گزارش صعود به قله سبلان

10 الی 13 تیر 1400

سبلان (ساوالان) با ارتفاع 4811 متر، بعد از دماوند و علم کوه، سومین کوه بلند ایران است. در شمال غرب کشور واقع شده و در استان اردبیل قرار دارد. این کوه یکی از قلل برجسته جهان هم به شمار می رود.

باشگاه کوهنوردی بامداد طبق تقویم شش ماهه اول سال 1400 بر آن شد تا صعود به این قله را در تاریخ 0 الی 14 تیرماه انجام دهد.

روز اول:

ساعت حرکت از شیراز؛ 7:30 روز پنج شنبه 10 تیر ماه

روز دوم:

قبل از صعود قله سبلان، برنامه بازدید از پل معلق پیرتقی را در برنامه داشتیم.

جمعه 11 تیر ماه 1400 ساعت 4:50 صبح به پل معلق پیر تقی رسیدیم. پل پیر تقی در جاده سرچم- خلخال و بلافاصله بعد از تونل سوم قرار دارد. از اتوبوس پیاده شدیم. با صرف صبحانه، منتظر طلوع خورشید ماندیم.  در خنکای صبح و در ساعت 6:30 جهت بازدید به راه افتادیم. بعد از بازدید از پل و گرفتن عکس های یادگاری، اقدام به برگشت نمودیم. ساعت 8:30 سوار اتوبوس شدیم و به سمت اردبیل حرکت کردیم.

ناهار را در شهر لاهرود صرف کردیم و سپس به سمت شابیل راه افتادیم. 4:45 به شابیل رسیدیم. لندرور ها آماده حرکت بودند. باران نم نم می بارید و ابرها بر فراز سبلان خودنمایی می کردند.

هر لندرور 6 نفر ظرفیت دارد. کرایه را یا باید در شابیل پرداخت کرد که کارتخوان موجود است یا بایستی در پناهگاه بپردازید که در اینصورت بایستی پول نقد به همراه داشته باشید چون در پناهگاه اینترنت و کارتخوان موجود نیست. ساعت 19:15 به پناهگاه رسیدیم.

پناهگاه چندین اتاق دارد که بعضی دارای تخت است. پناهگاه دارای موتور برق است که از ساعت 9 شب روشن می شود. هر اتاق یک لامپ کم نور دارد. بوفه ای نیز وجود دارد که مختصر مایحتاج خوراکی و بهداشتی را میتوان از آن خرید کرد.

پس از گردش مختصر در محوطه پناهگاه و آماده کردن کوله قله، شام سبکی خوردیم و خوابیدیم.( ساعت 21:30)

روز سوم:

ساعت 2 بامداد بیدار باش اعلام شد. وسایل اضافی را به امانت داری تحویل دادیم. در ساعت 3 بامداد با سر قدمی خانم مکتبی فرد و با راهنمایی آقای یاسر هوشیار، به سمت قله حرکت کردیم. در طول مسیر آنتن دهی موبایل ضعیف بود.

قبل از طلوع آفتاب به سنگ پروانه رسیدیم. طلوع خورشید را کمی بالاتر از سنگ پروانه نظارگر بودیم. صحنه ای بسیار زیبا و چشم نواز را شاهد بودیم.

ساعت 6:30 برای صرف صبحانه کمی توقف داشتیم.

سنگ محراب: این سنگ مقدس که به قولی محل عبادت و نیایش زرتشتیان بوده است، در ارتفاع 4730 متری قرار دارد.

ساعت 9:45 به سنگ محراب رسیدیم. در محدوده سنگ محراب و از پلاک 38 تا 39 آنتن دهی موبایل خوب بود.

سرانجام ساعت 10:30 در کنار دریاچه سبلان بودیم. وصف عظمت و زیبایی دریاچه در کلمات نمیگنجد.

حدود 35 دقیقه بر روی قله توقف داشتیم. در ساعت 11:05 به سمت پایین برگشتیم.

با توجه به پیش بینی هوا ،که از نیمه روز هوای ابری را برای ما قرار بود رقم بزند، توقف ها را کمتر و کوتاه تر کردیم.

ساعت 16 به پناهگاه رسیدیم. کوله ها را از امانت داری گرفتیم. مختصری ناهار خوردیم. سوار بر لندرورها شدیم و به شابیل برگشتیم.

ساعت 19:30 سوار اتوبوس شده و به سمت مشکین شهر حرکت کردیم. برای اسکان به خوابگاه تربیت بدنی رفتیم. البته از قبل با آقای نادری هماهنگ شده بود.

روز چهارم:

ساعت 6 صبح بیدار شدیم. بعد از صرف صبحانه محلی، به سمت اردبیل حرکت کردیم. و پس از گشتی در شهر و از مسیر گردنه حیران به سمت شیراز برگشتیم.

دوشنبه 14 تیر 1400 در ساعت 20:30 شیراز بودیم

اسامی اعضای شرکت کننده:

خانم ها زهرا طاقدیسی (مسئول فنی)، نرجس هنرور، سلیمه طارمی، مریم یزدانی، زهره قاسمی، فاطمه رضایی، آناهیتا نسیمی، بهار جلیلی، فریبا پاس لار، میمنت قاهری، پروانه نوروزی، لیلا فتحی، صدیقه امیری، منصوره حاتمی، سیما مکتبی فرد (سرپرست)

آقایان هومن صادقی، امیر محمد علیزاده، علیرضا دیبا (امدادگر)، علی انوری پور، غلامحسین علیزاده، شهنام نوروزی

گزارش از: سیما مکتبی فرد

2 دیدگاه دربارهٔ «گزارش صعود به قله سبلان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.