گزارش صعود به قله دماوند

صعود به قله دماوند

8 الی 14 مرداد 1400

دماوند قله ای در شمال ایران با ارتفاع 5610 متر از سطح دریا که بلندترین قله ایران و مرتفع ترین آتشفشان خاورمیانه می باشد.

این کوه در رشته کوه البرز و جنوب دریای خزر در شهرستان آمل استان مازندران  قرار دارد و در هوای صاف و آفتابی از شهرهای تهران ورامین و قم قابل دیدن است.

در اساطیر ایران از دماوند به عنوان زندان ضحاک و جایی که در آن بند کشیده شده  مشهور است و همچنین گفته شده که آرش کمان گیر از بالای قله دماوند تیرش را رها کرده و مرز ایران و توران را مشخص کرده است. در ادبیات فارسی دماوند مشت زمین بر آسمان و گنبد گیتی است که نماد انسان های مقاوم می باشد.

مسیر های اصلی دماوند: جبهه جنوبی که راحت ترین مسیر می باشد. جبهه غربی، جبهه شمالی و جبهه شمال شرقی

این باشگاه مسیر شمال شرقی را برای صعود بعلت زیبایی های مسیر از روستای ناندل انتخاب کرده است.

برای رسیدن به روستای ناندل از تهران به سمت آمل حرکت میکنید و بعد از تونل شماره 8 جاده هراز و دوربرگردان، سمت چپ جاده اصلی جاده فرعی که ابتدای آن تابلو دلارستان مشاهده می شود وارد شوید. از ابندای جاده تا روستای ناندل 22 کیلومتر جاده پر پیچ و باریکی می باشد.

گزارش برنامه

روز اول:

14 تن از اعضای باشگاه بامداد صبح روزجمعه 8 مرداد ماه  1400 ساعت 9:45 صبح با یاری خداوند و بدرقه دوستان سفر خود را با یک دستگاه مینی بوس آغاز کردند. بعلت مسافت طولانی مسیر، شب را در روستای کوچک و تاریخی ازان توقف کردیم. در این روستا امامزاده خاتون قرارداد که مکان مناسبی جهت اتراق و استراحت می باشد. این امامزاده امکاناتی شامل اتاق برای اجاره و سرویس بهداشتی، یخچال و اجاق گاز می باشد.

روز دوم:

صبح شنبه به طرف تهران حرکت کردیم که ساعت 15:35 اول جاده ناندل از جاده هراز وارد فرعی شدیم. بعد از یک ساعت به روستا رسیدیم. هوای مه آلود و رویایی ما را از تابستان گرم جدا کرد.

این روستا در ارتفاع 2000 متری از دریا قراردارد. میزبان ما یکی از بزرگان کوهنوردی استان فارس آقای عبداله رییسی که به عکاسی از کوهستان علاقه خاصی دارند در این روستا اقامت دارند. ایشان از دوستان قدیم سرپرستان گروه می باشند و پذیرایی گرمی از ما داشتند. ایشان دو کتاب با موضوع عکاسی از کوهستان و خصوصا قله دماوند تالیف کرده اند .

وسایل را جابجا کردیم کوله ها را تفکیک و آماده کردیم. شام خورده و استراحت کردیم .

روز سوم:

یک شنبه 10 مرداد طبق قرار قبلی 6 صبح دو دستگاه نیسان و پاترول جهت جابجایی ما و کوله ها به گوسفند سرا آماده بودند.

راهنمای ما آقای عبداله دیده بان نیمه شب به گروه پیوستند. 6:40 به سمت گوسفند سرا حرکت کردیم ارتفاع گوسفند سرا 3000 متر می باشد. 7:30 پس از تحویل کوله های بزرگ به 3 قاطر با صف و قدم های استوار در هوای مه آلود با سرقدمی آقای دیده بان به سمت پناهگاه تخت فریدون حرکت کردیم .

پس از یک ساعت و 25 دقیقه به منطقه زیبای چمن لش برای استراحت و صرف صبحانه رسیدیم. هوا مه آلود بود و اطراف به خوبی دیده نمیشد. گام های استوار و آهسته و پیوسته آقای دیده بان ما را در ساعت 15:35 به پناهگاه تخت فریدون رساند. در طول مسیر چندین بار بارش تگرگ و باران داشتیم. که سرعت حرکت را کندتر میکرد. خوشبختانه تنها گروه در منطقه ما بودیم و توانستیم در پناهگاه اسکان داشته باشیم. ارتفاع 4400 می باشد و برای بعضی از دوستان سردرد و حالت های ارتفاع زدگی پیش آمد. یک روز کامل در منطقه جهت هم هوایی و استراحت ماندیم. بعضی از ساعت ها در نزدیکی پناهگاه و 100متر بالاتر آنتن دهی و اینترنت دارد.

روز چهارم:

صبح دوشنبه 11 مرداد بعد از صرف صبحانه ساعت 9 صبح به قصد هم هوایی تا ارتفاع 4744 صعود کرده و برگشتیم. روزهای قبل برف در منطقه بارش داشته و صعود کاملا در مسیر برفی بود. بعد از صرف ناهار و استراحت و گشت زنی در منطقه برای صعود فردا خود را آماده کردیم.

روز پنجم:

سه شنبه 12مرداد ماه؛ طبق پیش بینی هواشناسی که چندین بار مدیریت باشگاه خانم خسروانی و آقای دیده بان (راهنما) انجام شده بود سه شنبه هوای منطقه ثبات بیشتری داشت و روز مناسبی جهت صعود می باشد. ساعت 2:30 صبح گروه بعد از گرم کردن و انجام حرکات کششی با گام های مستمر و نفس گیری مناسب صعود خود را در هوای مه آلود و سرد شروع کردند. شب قبل بارش برف بوده و صعود در مسیر کاملا برفی بود.

پس از 3 ساعت کوهنوردی مداوم و آهسته ، ابرها جازه داند تا طلوع خورشید را ببینیم و لذت ببریم. مه غلظت بیشتری در ارتفاع 5000 به بالا داشت و هم چنین بارش برف ریز و تگرگ هم بصورت لحظه ای و کوتاه داشتیم. هر از گاهی هم هوا صاف و مه اجازه دیدن قله را به گروه میداد. خوشبختانه سرعت باد بسیار کم بود. در ارتفاع بالاتر از 5000 ارتفاع برف روی مسیر بیشتر شده و نیاز به پاکوبی سر قدم داشتیم در نزدیکی یخچال عروسکی تا زانو در برف قدم برمیداشتیم. بعد از یخچال عروسکی بوی گوگرد به مشام می رسید ولی بعلت مه ما قله را نمیدیدم.

در ساعت 12:15 با یاری هم و گام های محکم پا به قله گذاشتیم. شکوه و عظمت را به چشم دیدیم. دوستان با حالت های مختلف شادی اشک دعا به همدیگر تبریک گفتند و هم دیگر را در آغوش گرفتند. عکس گرفتیم و بعد از نیم ساعت از قله دل کندیم. در مسیر برگشت هوا به شدت ابری و  مه غلیظ تر شد چندین بار هم بارش تگرگ داشتیم. اما با قدم های منظم و استراحت های کوتاه پیوسته حرکت کردیم.

در استراحت ها فقط میتوانیم آب و نوشیدنی های شیرین و ریزه خواری داشته باشیم. ساعت 17:55 به پناهگاه تخت فریدون رسیدیم . پناهگاه و اطراف بسیار شلوغ بوده وگروه های مختلف از شهر های ایران  برای صعود به منطقه چادر زده بودند و در راه بازگشت به ما و گروهمون تبریک گفتند. تمامی گروه با روحیه ای شاد به پایین رسیدیم بعد از استراحت و خوردن شام کوله ها را برای برگشت آماده کردیم.

روز ششم:

چهارشنبه 13مرداد؛ ساعت 5 صبح بیدار باش داشتیم پناهگاه را تمیز و زباله ها را بسته بندی کردیم که با خود به روستا برگردانیم طبق قرار قبلی ساعت 6 قاطرها برای سپردن کوله ها آماده بودند. تمامی گروه ها برای صعود به قله رفته بودند و منطقه خلوت شده بود. ساعت 7 به سمت گوسفند سرا حرکت کردیم هوا صاف و مه سبک تر بود. بعد از یک ساعت و ربع به منطقه سبز لش رسیدیم. صبحانه دلچسبی با روحیه شاد دوستان نوش جان کردیم. ساعت 13 به گوسفند سرا رسیدیم که از قبل نیسان و  پاترول حاضر بودند. قاطرها هم رسیدند و همگی بارها را جابجا کرده و به سمت روستا حرکت کردیم.

در روستا با هماهنگی قبلی در منزل آقای صالحی سفارش ناهار داشتیم که بسیار خوشمزه بود و بعد از چندین روز خستگی به دل نشست. بعضی از دوستان هم استحمام کردند و سریع ساعت 15 سوار مینی بوس شدیم و برگشتیم و با  دماوند خداحافظی کردیم.

پنج شنبه ساعت 21 به شیراز رسیدیم.

نکات قابل توجه قبل از صعود:

1- برای هماهنگی منزل و قاطر و نیسان از چندین روز قبل با افراد مسئول در  منطقه هماهنگ نمایید .شماره تلفن آقای سعید صالحی :09117732354

2- در روستای ناندل آنتن دهی موبایل و اینترنت بسیار ضعیف است. گاز کشی ندارند و برای استحمام دچار مشکل می شوید.

3- در منطقه تخت فریدون و مسیر قله  آنتن دهی بسیار ضعیف است پس بهتر است از بی سیم استفاده نمایید.

4- کیسه زباله جهت جمع آوری زباله های خود همراه داشته باشد و زباله ها را با خود به روستا برگردانید.

اسامی شرکت کنندگان:

خانم ها : علیا مکتبی فرد، زهره قاسمی، نرجس هنرور، لیلا دیده بان، زلیخا داریا، سعیده کنعانی، مریم رنجبر، احلام جارزاده

آقایان : علی انوری فرد (سرپرست)، عبداله دیده بان (راهنما)، نادر رضوانی، سجاد جوانمردی، حامد آموزگار، پویا باقرپور، آرش کنعانی

گزارش از: خانم علیا مکتبی فرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.