قله کان صیفی (بام استان ایلام)

بلندترین قله استان ایلام، قله کان صیفی نام دارد. که جزء رشته کوه کبیرکوه محسوب می شود. این رشته کوه بخشی از کوهستان بزرگ زاگرس را تشکیل می دهد. ارتفاع این قله در گزارش های مختلف 2800 تا 3050 عنوان شده است که جی پی اس تیم ما، ارتفاع 2810 را ثبت کرد.

این کوه دارای دو مسیر صعود معمول می باشد. مسیر شمالی از روستای چنار باشی و مسیر جنوبی از روستای چشمه پهن است.

در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ و در ساعت ۱۷:۳۰ شیراز را ترک کردیم. در مسیر رفت از شهرهای گچساران، دزفول، اندیمشک، مهران گذر کردیم.

نفرات شرکت کننده ۲۴ نفر که ۱۹ نفر برنامه صعود قله و ۵ نفر جهت گردشگری تیم را همراهی می کردند.

روز اول:

ساعت حرکت 15:30 از ترمینال کاراندیش بود که متاسفانه به دلیل مشکلات سیستمی و عدم آمادگی صورتحساب اتوبوس، با حدود 2 ساعت تاخیر سفر ما آغاز شد. حدود ساعت 20:30 در شهر نورآباد برای صرف شام توقف داشتیم.

روز دوم:

۶:۲۰ دقیقه روز پنجشنبه ۳۱ فروردین جهت صبحانه در امامزاده عباس در دشت عباس توقف داشتیم.۷:۳۰ به مسیر ادامه دادیم و ساعت ۱۱ به صالح آباد رسیدیم.

در میدان امامزاده علی صالح منتظر راهنما بودیم. برای رسیدن به ورودی غار زینگان، مسیر خاکی باید طی شود که برای این منطور تراکتورهایی در مسیر قرار دارند.

ساعت ۱۳ سوار تراکتور شده و به سمت غار زینگان حرکت کردیم. ۱۳:۳۰ به ورودی دره یا به عبارتی غار رسیدیم و پیمایش را آغاز کردیم. به دلیل باریک بودن و بعضی نقاط سرپوشده شدن این دره، به نام غار زینگان شناخته شده است.

برای استراحت و صرف ناهار در اواسط دره توقف داشتیم. بعد از ناهار دوباره پیمایش را ادامه دادیم تا به حوضچه های پر آبی در انتهای مسیر رسیدیم.

به سمت ابتدای محل حرکت برگشتیم. ساعت 16 سوار بر تراکتورها شده و برگشتیم.

سپس به سمت شهر ایلام حرکت کردیم. ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ دره ارغوان پیمودیم و استراحتی در فضای سر سبز و پر گل دره داشتیم.

حدود ساعت ۲۰ به مجموعه ورزشی قلاویزان رسیدیم. خوابگاه این مجموعه جهت اسکان تیم از قبل رزرو شده بود. 3 اتاق 10 تخته در اختیار همنوردان قرار گرفت. شام صرف شد. کوله های قله را آماده کردیم. در ساعت 22:30 خوابیدیم.

روز سوم:

جمعه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

طبق اعلام قبلی سرپرست، ساعت 3:30 سوار بر اتوبوس شدیم و به سمت روستای چشمه پهن و محل شروع پیمایش حرکت کردیم.

مسیر حرکت انتخابی برای صعود تیم، جبهه جنوبی کان صیفی بود. ساعت ۵ صبح به ابتدای مسیر حرکت رسیدیم. بعد از کمی  نرمش کردن، در ساعت ۵:۲۰  به سمت صعود قله از مسیر جنوبی رهسپار شدیم.

حدود بعد از ۲ ساعت پیمایش به چال اسکندرون رسیدیم و بعد از سه ساعت پیمایش جهت صرف صبحانه و استراحت نیم ساعت توقف داشتیم.

ساعت ۸:۳۰ به مسیر ادامه دادیم ۹:۱۰ بعد از یک شیب شدید و استراحت کوتاه به اولین دست به سنگ مسیر رسیدیم.

بایستی از یک شکاف عمودی به پایین می رفتیم. حلقه های فلزی برای فرود راحت تر از مسیر تعبیه شده بود که البته راهنما برای ایمنی بیشتر از طناب انفرادی هم استفاده کردند. حدود چهل دقیقه طول کشید تا ۱۹ نفر به سلامت فرود انجام دهند.

۱۰:۲۰ به مسیر ادامه دادیم. حدود ساعت ۱۱ دست سنگ دوم که کمی پرچالش تر از اولی بود را هم گذراندیم. ساعت ۱۲ به لطف خدا و راهنمای خوب و همت تمامی همنوردان روی قله بودیم. بعد از گرفتن عکس و بجا آوردن شکرانه و کمی استراحت ۱۲:۵۰ از همان مسیر رفت به سمت پایین رهسپار شدیم.

بعد از ۲ دست به سنگ ساعت ۱۵:۳۰ جهت استراحت و نهار  در مسیر اطراق کردیم ساعت ۱۶  به سمت پایین راه افتادیم و ساعت ۱۸:۳۰ به پای اتوبوس رسیدیم و به سمت خوابگاه حرکت کردیم

طول مسیر تقریبا 12 کیلومتر و زمان پیمایش حدود 13 ساعت(با احتساب زمانهای استراحت، صبحانه و ناهار) بود.

نکات مهم صعود به قله کان صیفی:

• مسیر صعود به این قله فاقد چشمه یا منابع آب است.
  • این قله فاقد جانپناه و پناهگاه است.
  • کل مسیر رفت و برگشت حدودا ۱۲ کیلومتر خواهد بود.
  • دو دست به سنگ متوسط در مسیر صعود وجود دارد.

روز چهارم:

شنبه ۲ اردیبهشت ۹ صبح از ایلام خارج شدیم. حدود یک ساعت و نیم بعد به تنگه رازیانه رسیدیم. تنگه رازیانه اولین محلی بود که در برنامه بازدید ما قرار داشت. دره ایی عمیق با شکاف و دیواره های جذاب که مسیر پیمایش آن از بالای تنگه بود.

جاذبه دیدنی بعدی که در برنامه قرار داشت، تنگه کافری (یا کافرین) بود. دلیل حجم آب زیادی که در این تنگه وجود دارد، احداث سد سیمره است. از جاده اصلی، نیسان هایی برای رسیدن به این تنگه و دریاچه وجود داشت. کمتر از نیم ساعت نیسان سواری داشتیم. قایق هایی بر روی دریاچه وجود داشتند که شما را برای بازدید نقاط مختلفی از تنگه هدایت می کردند.

در حدود ساعت 15، رستورانی کوچک در شهر بدره را برای ناهار انتخاب کردیم. بعد از ناهار به سمت تنگه شگفت انگیز بعدی حرکت کردیم.

تنگه زید در 20 کیلومتری شهر بدره واقع شده است. در جاده اصلی بعد از دیدن تابلو زید به جاده فرعی در سمت راست پیچیدیم. بعد از گذر از روستای زید کوه های سرسبز و زیبای تنگه زید نمایان شد. و بلاخره در ساعت 20 به ناچار از طبیعت زیبای استان ایلام دل کندیم و سمت شیراز حرکت کردیم.

روز پنجم:

ساعت 17 به شیراز رسیدیم.

اسامی نفرات شرکت کننده:

خانم ها نرگس هنرور، احترام شبانی، شهربانو شبانی، حدیث رفیعی، مریم یزدانی، فریبا پاس لار، مژده محمدی، شقایق رزازان، مدینه امیری، فیروزه میرحسینی، زهرا بیگم توانگر، نجمه شاکرنیا، محبوبه فرهادی، مژگان شرفیان (امدادگر)، سحر دشتیانی(امدادگر)، علیا مکتبی فرد، مهری خسروانی (مسئول فنی)، گلنوش جمشیدی، شهلا کشتکار، شهرزاد کشتکار و نسرین رئیسی (سرپرست و مربی)

آقایان محمدرضا فرهادی، سعید رحیمی، حسین کشاورز

راهنما: زینب سلامتیان 09187424120

گزارش از: نجمه شاکرنیا

3 دیدگاه دربارهٔ «قله کان صیفی (بام استان ایلام)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.