گزارش صعود به قله نوچ قلات

گزارش صعود قله نوچ قلات کوه مهر

19 دی ماه 1399

موقعیت جغرافیایی کوه مهر: کوه چمگان یا رحمت در بخش شمال شرقی شهرستان مرودشت واقع شده و به صورت منفصل جهت شمالی و جنوبی دارد. وسعت این کوه ۵۰ کیلومتر است و عرض آن حدود ۱۵ کیلومتر است. این کوه دشت ارسنجان را از مرودشت جدا می‌کند.

کوه رحمت یا مهرمربوط به دوره هخامنشی است و در شهرستان مرودشت ،بخش مرکزی، دهستان کناره واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۷۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نام قديمي و شايد باستاني اين کوه مِهر بوده که اين نام به دليل چشمه هاي فراواني است که از اين کوه تأمين مي شود و امروزه نيز تعدادي از اين چشمه ها ديده مي شود ولي به دليل خشکسالي ها و حفر چاه هاي فراوان دبي اين چشمه ها کم شده است. مرتفع ترين نقطه کوه رحمت با بلنداي دو هزار و ۵۵۶ متر از سطح تراز دريا در بخش هاي جنوب خاوري رأس کوه رحمت و پست ترين بلندای آن نزديک به یک هزار و ۵۹۱ متر در دشت مرودشت در جنوب خاوري تخت جمشید قرار دارد. بلنداي کوه رحمت از شمال باختر به سمت جنوب خاور افزوده مي شود و دشت مرودشت از شمال باختر به جنوب خاور کاهش ارتفاع را نشان مي دهد.

**دبی آب : اصطلاحی در صنعت آب است که به مقدار آبی که از نقطه مشخص در واحد زمان عبور می‌کند گفته می‌شود.

مشخصات برنامه

شهرستان : مرودشت

تاریخ برنامه : 99/10/19

مدت زمان برنامه : یک روز

دسترسی به آب : حمل  آب از شهر (چشمه بیدی و ناری آب داشتن ولی خیلی کم بود)

وضعیت آنتن دهی تلفن همراه: در تمام مسیر بجز قبل از دره  کلکلی (کیالکی)

مسیر صعود به قله ی نوچ قلات : تخت جمشید- شرکت زراعی- پاکوب چشمه بیدی – چشمه ناری- قله -پاکوب بطرف کلکلی -تخت جمشید

وضعیت هوا در زمان اجرای برنامه : صاف ونیمه ابری نسبتا سرد  با وزش خفیف باد

سرپرست : خانم زهرا طاقدیسی

راهنما: آقای عظیم مختاری

مربی همراه تیم : خانم ها علیا مکتبی فرد  و مهری خسروانی

شرح برنامه:

صبح روز جمعه 19 دیماه 99 ساعت 7:15 با دو دستگاه ون از شیراز از مسیر جوادیه بطرف مرودشت حرکت کردیم. پس از رسیدن به تخت جمشید، راه را ادامه داده وارد جاده خاکی شدیم. پس از طی سه کیلومتر خاکی به شرکت زراعی رسیدیم. در ساعت 8:25 از پاکوبی مشخص، مسیر را در پیش گرفتیم.

این مسیر، مسیر اصلی نیست و راه عموم ازکنار فنس تخت جمشید شروع می شود.

قبل از رسیدن به چشمه بیدی آقای مختاری شرح کوتاهی از وضعیت جغرافیای دشت مرودشت بیان کردند. حدود ساعت 9:30 به چشمه بیدی رسیدیم. صبحانه در کنار چشمه صرف شد. در ادامه مسیر چشمه ناری و در ساعت 11 برفراز قله نوچ قلات بودیم.

پس از گرفتن عکس یادگاری مسیر برگشت را پیش گرفتیم. برگشت به طرف دشت مرودشت از مسیر دره کل کلی در بعضی مناظق دست به سنگ شدیم. (مسیر عمومی برگشت، چشمه بیدی است.)

حدود ساعت 16 ،در دشتی که در سمت غرب تخت جمشید قرارداشت، ناهارصرف شد. ساعت  19به شیراز رسیدیم و برنامه با موفقیت پایان یافت.

گزارش از: خانم مهری خسروانی

2 دیدگاه دربارهٔ «گزارش صعود به قله نوچ قلات»

1. فاطیما رضایی

یکی از بهترین روزهای زندگیم بود که کنار بامداد های قشنگ گذروندم .تشکر و قدردانی از مدیریت خوب باشگاه خانم خسروانی گل .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.