گزارش صعود به قله کینو (استان خوزستان)

از دور دست ترین قلل رشته کوه زاگرس و همچنین منطقه زردکوه میتوان به قله کینو اشاره کرد. کینو قله ای سرسخت و زیبا با طبیعتی بکر است. کوهستان کینو مرز میان استان چهارمحال بختیاری و خوزستان است. در ارتفاعات دارای آب و هوایی شبیه زردکوه می باشد. بنابراین نباید فصل صعود را، چون قله مربوط به استان خوزستان و مسجد سلیمان است، اشتباه گرفت. از اواسط آبان تا اوایل خرداد صعود به این قله در شرایط خیلی سخت امکان پذیر است. پس قله کینو را حتما با برنامه ریزی دقیق و فصل مناسب اقدام به صعود کنید.

مشخصات کلی صعود

تعداد: 14 نفر
تاریخ اجرا : 8 الی 10مهرماه 1400

مدت برنامه :سه روز

مسیر صعود: یال شمال شرقی
ارتفاع شروع: 2200 متر و بالاترین ارتفاع: 3745 متر

مسافت پیمایش: 17.5 کیلومتر
دسترسی به آب: ارتفاع 3100 متر (مسیر انحرافی صعود)، آنتن دهی تلفن همراه: در بعضی نقاط و خیلی سخت
حرکت از شیراز: ساعت 24 روز چهارشنبه 7مهرماه

روز اول

ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 8 مهرماه به رامهرمز رسیدیم. توقفی کوتاه برای صرف صبحانه داشتیم.
ساعت 11 به شهر مسجد سلیمان رسیدیم. راهنما (آقای مهرداد بیرجانی) به ما پیوست. از اولین چاه نفت مسجد سلیمان بازدیدی داشتیم و توضیحات آقای بیرجانی در مورد آن را شنیدیم.

اولین چاه نفت مسجد سلیمان

بعد از عبور از مسجد سلیمان، وارد جاده بازفت اندیکا می شویم.

پس از آن از تونل دلا (تونلی که جاده خوزستان را به چهارمحال متصل کرده ) و تالاب طبیعی شیمبار یا شیرین بهار بازدیدی داشتیم.

ساعت 15در کنار تالاب شیمبار برای صرف ناهار توقف داشتیم.

ساعت 16:30حرکت کرده و از بنای یادبود زنده یاد استاد مسعود بختیاری (متخلص به بهمن علا الدین) درمنطقه تاراز دیداری داشتیم. (قبراصلی ایشان در امامزاده طاهر کرج در جوار سایر هنرمندان است و این المان صرفا ادای دینی است به ایشان. طرح بنا برگفته از قوم هفت لنگ (ارتفاع هفت متری بنا)، قوم چهار لنگ (4 ستون آن) و کلاه خسروانی بختیاری (گنبد بنا) می باشد.

بعد از گذشت از اندیکا و کمپ هلال احمر گردنه تاراز به دوراهی روستای لبد رسیده که در سمت چپ تابلویی با نام سد لیرو است که تا روستای لبد و شروع حرکت آسفالت را ادامه دادیم.

ساعت 18:30به دکل مخابرات (شروع مسیر پیمایش) رسیدیم چادرها را بر پا کردیم. ساعت 21:30 خاموشی اعلام شد.

روز دوم

جمعه 9مهرماه 1400ساعت 2:30 بیدارباش. بعد از جمع کردن کمپ و انجام حرکات کششی توسط مربی تیم، در ساعت 3:30 صعود را آغاز کردیم. تا ساعت 5:45 مسیری پیمایش شد که ادامه آن قابل صعود نبود. بطرف دکل برگشتیم.
ساعت 6:30 از یال شرقی صعود را آغاز کردیم. ساعت 8:40 به منطقه وارگه گلی رسیدیم.

توقفی کوتاه برای صبحانه اعلام شد. (ارتفاع 3000 ) بعد از این ارتفاع سه تا شیب دیگر را پشت سر گذاشتیم . سپس دشتی پهناور، وسیع و طولانی را پیش رو داشتیم. پس از گذر از این دشت، در ساعت 13:30 به قله رسیدیم.

حدود 45 دقیقه بر روی قله توقف داشتیم.

ساعت 20:30 به دکل رسیدیم. برای صرف شام به سیاه چادر عشایر منطقه، که از قبل هماهنگ شده بود رفتیم.
ساعت 23 بطرف شهرکرد حرکت کردیم. برنامه بازدید از روستای یاسه چای را برای روز بعد داشتیم.

روز سوم

شنبه 10مهرماه 1400 ساعت 5:30 به روستای یاسه چای رسیدیم. طبق هماهنگی هایی که از قبل صورت گرفته بود ساعاتی را در اقامتگاه بومگردی استراحت کردیم. پس از صرف صبحانه، مشغول گشت در روستا شدیم.

روستای یاسه چای

ساعت 11 بطرف شیراز حرکت کردیم. ساعت 21 شیراز بودیم.

نکات مهم:

• با وجود آسفالته بودن جاده، لیکن باریک بودن جاده و خاکی شدن قسمت هایی از مسیر به علت رانش زمین و وجود پل باریک، مناسب برای اتوبوس نیست.
    حضور راهنمای محلی و مسئول فنی وامدادگر الزامی است.
    به علت سردبودن منطقه، لباس گرم به همراه داشته باشید.
    حدود 4 تا 6 لیتر آب لازم است.

اسامی شرکت کنندگان:

خانم ها: مژگان شرفیان(امدادگر)، سحردشتیانی (مسول فنی)، حمیده فرمانی(مربی)، لیلا دهقانی، مژده برخوردار، احلام جارزاده، نسرین رئیسی اردکانی، شهربانو جوادی اردکانی، نجمه شاکرنیا، مهری خسروانی (سرپرست)
آقایان: محمدمتقی، سعیدرحیمی، حسین کشاورز، مصیب رئیسی اردکانی، مهرداد بیرجانی (راهنما)

گزارش از: خانم مهری خسروانی

2 دیدگاه دربارهٔ «گزارش صعود به قله کینو (استان خوزستان)»

1. با عرض سلام و احترام و تبریک دیدار و صعود قله کینوی عزیز بام خوزستان عزیز و با سپاس از توصیح کامل و جامع برام این سوال پیش اومد که با حضور راهنمای محلی چرا مسیر اشتباه انتخاب شد که بیش از دو ساعت تایم برنامه به تاخیر بیفته؟

1. نسرین رییسی

سلام دوست عزیز، راهنما میخواست یه مسیر میان بر جدید گشایش کنند ولی در محاسباتشون اشتباه کردن و با توجه به نظر مسئول فنی برنامه این مسیر خطرناک بوده و سرپرست ترجیح به برگشت و شروع حرکت از مسیر اصلی را داشتند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.