گزارش صعود به قله گاوکشان

صعود به قله گاوکشان- استان گلستان (طرح سیمرغ)

15 و 16 خرداد 1400

بلندترین قله در استان گلستان، قله گاوکشان است. این قله جزو رشته کوه کهکشان می باشد. قبلا ارتفاع ثبت شده برای این قله 3841 بوده ولی اخیرا با دستگاه های پیشرفته ارتفاع این قله 3813 متر ثبت شده است.

برای رسیدن به کوهپایه باید از روستای شاهکوه سفلی گذر کنیم. ارتفاع روستا از سطح دریا 2540 متر است. خط الراس گاوکشان یا شاهکوه مرز بین استان سمنان وگلستان است.طول تقریبی آن 15 کیلومتر از شرق به غرب امتداد دارد.

تیم باشگاه بامداد صعود به قله گاوکشان را در بامداد روز 15 خرداد 1400 انجام داد. بیدار باش ساعت 3 بامداد اعلام شد. ساعت 4 سوار بر مینی بوس، به سمت ابتدای مسیر حرکت کردیم. حدود یک ساعت و پانزده دقیقه در جاده خاکی پیش رفتیم. پس از رسیدن به روستای شاهکوه سفلی از ماشین پیاده شدیم. البته مینی بوس میتواند تا محل سنگ بزرگ هم پیش رود.

در ارتفاع 2950 متری و در ساعت 7:50 برای صرف صبحانه توقف کردیم. با پیمودن راه، کم کم بر شیب مسیر هم افزوده میشد.

این قسمت مسیر شیب خیلی بیشتر شده و مسیر شن اسکی بوده که از پاکوب موجود در مسیر شن اسکی حرکت می کردیم. در بین مسیر با صخره های کوتاهی هم روبرو شدیم که با احتیاط و حمایت یکدیگر مسیر دست به سنگ نیز طی شد.

چالش بدی که در این مسیر و در این فصل و در این قسمت مسیر با آن روبرو شدیم وجود پشه های خیلی ریزی بود که در هوا پرواز می کردند و باعث آزار و اذیت همنوردان شده بودند و روی دست و صورت و لباس و کوله ما تجمع می کردند. البته وقتی به بالای خط الراس رسیدیم دیگر اثری از آنها نبود.

ساعت 11:30 به ابتدای مسیر خط الراس و تابلوی خدا قوت رسیدیم.

کمی استراحت کردیم. این قسمت مسیر تا قله شیب ملایمی را پیش رو داشتیم.

ساعت 12:45 به قله گاوکشان رسیدیم. پس از گرفتن عکس های یادگاری و استراحت در قله، ساعت 13:30 حرکت به پایین را آغاز نمودیم.

پس از 45 دقیقه به تابلوی خدا قوت و ابتدای شن اسکی و صخره ها رسیدیم. اما قبل از فرود از این مسیر چند دقیقه ای فرصت داده شد تا دوستان کمی استراحت کرده، تغذیه خورده تا انرژی برای ادامه مسیر داشته باشیم. ساعت 14:30 اول مسیر زین اسبی و شن اسکی بودیم. پس از 2 ساعت و 40 دقیقه مسیر صخره ای و شن اسکی را طی کردیم. ساعت 18:30 پای مینی بوس بودیم  که برای سوار کردن ما تا سنگ بزرگ آمده بود.

ساعت 21 به خوابگاه رسیدیم. دوستان وسایل را جمع کرده و ساعت 23 به سمت شیراز حرکت کردیم. ساعت 19 روز یکشنبه 16 خرداد به شیراز رسیدیم.

اسامی شرکت کنندگان:

خانم ها مژده برخوردار، سوفیا توانگر، نرگس هنرور، زهره قاسمی، لیلا فتحی، بهار خلیلی، نجمه شاکرنیا، میمنت قاهری، اسما باقری، لیلا دهقانی، شهلا ایزدخواستی، پروین برزگر، احلام جارزاده، سحر دشتیانی(امدادگر) ، مهری خسروانی، نسرین رئیسی، حمیده فرمانی(مسئول فنی)، علیا مکتبی فرد (سرپرست)

آقایان سعید رحیمی، محمد واحدی، حامد آموزگار(امدادگر)، آقای رضازاده، کاظم صالحی، اردوان محمودی فر

گزارش از: خانم علیا مکتبی فرد

راهنما: آقای علی شاه محمدی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.