گزارش برنامه طبیعت گردی خاوران

گزارش برنامه طبیعتگردی خاوران

29 آذر 1398

خاوَران نام شهری در استان فارس در جنوب ایران است. این شهر از توابع شهرستان خفر و در ۱۱۵ کیلومتری شیراز، ۳۵ کیلومتری سروستان و ۶۰ کیلومتری جهرم واقع شده‌است و حدود ۲ کیلومتر با محور اصلی شیراز-جهرم (کمربندی خاوران) فاصله دارد. تا سال ۱۳۶۱ نام این شهر خانکهدان بوده‌است.

این شهر به دلیل کوهستانی بودن از آب و هوای مطبوعی برخوردار است که موجب شده اکثر درختان سردسیری و گرمسیری در کنار هم رویش یابد. یکی از جاذبه‌های گردشگری آن منطقه، وجود باغ‌های انبوه مرکبات و نخلستان‌ها است که جلوه منحصر به‌ فردی به خاوران بخشیده‌است.

بر طبق تقویم برنامه های باشگاه بامداد در تاریخ 29 آذر 1398 برنامه خاوران به سرپرستی سرکار خانم لیلا توانگر اجرا شد.

ساعت 6:30 صبح با دو دستگاه مینی بوس از فلکه قصرالدشت حرکت کردیم. طبق برنامه ریزی های قبلی در ساعت 8:30 در پارک سروستان، جهت صرف صبحانه توقف داشتیم. پس از انجام نرمش صبحگاهی و صرف صبحانه، سوار بر مینی بوس ها شده و به سفر خود ادامه دادیم. طی هماهنگی های صورت گرفته، در مسیر بازدید از کاخ سروستان را داشتیم.

ساعت 11 به شهرستان خاوران رسیدیم. در ابتدا جناب آقای رضایی مدیر مزرعه کاکتوس آبتاب، که هماهنگی های این برنامه با ایشان و سرکار خانم خیراندیش صورت گرفته بود، توضیحاتی در مورد شهرستان خاوران و کوه های اطراف برای همراهان بیان نمودند. پس از آن در ساعت 11:30 پیاده روی در کوچه باغ های پاییزی خاوران را شروع کردیم. مسیر پر از برگ های زیبای پاییزی بود. درختان زرد و قرمز و نارنجی در کنار درختان سبز مرکبات و نخل های سر به فلک کشیده منظره چشم نوازی را در ذهن و یاد ما به جای گذاشتند.

پس از حدود یک ساعت پیاده روی و گرفتن عکس های یادگاری زیبا جهت صرف ناهار و استراحت، به سمت مزرعه کاکتوس حرکت کردیم. با رسیدن به مزرعه، با چای گرم و حلوا خرمای محلی پذیرایی از دوستان صورت گرفت. خرید از بازرچه کوچک موجود در مزرعه که شامل گیاهان دارویی محلی، خرمای زرد خاوران و … را هم داشتیم.

پس از صرف ناهار، نحوه ی برداشت خرما از درخت توسط یکی از افراد بومی نجام شد و دوستان لذت خرمای تازه از درخت چیده را هم چشیدند.

سپس به سمت گلخانه پرورش کاکتوس رفتیم. پس از بازدید از گلخانه، روش نگهداری و آبیاری انواع کاکتوس ها و همچنین نحوه ی پیوند زدن کاکتوس ها توسط جناب آقای رضایی، برای حاضرین و مشتاقان عنوان گردید و مدرکی مبنی بر دیدن دوره پیوند کاکتوس از طرف مزرعه صادر و برای شرکت کنندگان صادر گردید.

حدود ساعت 17 بازدید از مزرعه هم پایان یافت و به سمت شیراز حرکت کردیم.

اسامی شرکت کنندگان: خانم ها گیلدا ایزدی، نینا دبیری، لیلا توانگر، نغمه ابوقداره، زهرا بیگم توانگر، سارا ایزدی فرد، میترا اشکبوسی، تارا رحیمی، ژیلا عربشاهی، زویا باپیری، زهرا خدایاری، احلام جارزاده، طاهره حیدری، محبوبه زرنویس، نسرین رئیسی، فروزان خادمی، شکوفه خسروانی، زهره داوودی، فهیمه زرگانی، رویا رستمی، آیناز فولادوند، انوشه حاجیان، فاطمه رشیدی نیا، الهام جان سریان، مهری خسروانی، مریم فخیمی و آقایان:  محمود ریاستی، رضا رحیمی، پارسا چوگان باز

سرپرست برنامه: لیلا توانگر

گزارش از: نسرین رئیسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.