گزارش صعود قله پراو (بام استان کرمانشاه)

رشته کوه پرآو (به کردی: په راو، به معنای پرآب) با طول تقریبی ۸۰ کیلومتر و وسعت ۸۸۰ کیلومتر مربع بخشی از رشته کوه زاگرس می باشد. قله شیخ علیخان (معروف به پراو) با ارتفاع ۳۴۰۵ متر از سطح دریا بلندترین قله این کوهستان است. این قله در شمال شرق شهر کرمانشاه واقع است.
عمیق ترین غارهای ایران مانند غارهای پرآو، جوجار و چاه غار قلا در این کوهستان قرار دارند. خط الراس اصلی و مرتفع این کوهستان دارای قلل متعددی است. اکثر این قلل، ارتفاعی بالاتر از ۳۰۰۰ متر دارند. جهت این کوهستان از غرب به شرق امتداد یافته است و بترتیب شامل قلل: خرامان، قته چرمی، پرآو (شیخ علیخان ) نمازگاه، شاودالان، سه کل، زنهان، بیستون، بان برزه و … می باشد.
عبور از خط الراس های پراو عمدتاً در بسیاری از مکانها حالت فنی دارد و عبور از بعضی از قسمتهای آنها احتیاج به طناب و ابزار گذاری دارد. بخصوص در قلل خرامان، قته چرمی، سه کل و بیستون. دیواره بیستون با ارتفاع ۱۲۰۰ متر و وسعت بیش از ۵۰۰۰ متر که به اورست صخره های جهان مشهور بوده و مرتفع ترین دیواره ایران و پنجمین دیواره مرتفع جهان است که در کوهستان پرآو واقع گردیده است.

مختصري در مورد منطقه:

ارتفاع قله: 3405 متر
ارتفاع پناهگاه پراو: 3150 متر
وجه تسمیه شیخ علیخان: بعلت شیوع طاعون درشهر، شیخ علی خان دستور می دهد او را به بر بلندای کوه پراو ببرند تا از گزند بیماری در امان باشد.
موقعيت قله: شمال شرقي كرمانشاه دسترسي به منطقه كيلومتر 5 جاده كرمانشاه بيستون – روستاي چالابه
مسیر صعود: جبهه جنوبی (روستای چالابه ، تنگه چروبه)
بهترین فصل صعود: بهار
آنتن دهی: دربعضی نقاط امکان پذیر بود.
نزدیک ترین مرکز درمانی: شهر کرمانشاه
پوشش گیاهی: بلوط، آلبالو وحشی، زالزالک، گلابی وحشی و بنه
گونه های جانوری: کبک و تیهو، خرس، روباه، شغال، گرگ و پلنگ خرگوش و بز کوهی که بنا به علت شکار بی‌رویه نزدیک به انقراض است.
زمان صعود و فرود: 16ساعت
مسافت طی شده: حدود 21 کیلومتر
وضعیت آب و هوای روز صعود آفتابی

یادآوری:

• در زمان صعود به هر دو راهی که رسیدید سمت چپ و زمان برگشت سمت راست را انتخاب کنید.
  • برای اجرای صعود قله پراو با هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی کرمانشاه هماهنگی صورت گیرد.
  • بهتر است که از حضور امدادگر و راهنمای محلی برای صعود این قله بهره ببرید.

زمان بندي و شرح برنامه:

تاریخ حرکت: بعد از ظهر روز پنج شنبه 11خرداد ساعت 14 از ترمینال کارندایش شیراز

مسیر اتوبوس: شیراز، نجف آباد (حدود ساعت 21 صرف شام )درود، الیگودرز، بزرگراه همدان _کرمانشاه، پلیس راه نهاوند، پلیس راه بیستون (قابل ذکر است تمام مسجدهای بین راه بسته بود. در بقعه امامزاده باقر شهر بیستون نماز صبح را اقامه نمودند)

بعد از طی مسافت حدود 1000کیلومتر، راس ساعت 6 صبح به پلیس راه بیستون رسیدیم. از اتوبوس پیاده شدیم. یک دستگاه میدل باس برای ایاب و ذهاب این چند روز در شهر هماهنگ شده بود. بطرف روستای سرماچ جهت اسکان حرکت کردیم. پس از استراحتی کوتاه و صرف صبحانه بسمت کرمانشاه، جهت بازدید از مجموعه تاریخی بیستون و طاق بستان رهسپار شدیم.

ساعت 14به روستای سرماج برگشتیم. همنوردان مشغول استراحت و آماده شدن برای صعود به قله شدند.

ساعت 23 جمعه 12خرداد از روستای سرماچ حرکت کردیم. یک ساعت بعد، پای کوه بودیم. جناب آقای بابایی نکاتی را توضیح دادند.  چیدمان تیم توسط مربی و مسئول فنی انجام گرفت. ساعت 24 شنبه 13 خرداد از محیط بانی چالابه با یاد خدا حرکت خودرا با سرقدمی خانم برخوردار آغاز کردیم. هوا کاملا تاریک و خنک بود. بعد از پیمایش تقریبا دو ساعت به چشمه دوزری رسیدیم. ساعت 5 صبح همراه با باد شدید به تابلوی خسته نباشید رسیدیم.

استراحتی کوتاه داشتیم. بادگیر پوشیدیم و پیمایش را ادامه دادیم. مسیرایی صخره ای و شیب دار را تا جانپناه طی کردیم. راس ساعت 7 به پناهگاه پراو رسیدیم.

پس از استراحتی کوتاه  به صلاح دید راهنما کوله ها راسبک کرده و به سمت قله حرکت کردیم. و در ساعت8:20 بر فراز قله ی زیبای پراو بودیم.

ساعت 10 در مسیر بازگشت صبحانه را در پناهگاه صرف نمودیم. دراین فاصله 4 نفر از اعضای تیم و با اجازه سرپرست تیم، بطرف غار پراو حرکت کردند تا بازدیدی از دهانه غار داشتند. دهانه غار پوشیده از برف بود و تنها روزنه کوچکی از آن مشخص بود.

ساعت 11 به سمت چشمه دوزری  حرکت کردیم، و ساعت 13 کنار چشمه استراحتی یک ساعته داشتیم. مسیر را ادامه دادیم.

در مسیر برگشت به علت شیب زیاد پای دو نفر از همنوردان دچار پیچ خوردگی شد که توسط امدادگرهای گروه اقدامات اولیه انجام گرفت. دراین فاصله با اورژانس کرمانشاه تماس گرفتیم وگزارش آسیب دیدگی اعلام شد.  اورژانس، همزمان با رسیدن تیم به محیط بانی چالابه رسید. خوشبختانه مشکل خاصی برای دوستان آسیب دیده بوجود نیامده بود.

پس از تشکر و خداحافظی از راهنما و تیم همراه ایشان، بسمت کرمانشاه حرکت کردیم. ساعت 21 در یکی از رستورانها ی سنتی کرمانشاه خودمان به یک مهمانی بعد از یک صعود سخت و پرچالش دعوت کردیم.

یکشنبه 14 خرداد ساعت 8 صبح از روستای سرماچ حرکت کردیم. مقصد بعدی ما غار قوری قلعه و سپس روستای هجیج بود. و در نهایت برای اسکان شب، به خانه ای که در روستای نسمه هماهنگ شده بود، رسیدیم.

دوشنبه 15خرداد در روستای نسمه گشت کوتاهی داشتیم و سپس به سمت جوانرود عازم شدیم.

ساعت 14 از ترمینال کرمانشاه بسمت شیراز راهی شدیم. ساعت 9 صبح سه شنبه 16 خرداد به شیراز رسیدیم.

اسامی شرکت کنندگان:

خانم ها  نرجس هنرور، مژده برخوردار، مرضیه تاجیکی، لیلا دیدبان، محبوبه فرهادی، حنانه فرج پور، مریم یزدانی، فریبا پاس لار، صدیقه امیری، شقایق رزازیان، حمیده فرمانی، سوفیا توانگر، پریسا اخضری، نسرین رئیسی، مهری خسروانی(سرپرست)، مژگان شرفیان، سحر دشتیانی
آقایان مصیب رئیسی، یعقوب مظفری، محمد رضا فرهادی، احمد مظلوم، کیوان کرمی، علی رضا دیبا، افشین رضوانی، حسین کشاورز

راهنما: جناب آقای بهروز بابایی
مربی و مسئول فنی: خانم ها حمیده فرمانی و نسرین رئیسی
امدادگر: خانم ها مژگان شرفیان و سحر دشتیانی
تیم دار: جناب آقای مجید شکری
تیم پشتیبان: خانم ها سوفیا توانگر و پریسا اخضری

در پایان از سرکار خانم ثریا شهبازی مسئول هیات کرمانشاه که در اجرای این برنامه ما را همراهی نمودند کمال سپاس و تشکر را داریم .

گزارش از: خانم ها مرضیه تاجیکی و مهری خسروانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.