گزارش برنامه صعود به قله تفتان

صعود به قله تفتان (استان سیستان و بلوچستان)

8 الی 12 آبان 99

قله تفتان، با ارتفاع 3941 متر، بلندترین قله استان سیستان و بلوچستان است. (البته در گزارشات 4050 هم قید شده است). تفتان یک قله آتشفشانی نیمه فعال است.

مسیرهای صعود: مسیر پناهگاه در جبهه غربی (مسیر رایج)، روستای ترشاب از سمت شرقی، روستای نمونه گردشگری تمین در شمال و دو راهی سنگان،  روستای خنجک در سمت شمال شرقی. مسیر انتخابی گروه ما، جبهه غربی است. پناهگاه صُبَح در این مسیر قرار دارد.

فصل صعود به قله تفتان: صعود قله تفتان در چهار فصل امکان پذیر است فقط در فصل زمستان به دلیل وزش بادهای سنگین و سرد صعود به این قله بسیار دشوار است. بهترین فصل برای صعود تفتان، بهار و پاییز است.

پوشش گیاهی منطقه: از گیاهان قابل رویش در این ناحیه می توان به درختانی همچون بنه، بادام کوهی، گز و پوشش گیاهی مانند آویشن، کاسنی، ریواس، بومادران، پونه، کاکوتی و گون اشاره کرد.

از زاهدان به سمت خاش که حرکت کنیم، در فاصله 20 کیلومتری خاش، وارد جاده فرعی روستای کوشه می شویم. اردوگاه دره گل ( اردوگاه آموزش و پرورش) در دامنه کوه تفتان و در ارتفاع 2500 متر واقع شده است.

گزارش برنامه

روز اول:

پنج شنبه 8 آبان ساعت 12:45 صبح از شیراز حرکت کردیم. صبح جمعه ساعت 6:30 به زاهدان رسیدیم.

طبق هماهنگی های صورت گرفته با هیئت زاهدان، به مهمانسرای هیئت کوهنوردی رفتیم. مهمانسرا در مجموعه ورزشی قرار داشت و شامل دو اتاق ، آشپزخانه و سرویس بهداشتی بود. پس از صرف ناهار و در ساعت 14:45 به سمت جاش و اردوگاه دره گل (آموزش و پرورش) حرکت کردیم.

ساعت 17:00 به فرعی روستای کوشکه رسیدیم. حدود 32 کیلومتر فرعی را طی کردیم تا به اردوگاه رسیدیم.

روز سوم:

ساعت 3:15 بامداد شنبه 10 آبان بیدار باش اعلام شد. 4:15 پس از نرمشی کوتاه به صف شدیم. شیب ابتدای مسیر ملایم بود. پس از حدود 2 ساعت، شیب زیاد شد که قبل از آن استراحتی 10 دقیقه ایی به گروه داده شد.

8:30 به پناهگاه صبح رسیدیم. ارتفاع پناهگاه 3228 متر است. پس از استراحت و صرف صبحانه، حرکت را مجددا از سر گرفتیم.

* در محوطه پناهگاه دو منبع آب جهت شستشو وجود دارد. اما آب شرب باید همراه داشته باشید.

* تقریبا در تمام طول مسیر آنتن دهی موبایل پوشش داده میشد.

9:30 به سمت قله حرکت کردیم.

در ساعت 12:30 با سرودن سرود ای ایران، همه تیم با هم پا بر قله نهادیم. شور و شعف وصف ناپذیری در افرادی که برای اولین بار صعود می کردند دیده می شد.

13:45 به سمت پناهگاه بازگشتیم. پس از حدود 1ساعت و 45 دقیقه به پناهگاه رسیدیم. حدود نیم ساعت در پناهگاه توقف داشتیم و پس از آن به سمت اردوگاه حرکت کردیم.

ساعت 18:30 به اردوگاه رسیدیم. شب را در اردوگاه سپری کردیم.

روز چهارم:

صبح 11 آبان، پس از صرف صبحانه، به سمت زاهدان حرکت کردیم. برنامه این روز، گردش در شهر و خرید بود.

روز پنجم:

6 صبح روز دوشنبه به بم رسیدیم. مشغول بازدید از ارگ بم شدیم. جناب آقای جهان پور، از اعضای شورای شهر بم، مهمان نوازی شایسته ای از ما بعمل آوردند.

ساعت 22:15 به شیراز رسیدیم.

ستایش خدای منان را که اعضای باشگاه کوهنوردی بامداد، صعود موفق دیگری را انجام دادند و به سلامت به شیراز برگشتند.

اسامی شرکت کنندگان:

خانم ها؛ اسما باقری، الهام حسنی اردکانی، زهرا مکتبی فرد، زهرا رشیدی، سحر دشتیانی(مسئول فنی تیم) ، فاطمه حداد، فهیمه حسنی اردکانی، لیلا رشیدی، مریم احمدی، مهناز فقیهی امامی، نیلوفر مرزبان، علیا مکتبی فرد (سرپرست)

آقایان: سعید رحیمی، کاظم صالحی، فرشاد کریمی، علیرضا ترابی جهرمی، حسین کشاورز، اردوان محمودی فر، سجاد قناعت پیشه، اسماعیل کُردی (راهنمای محلی)

گزارش از: خانم علیا مکتبی فرد

4 دیدگاه دربارهٔ «گزارش برنامه صعود به قله تفتان»

1. کریم آقایی

با سلام به خانم مکتبی فرد عزیز و خدا قوت و سلامتی ان شاالله
    امیدوارم خدا به ماهم سلامتی بدهد و زودتر بازنشستگی فرا برسد تا در رکابتون قدم برداریم واسه اینجور جاها
    سپاس

2. سودابه باصری

خدا قوت بهمتون بسیار سفر زیبا و جالبی داشتین امیدوارم قسمت ما هم بشود ❤️

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.