسیار زیبا و بزرگ بود اسکان داشتیم. شام که از قبل سفارش داده بودیم را در آنجا خوردیم و ساعت 11 خاموشی اعلام شد تا برای صعود به کوه پردیس آماده شویم.

گزارش کوه پردیس (شهرستان جم):
کوه پَدری (padri) یا پردیس، کوهی است در حومه شهرستان جم از توابع استان بوشهر که در ابتدای راه جم به سیراف قرار دارد. ارتفاع قله از سطح دریا 1040 متر است و شکل آن تنها از چشم انداز جنوبی، مخروطی شکل به نظر می رسد. در تحقیقات بعمل آمده در مورد مغناطیسی بودن این کوه به این نتیجه رسیده اند که شایعه ای بیش نیست و این کوه با کوههای دیگر هیچ تفاوتی ندارد.

گروه بامداد پس از استراحت در مسجد پیامبر اعظم شهرستان جم، صبح ساعت 6 بیدار شدند و ساعت 7:45 صبحانه خورده و آماده، سوار اتوبوس شدند.

کوه پردیس حدود 5کیلومتر با شهر فاصله دارد. خیلی زود به دامنه کوه رسیدیم. 4 نفر از اعضا که قصد صعود نداشتند از ساحل دریا در بندر سیراف دیدن کردند. بقیه گروه (35 نفر) اقدام به صعود نمودند. در ابتدای راه با نرمش های کششی بدن را آماده کردیم. ساعت 8:30 وارد شیب کوهستان شدیم. پس از یک ساعت کوهنوردی 10 دقیقه استراحت کردیم. در ادامه به دیواره های کوتاهی برخوردیم که بایستی تک به تک و با احتیاط عبور می کردیم. مسیر کوهنوردی بسیار بکر و زیبا بود. خصوصا اینکه در هوای صبحگاهی با مه رقیقی هم روبرو شدیم و این موضوع طراوت هوا را دو چندان می کرد. ساعت 10:45 همگی به قله رسیدیم و با سر دادن سرود ای ایران و تبریک به همنوردان شادی خود را با یکدیگر تقسیم کردیم.

40 دقیقه بر روی قله پردیس به گرفتن عکس های یادگاری، استراحت و خوردن تنقلات سپری شد. ساعت 11:30 از همان مسیر رفته، برگشتیم. در برگشت از دیواره ها با احتیاط بیشتری عبور کردیم. ساعت 13:15 پایین بودیم. در نزدیکی کوه پردیس، امامزاده بی بی بانو قرار دارد که برای صرف ناهار و استراحت به آنجا رفتیم، متاسفانه بخاطر ناهماهنگی که از طرف رستوران پیش آمده بود، ناهار دیرتر از موقع مقرر سرو شد و گروه تا ساعت 17 در امامزاده حضور داشتند. ساعت 17:30 سوار بر اتوبوس به سمت شیراز برگشتیم. ساعت 23:30 روز جمعه 14 ام به شیراز رسیدیم.

برای مشاهده سایر عکس های برنامه کلیک کنید.

اسامی اعضا شرکت کننده:
خانمها لیلا توانگر، سوسن اقتداری، زهرابیگم توانگر، مژگان شرفیان، حدیث رفیعی، مژده برخوردار، گلنوش جمشیدی، احلام جار زاده، فاطمه یوسفی، فروغ انوری پور، خدیجه مشعلی، ماهرخ کشکولی، نغمه ابوقداره، فرزانه ژیانی، سلیمه طارمی زاده، راضیه توکلیان، سعیده کنعانی، سحر دشتیانی، شکوفه خسروانی، فیروزه میرحسینی، زویا پاپیری، زلیخا داریا، مهری خسروانی، مریم رنجبر، مرضیه فرزانه، فهیمه حسنی، راضیه تکاپو، زهرا طاقدیس، پروانه ملازم، علیا مکتبی فرد، نیلوفر مرزبان
آقایان: سعید رحیمی، داود فاطمی، صادق فاطمی، علیرضا دیبا، محمود رحمانی، هومن صادقی، کسری صادقی، محسن خداکرمی

گزارش از: سرکار خانم علیا مکتبی فرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.