گزارش صعود به قله هزار

صعود به قله هزار کرمان

17-19 مهر ماه (99)

کوه هزار با ارتفاع 4501 متر در فاصله 115 کیلومتری جنوب شهر کرمان و به فاصله 15 کیلومتری جنوب غربی شهر راین واقع شده است و چهارمین قله بلند ایران محسوب می شود که به خاطر داشتن هزار نوع گیاه گوناگون بدین نام خوانده می شود. روستاهای دامنه کوه هزار با آب و هوایی دلپذیر و آبشار راین در دل این کوه واقع شده است و مرتفع ترین منطقه مسکونی ایران، روستای باب زنگی با ارتفاع 3309 متر در این کوهستان واقع شده است.

قله هزار با ارتفاع 4501 متر، دارای چهار مسیر صعود به نام های مسیر میرشادی – مسیر اردیکان – مسیر باب زنگی که کوتاهترین مسیر است – مسیر زررود یا آبشار راین که معمول ترین مسیر است و دارای جانپناه می باشد.

با توجه به کوتاه بودن روز در این فصل و طبق هماهنگی های صورت گرفته با راهنما، مسیر باب زنگی برای صعود انتخاب شد.

مسیر حرکت از شیراز به سمت نی ریز، بردسیر، باغین، ماهان، راین و سپس روستای باب زنگی است.

زمانبندی برنامه:

روز پنج شنبه 17 مهر 1399، ساعت 5 صبح با یک دستگاه مینی بوس، از شیراز حرکت کردیم. در ساعت 13 به شهر بردسیر رسیدیم. حدود نیم ساعت به منظور ناهار و نماز توقف داشتیم و سپس به سمت راین حرکت کردیم. ساعت 16:30 به شهر راین رسیدیم. شب را در اقامتگاه بومگردی قیطران، که از قبل هماهنگ شده بود، گذراندیم.

فاصله شهر راین تا روستای باب زنگی، ابتدای مسیر صعود، حدود یک ساعت و نیم بوده و بخش زیادی از مسیر جاده خاکی است. به جهت اینکه از برنامه ریزی روز صعود عقب نباشیم، حرکت در ساعت 3 صبح اعلام شد.

روز جمعه 18 مهر راس ساعت 3:15 از شهر راین حرکت کردیم. ساعت 5 صبح به روستای باب زنگی رسیدیم و 5:30 حرکت به سمت قله آغاز شد. در طول مسیر چشمه های زیادی موجود است بنابراین نیاز به حمل آب زیاد نیست. ساعت 8 صبح در کنار یکی از چشمه ها توقفی به منظور صرف صبحانه داشتیم.

رفته رفته، هرچه پیش میرفتیم، شیب مسیر بیشتر می شد. در قسمت های پایانی صعود مسیرکمی دست به سنگ شده و با وجود تعدادی دیگر از کوهنوردان در بالای قله صبر کردیم تا روی قله که فضای کمی هم برای ایستادن داشت ، خلوت شود و در ساعت 11 تمام افراد تیم پا بر قله 4501 متری هزار نهادند.

پس از گرفتن عکسهای یادگاری به سمت پایین برگشتیم. کمی زیر قله در محل سنگ چین شده ای که پناه باد بود، دوستان کمی استراحت کردند سپس با انرژی به سمت پایین حرکت کردیم. شیب تندی که در بالا رفتن داشتیم را اکنون با شن اسکی از مسیری ایمن طی کردیم. در مسیر از کنار پونه زار های فراوانی عبور کردیم. مشام ما از بوی آویشن و پونه و … پر بود.

در حدود ساعت 15 و در کنار یکی از چشمه های ابتدای مسیر، توقفی 20 دقیقه ای برای صرف ناهار داشتیم.

در ساعت 16:30 به روستای باب زنگی رسیدیم. وسایل خود را جمع کرده و سوار مینی بوس به سمت راین برگشتیم.

در راین از راهنما خداحافظی کردیم و به منظور صرف شام و خرید سوغاتی، در راین توقف کوتاهی داشتیم. پس از آن به سمت شیراز حرکت کردیم.

ساعت 6 صبح روز شنبه 19 مهر ماه به شیراز رسیدیم و این سفر هم با خاطره هایی شیرین و فراموش نشدنی به پایان رسید.

اسامی شرکت کنندگان:

خانم ها؛ سحر دشتیانی، زهرا طاقدیسی (مربی و مسئول فنی)، مریم احمدی، زلیخا داریا، ملیحه زرقامی، فاطمه حداد، پروانه نوروزی، مژده برخوردار، فهیمه حسنی، نسرین رئیسی (سرپرست)

آقایان؛ هومن صادقی، مصیب رئیسی، غلامحسین علی زاده، حسین کشاورز، سعید رحیمی، علیرضا ترابی

گزارش از: نسرین رئیسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.