طبیعت گردی و دره نوردی فیروزآباد

طبیعت گردی فیروزآباد

بهمن ماه 98

در اجرای یکی دیگر از برنامه های تقویم سه ماهه پایانی سال 98 باشگاه بامداد آرکا ، یک تیم 10 نفره راس ساعت 6:30 صبح چهارشنبه مورخه 98/11/9 با یک دستگاه مینی بوس ، شیراز را به قصد شهرستان فیروز آباد و فراشبند فارس ترک نمودند.

فیروزآباد (به پارسی میانه: گور یا اردشیرخُوَرَّه، به‌معنی ” شکوه اردشیر”) شهری در ۹۶ کیلومتری جنوب شیراز است. این شهر در ۳ کیلومتری محوطه باستانی گور قرار دارد که از شهرهای مهم دوره ساسانی و اوایل اسلام بوده است.

چهارشنبه 9 بهمن ماه،

در روز اول برنامه، به منظور بازدید آثار باستانی منطقه شیراز را ترک گفتیم. ساعت 8:30 به بنای تاریخی قلعه دختر رسیدیم. این مکان با معماری پلکانی و خاص در 6 کیلومتری فیروز آباد قرار دارد. سپس از کاخ اردشیر بابکان معروف به  آتشکده بازدید کردیم. هر دو این مکان از کهن ترین سازه ها با شاخصه های منحصر به فرد ( وجود سه کنج در ساخت گنبد بر روی سازه های چهار گوش ) در تمام دنیا می باشد. در ادامه از روستای خِرقه با جاذبه های گردشگری فراوان از جمله  تنگ زیبای خرقه، چشمه و آبشار، رودخانه پر آب، درختان تنومند و همچنین آثار باستانی به جا مانده از دوران ساسانی و بعضا قدیمتر از جمله قلعه و امام زاده  خرقه دیدار نمودیم.

پس از صرف ناهار در دامان طبیعت بهاری منطقه جهت بازدید از دیدینها و آثار باستانی منطقه کُنار سیاه به طرف جاده فیروزآباد – جم تغییر مسیر دادیم. بنای عظیم معروف به کاروانسرا و چهار طاقیها که بالغ بر 25 عدد بوده و به پایتخت چهار طاقیهای ایران ملقب شده است را دیدیم. هر کدام پیشینه ای گرانبها را در خود پاس میدارند. در ادامه جهت اسکان شب به شهر دهرم از توابع شهرستان فراشبند با قدمتی 1600 ساله که نام شهر ” چهار طاقیها “را در تاریخ ایران  یدک میکشد به امید فردایی شاد و زیبا به صبح رساندیم .

دهرم یکی از شهرهای استان فارس است که در شهرستان فراشبند واقع شده‌است. شغل اصلی مردم در این شهر، کشاورزی و به خصوص صیفی جات از جمله گوجه فرنگی، خیار سبز، کدو و … می‌باشد.

پنج شنبه 10 بهمن 98 :

پیمایش تنگ زنون یا زندان

تیم اعزامی باشگاه بامداد در یک برنامه مشترک به همراه تیمی از هیئت کوهنوردی شهرستان فیروزآباد فارس ساعت 8 صبح از شهر دهرم خارج و طبق هماهنگی قبلی ساعت 8:10 در منطقه “رمه چرا” از مینی بوس پیاده شدیم و با استقبال گرم راهنمای توانمند برنامه جناب آقای قربانی، ریاست محترم اداره ارشاد شهر دهرم، روبرو شدیم. پس از گوش جان سپردن به غزلی زیبا از سروده های ایشان و با نام و یاد خدا راس ساعت 8:30 پیمایش را شروع کردیم. در ابتدا از سینه کش رمه جرا با شیبی تند بالا رفتیم. پس از رسیدن به یال حدود 15 دقیقه بر روی یال کوهپیمایی داشتیم. سرانجام ساعت 8:45 به ورودی تنگ زنون یا “تنگ زندان ” رسیدیم

تنگه که در ابتدا تنگ و بیشتر شیه شکاف با دیواره های بلند و شیب تند از تشکیل شده از سنگ های کنگلومرایی بود. بواسطه بارش باران در روزهای قبل دیواره ها کاملا خیس بودند. هرچه که به جلو می رفتیم حجم آب در کف تنگه بیشتر می شد. علاوه بر آبی که از دیواره ها نشت می کرد،  چشمه های فصلی از جمله چشمه زنون و چشمه دائمی چک چکو که منبع آب شرب مطمئن در طول مسیر بود، حس لطافت و خنکای دلچسب …. مسیر، به حجم آب افزوده بود. خیسی مسیر، وجود آب در کف دره، تنگی دره و شیب تند باعث شده بود که حرکت تیم کند شود و به هیجان برنامه بیافزاید. زیبایی مسحور کننده تنگه، سختی و خطرات مسیر را قابل تحمل می نمود. سرانجام ساعت 10:45 پس از استراحت در شکافی با سقف کوتاه و آب خنک چشمه، خستگی از تن همنوردان گرفته شد و جانی تازه گرفتند.

ساعت 11 از تنگه خارج شده و به دره وسیعی که رودخانه پر آب فیروزآباد (رودخانه شور دهرم) عبور می کرد، رسیدیم.  در حاشیه رودخانه ادامه حرکت داده و پس از 20 دقیقه به جاذبه ژئوتوریستی بسیار زیبایی بنام برم سوز رسیدیم. برم سوز “سبز” یکی از زیباترین و بکرترین قسمت رودخانه شور دهرم که در میان دشتی کم وسعت و در حصار کوه و ارتفاعات دهرم به دور از غرور و ریا در تنهایی خود غرق می باشد). این پدیده که در اثر عبور آب رودخانه شور (ادامه رودخانه تنگاب فیروزآباد) در لابه های سخت کنگلومرا بوجود آمده، منظره ای بسیار زیبا ایجاد کرده بود. با ادامه مسیر بر روی پل های طبیعی که بر اثر شکستگی و ریزش سنگ های بزرگ بر روی شکاف مسیر آب عمیق بوجود آمده بود از رودخانه عبور کردیم. به آبشار برم سوز و حوضچه بزرگ آن رسیدیم. حجم آب آبشار آنقدر  بالا بوده که باعث غرش صدای آب و پدید آمدن اشکال زیبایی که در اثر شکستگی سنگ های ضخیم و سخت لابه لای کنگلومرا ایجاد شده بود. همگان در برابر قدرت لایزال خداوندی در بهت و سکوت بودند. پس از استراحتی کوتاه، ساعت 13:30 تصمیم به برگشت گرفتیم و در خلاف جهت آب، در کنار رودخانه، به سمت شهر دهرم ادامه حرکت دادیم. ساعت 15 این برنامه با سلامتی کامل شرکت کنندگان به پایان رسید. پس از صرف ناهار و استراحتی کوتاه عازم “قلعه گبری” در سمت دیگری از شهر دهرم شدیم.

قلعه گبری یا دژگاه، از روستای دهگاه، شهری بجا مانده از دوران ساسانیان و یا حتی طبق یافته ها (سفالها) احتمالا قدیمی تر از آن نیز باشد. شهری دستکند با قریب بر 270 اتاق تقریبا هم شکل و هم اندازه با آب انبارهای بزرگ، چاه های عمیق با دهانه های گشاد و … بر بلندای دهگاه همواره نظاره گر روستا و شهر دهرم در گذر زمان می باشد.

برای رسیدن به این قلعه، حدود 30 دقیقه شیب تند و یکنواخت را طی کردیم. قلعه یا به عبارتی شهر گبری با اطاقک های دستکند در سنگها و لایه های سخت کنگلومرا، نشان از تلاش مردمانی سخت کوش و توانمند در زمان خود می دهد. دیدن صلابت و سختی قلعه و لطافت و سرسبزی بهاری در کنار هم و در یک زمینه سبز فسفری رنگ که آمدن بهار را نوید میداد، منظره خاطره انگیزی برای تیم رقم میزد. بر فراز قلعه میتوان کوه کیلاغ با ارتفاع 2200 و پشمه با ارتفاع 1800 متر و باغات نخل و لیمو و زمین کاشت صیفی جات را نظاره گر بود. ساعت 17:30 به سمت شهر دهرم برگشتیم.

کل مسافت طی شده در روز دوم برنامه حدود 18کیلومتر بوده است .

جمعه 11 بهمن:

پیمایش منطقه “کُه ناری” – کوه اناری- و بازدید کلوتها

جمعه صبح، ساعت 6:30 با دهرم زیبا خداحافظی کردیم. ساعت 8:30 به فیروزآباد رسیدیم. به سمت جاده قیر و کارزین حرکت کردیم. ساعت 9 به دو راهی “جبل النارویه” رسیدیم و وارد تنگه شدیم.تابلوی امامزاده پیرغریب در حاشیه جاده و اول دو راهی، راه را به ما نشان میدهد. جاده آسفالت ولی پر پیچ و خم بود. بعد از رسیدن به امامزاده، جاده را همچنان ادامه دادیم. حدود 20 دقیقه جاده خاکی با مینی بوس طی کردیم. به چشمه شیخ فرهادی رسیدیم.در کنار مردم عشایر، صبحانه را صرف و ساعت 10 با نام و یاد خدا شروع به حرکت کردیم.

پس از عبور از حاشیه باغات انار و انگور و گلابی در ارتفاعات، شیب تندی را بالا کشیده و ساعت 12.30 در حاشیه کلوت های کوه ناری که بر روی  یال و در مساحتی زیاد و سطحی وسیع با اشکال خاص ، منظره  بسیار دیدنی  و زیبایی را تشکیل داده بود رسیدیم در نقاطی از دیواره های سخت کلوتها سوراخهای دست کندی دیده میشد که طبق گفته های راهنمای برنامه جناب آقای اصلاحی، این سوراخ ها که بسیار ماهرانه تعبیه شده بودند در واقع مدخل غار و یا حفرهای دست کند در مسیر تاریخ بوده که جهت انبار غله در فصول مختلف و یا بار گذاری در مسیر کوچ و … مورد استفاده قرار می گرفته  است.  نهایتا” پس از تهیه فیلم و عکس ساعت یک و نیم بعد از ظهر از مسیر روبرو منطقه را ترک و ساعت 16:20 به محل استقرار مینی بوس “چشمه شیخ فرهادی” ناهار را صرف و بلافاصله با طبیعت زیبای منطقه و همنوردان خوب  فیروزآبادی خداحافظی و ساعت 21:15 در محل فلکه قصرالدشت شیراز در کمال صحت و سلامتی کامل شرکت کننده گان و به امید دیداری دیگر در طبیعت میهن عزیزمان، برنامه به پایان رسید .

برای مشاهده سایر عکس های برنامه کلیک کنید.

در خاتمه از مدیریت توانمند باشگاه بامداد سرکار خانم مهری خسروانی و مربی آگاه و مسئولیت پذیر  تیم همراه سرکار خانم حمیده فرمانی و حضور و همراهی پر رنگ جناب کامران فلاح که اطلاعات تاریخی مستندی از منطقه باستانی این بخش از ایران را در اختیار همراهان قرار دادند و همچنین از هیئت کوهنوردی شهرستان فیروزآباد بخصوص جناب ناصر اصلاحی و آقای محمد علی اصلاحی جوان (رکوردار طرح سیمرغ  کشور در رده زیر 20 سال )  که در تمامی طول برنامه 3 روز تیم را همراهی کردند و همنوردان صبور که با تعامل در اجرای بهتر و به یاد ماندنی این برنامه تلاش کردند صمیمانه تشکر میکنم .

اسامی شرکت کنندگان:

خانم ها: سحر دشتیانی، احلام جارزاده، فیروزه میرحسینی، نرجس هنرور، فهیمه رنجبر، نسرین رئیسی، حمیده فرمانی (مربی)، شکوفه خسروانی (سرپرست)

آقایان: سعید رحیمی، کامران فلاحی

گزارش از: شکوفه خسروانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.