گزارش صعود به قله بلقیس

گزارش صعود به قله بلقیس – استان زنجان (طرح سیمرغ)

23 و 24 اردیبهشت 1400

قله بلقیس به نام محلی (بالقز) یا (هاچا داغی) در هشت کیلومتری شمال شرقی تخت سلیمان و ۱۸ کیلومتری شهر دندی در بخش انگوران و مرز مشترک دو استان زنجان و آذربایجان غربی واقع شده است. در صورت صاف و آفتابی بودن هوا از فراز قله این کوه قلل سهند و سبلان نیز قابل مشاهده است. روی قله جنوبی استحکامات و تخت بلقیس قرار دارد. ساختمان قلعه کاملاً مدور و از سنگ بنا شده است لذا می توان تصور کرد که این بنا به عنوان برج دیده‌بانی استفاده می شده است.

بین دو قله این کوه دریاچه بسیار زیبایی که از ذوب شدن برف کوه ها به وجود آمده در بیشتر ماه‌های سال قابل مشاهده است هرچند در سال‌های اخیر به جهت کمی بارش، تابستان ها آب دریاچه خشک می شود.

اطلاعات مسیر:

این قله سه مسیر صعود دارد؛

مسیر جنوبی: دندی – قراول خانه که نسبت به حرکت از تخت سلیمان خیلی کوتاهتر است.

مسیر جنوب غربی: دندی، جاده معدن، تخت سلیمان

جاده خاکی معدن که بعد از زندان دیو و آبگرم تخت سلیمان به سمت شمال شرق منحرف می‌شود. در این مسیر از معدن سنگ با عبور از دره و رودخانه درون آن به مسیر تخت سلیمان رسیده که تا حدودی راه را کوتاه تر می کند.

مسیر شمال شرقی: استان آذربایجان غربی شهرستان تکاب سی کیلومتری جاده تکاب به تخت سلیمان جاده معدن

مسیر رایج صعود همان مسیر جنوبی از روستای قراولخانه / مسیر ساده از روستای امیر آباد و مسیری به اسم ایل یولی

مسافت پای کار تا قله: 4./8 کیلومتر

مسافت کل مسیر: ۱۷کیلومتر (مسیر برگشت ۹ کیلومتر)

دسترسی به آب: آب آشامیدنی با وجود پنج چشمه فصلی در ابتدای مسیر و امتداد رودخانه وجود دارد.

وضعیت آنتن دهی موبایل: آنتن دهی تنها در روستا و گاهی در بالای قله وجود دارد.

محل شب مانی: فاقد جان پناه

مشخصات کلی: ارتفاع قله ۳۳۵۰ و ارتفاع پای کار ۲۱۰۰

بهترین فصل صعود: اردیبهشت ماه و مهر ماه

وجه تسمیه : با توجه به وجود بقایای قلعه تخت بلقیس بر روی قله اصلی نام بلقیس برای این کوه انتخاب شده است قله بلقیس به نام محلی بالقیز به معنای عسل دختر است

پوشش گیاهی: دامنه این کوه خاستگاه گیاهان خودرو و خوراکی و داروی کمیاب از جمله ریواس ،گزنه، آویشن، اسطوخودوس، کشمک، مرزه، ترشجه، بولاغ اوتی، شیرین‌بیان، چای کوهی، بومادران، مرزنجوش و….. است

گونه های جانوری : روباه، شغال، گراز، گرگ، خرگوش و مهمتر از آن مار سمی خطر ناک معروف به افعی بلقیس به طول حدود ۲۰ الی ۵۰ سانتیمتر به رنگ قهوه ای و سبز تیره و همرنگ سنگ‌های این کوه مشاهده شده است .در این منطقه شکار ممنوع می باشد و جزء منابع مناطق حفاظت شده است.

شرح برنامه

روز اول:

در تاریخ 1400/02/23 با تیم۲۳ نفره باشگاه بامداد ساعت ۰۰:۴۷ دقیقه با اتوبوس اسکانیا از میدان معلم شهر شیراز حرکت کردیم. بعد از رسیدن به تکاب بر طبق هماهنگی‌های قبلی سرپرست برنامه با لیدر محلی در ساعت ۲۱:۳۰ به تخت سلیمان و اقامتگاه بوم گردی رسیدیم. پس از صرف شام و آماده نمودن کوله پشتی صعود، شب را سپری نموده ایم.

آدرس اقامتگاه : آذربایجان غربی، شهرستان تکاب بخش تخت سلیمان، شهرتازه کند نصرت آباد، جنب مدرسه آیت الله خامنه ای، اقامتگاه بومگردی بلقیس

روز دوم:

راس ساعت 3:30 بامداد بیداری اعلام شد. پس از طی مسافتی با اتوبوس به روستای بابانظر و قراولخانه رسیدیم. روستای قراولخانه در ارتفاع ۲۱۰۰متری از سطح دریا و مرز بین استان زنجان و آذربایجان غربی قرار گرفته است. این روستا در ۱۰ کیلومتری تخت سلیمان و ۳۵ کیلومتری شهرستان واقع شده است.

بعد از نرمش و گرم کردن به سمت قله بلقیس حرکت کردیم. در ساعت ۵ از مسیر جنوبی روستای قراولخانه (آرامگاه سید فرهاد میرزا )که با فاصله کمی از مجموعه  سلیمان قرار دارد حرکت خود را آغاز نمودیم.  با قدم های آهسته  و سرقدمی خانم مکتبی فرد رو به شمال و از سمت راست رودخانه حرکت کردیم. ساعت ۶:۲۰ با استراحت کوتاه مقداری از لایه های لباس را کم کردیم.

نهرهای جاری و جوی های آب روان و صدای زیبای پرندگان و سرسبزی محیط اطراف و دشت ریواس چشمان هر بیننده ای را به سمت خود جذب می‌کرد.

در ساعت ۸:۱۵ برای صرف صبحانه توقف داشتیم. اعضای تیم با پشت سر گذاشتن شیبهای مسیر در کنار چشمه (اورطلوع) با نوشیدن جرعه ای آب گلوی تازه کردند و به حرکت خود ادامه دادیم. با عبور از یخچال مسیر و شیب زیر قله در وضعیت آب و هوای بسیار مطبوع در ساعت ۱۰:۲۵ به قله جنوبی بلقیس رسیدیم.

پس از ثبت خاطرات و کمی استراحت تیم سیمرغ باشگاه به تعداد ۱۶نفر به طرف قله شمالی این کوهستان که با فاصله کمی از هم قرار دارد حرکت کردند. پس از عبور از بین گردنه دو قله و شیب زیر قله شمالی در ساعت ۱۲:۱۰ به قله شمالی بلقیس رسیدیم.

پس از عکاسی و استراحت به پیشنهاد راهنما از مسیر پاکوب پشت قله شمالی به صورت تراورس مسیر قله جنوبی را دور زده و به سمت پایین حرکت کردیم. مسیر فرود را به سمت چشمه ادامه دادیم. وجود گونه‌های گیاهی متعدد لذت فرود و کوهپیمایی تیم را دو چندان کرده بود.

در ساعت ۱۳:۳۰ اعضای گروه با رسیدن به چشمه (اورطلوع) به صرف ناهار پرداختیم. در ساعت ۱۴ رهسپار پایین شدیم. سرسبزی تپه ها و رویش گل های وحشی کوهستان این منطقه راه با وجود خشکسالی به منطقه ای خوش آب و هوا و سرشار از زندگی تبدیل کرده بود. در ساعت ۱۶:۳۰پس از ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه تلاش و طی مسافت حدود ۱۷ کیلومتر برنامه صعود این قله از سمت قراولخانه به پایان رسید.

اعضای تیم طبق هماهنگی‌های صورت گرفته به سمت مجموعه تخت سلیمان و زندان سلیمان که یکی از اماکن تاریخی و دیدنی کشور عزیزمان است حرکت کردند.

بعد از بازدید از قسمتهای مختلف مجموعه و زندان سلیمان به سمت خانه بوم گردی برگشتیم. پس از استراحت کوتاه و جمع آوری وسایل، شهر تکاب را به مقصد تویسرکان برای صعود به قله کوبری و یخچال ترک کردیم.

ودر پایان از جناب آقای جهدی مسئول هیات کوهنوردی تکاب و همچنین جناب آقای نبات علی (نوبخت) ترابی (راهنما) که ما را در اجرای این برنامه یاری نمودن سپاسگزاریم

سرپرست: خانم مهری خسروانی

مربی و مسیول فنی : خانم زهرا طاقدیسی

امدادگر : خانم سحر دشتستانی

راهنما: آقای نوبخت ترابی

ثبت گزارش: خانم کژال عاملی فرد و آقای اردوان محمودی فر

اسامی شرکت کنندگان:

خانمها فرزانه ژیانی، ناهید قناعتیان، نرجس هنرور، زهره قاسمی، فاطمه رضایی، زهرا شجاعی، صدیقه محمدی، پروانه نوروزی هفشجانی، شیرین محمدی، آناهیتا نسیمی، کژال عاملی راد، سیما مکتبی فرد

آقایان مصیب رئیسی، هومن صادقی، شهنام نوروزی هفشجانی، غلامحسین علی زاده، قادر رضا زاده، اردوان محمودی فر، فرزاد تابع بردبار،کاظم صالحی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.