گزارش صعود به قله ختابون

گزارش صعود به قله ختابون (شاه نشین)

3 و 4 مهر 1399

معرفی منطقه: شهرستان بوانات در شمال شرقی استان فارس قرار دارد که ارتفاع آن از سطح دریا 2000 متر است. حداکثر ارتفاع منطقه، 3682 متر (قله شاه نشین) است.

ظهر پنج شنبه 3 مهر، ساعت 13:30 از فلکه قصردشت با یک دستگاه اتوبوس اسکانیا به راه افتادیم. به منظور سلامتی همنوردان عزیز، فاصله اجتماعی در اتوبوس رعایت شده بود بدین صورت که هر صندلی دو نفره برای یک نفر در نظر گرفته شده بود.

ساعت 17:30 به اقامتگاه بومگردی واقع در روستای جعفر آباد سفلی رسیدیم. هماهنگی های لازم از قبل با مدیریت اقامتگاه صورت گرفته بود. پس از قرار دادن وسایل خود در اتاق ها، برای دیدن آسمان شب و ستارهها به خارج از روستا رفتیم. بین راه، راهنمایان محلی، آقایان یوسفی و برزگر هم به ما پیوستند. شب زیبایی را در زیر آسمان شب سپری کردیم. شام را در اقامتگاه صرف کردیم و ساعت 22:30 خوابیدیم تا برای صعود فردا آماده باشیم.

روز 4 مهر 1399، ساعت 4 صبح بیدار باش اعلام شد. 4:45 سوار بر اتوبوس به سمت بخش مرکزی (سوریان) و سپس به سمت جاده سوریان_سی مکان رفتیم. ابتدای گردنه دره راه پیاده شدیم. فاصله روستای جعفرآباد سفلی تا ابتدای مسیر حدود 18 کیلومتر و آسفالت است.

ساعت 5:35 به ابتدای مسیر صعود رسیدیم. یک جاده خاکی به مسافت 15 دقیقه را پیاده گذراندیم و سپس از مسیر دره راه، کوهنوردی را آغاز کردیم.

کوه ختابون، قلل زیادی دارد که قله شاه نشین و قله کلاه سیاه مشهور هستند. صعود به قله شاه نشین از سه مسیر صورت می گیرد. صعود از دره بدره (غربی) که طولانی است. صعود از دره راه (جنوبی) که معمولی است و صعود از مسیر آب سنجد و شمالی که سخت تر است و مقداری دست به سنگ دارد البته کوتاه تر است. مسیر انتخابی ما، دره راه بود. بهترین و زیباترین فصل برای صعود ختابون، اواخر خرداد ماه است.

پیمایش دره، حال و هوای خاص خودش را داشت و در خنکای صبح بسیار لذت بخش بود. در طول مسیر دره، آنتن دهی موبایل صفر بوده و امکان برقراری تماس نمی باشد.

پس از یک ساعت و 20 دقیقه کوهنوردی، در کنار چاه سوخته، صبحانه را صرف کردیم. این چاه آب داشته منتها آب آن برای شرب مناسب نیست. 45 دقیقه استراحت و صبحانه به طول انجامید. بعد از چاه، مسیر راحت و کم شیب است. با گذشت یک ساعت و نیم، مسیر صخره ای و ریزشی می شود که شیب نسبتا زیادی دارد.

ساعت 10:40 همگی با گام های استوار و در کنار یکدیگر پا بر قله شاه نشین گذاشتیم.  سرود ای ایران را سر دادیم.

یک ساعتی به لذت بردن از بلندای قله و گرفتن عکس های یادگاری گذشت.

دوباره با صفی منظم در ساعت 11:35 برگشتیم. پس از گذر از مسیر پر شیب، نیم ساعتی برای صرف ناهار توقف کردیم. بعد از گذشتن از چاه سوخته، وارد دره شدیم. از اینجای مسیر برگشت، مسیر مالرو را انتخاب کردیم چون سایه نسبتا بیشتری داشتیم.

ساعت 15:30 به جاده خاکی رسیدیم. سوار بر اتوبوس، به سمت روستای جعفر آباد و محل اسکان حرکت کردیم.

حدود 2 ساعت در اقامتگاه استراحت کردیم. ساعت 18:30 سوار اتوبوس شده و 22:30 به شیراز رسیدیم.

اسامی شرکت کنندگان:

خانم ها: فریبا پاس لار، سوفیا توانگر، فرزانه ژیانی، سلیمه طارمی، مریم احمدی، نغمه ابوقداره، مهری خسروانی، حمیده فرمانی، فرشته هوشمند، لیلا فتحی، منصوره حاتمی، سحر دشتیانی، مژگان شرفیان، مهناز فقیهی، زهره قاسمی، فاطمه رضایی و علیا مکتبی فرد (سرپرست)

آقایان: حامد آموزگار، مصطفی سجادیان، سعید رحیمی، حسین کشاورز

گزارش از: علیا مکتبی فرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.