گزارش صعود به قله کلونچین ( بام استان چهارمحال بختیاری)

به نام خدای خوبیها و مهربانیها ،خدای کوهها و دشتها

قله کلونچی یا زرد کوه بختیاری با ارتفاع ۴۲۲۱ متر بام استان چهار محال بختیاری و دومین کوه مرتفع در رشته کوههای زاگرس به شمار می‌رود.

موقعیت جغرافیایی: استان چهارمحال بختیاری (شهر کرد)کوهرنک روستای چلگرد

بهترین فصل صعود: تابستان

وجه تسمیه اسم قله: علت نامگذاری کلونچی نوع سنگهای کوچک و بزرگ روی هم چیده شده است. کلونچین در گویش محلی به معنی سنگچین هست.

پوشش گیاهی: پونه کوهی،گون،گل پر،…

پوشش جانوری: کبک،کل، بز، مار ….

شرح برنامه:

در تاریخ 31 مرداد ماه 1402، سه شنبه شب ساعت 21:۳۰ از ترمینال کار اندیش شیراز حرکت کردیم.

روز اول:

۶ صبح روز بعد به شهر کرد رسیدیم. صبحانه را در ترمینال صرف کردیم . حدود 1 ساعت و نیم در ترمینال توقف داشتیم. سپس در ساعت 7:20 مینی بوس هماهنگ شده از قبل رسید و به سمت مقاصد دیدنی مورد نظر حرکت کردیم.

مقصد اول آبشار کوهرنگ بود. سپس آبشار شیخ علیخان و در نهایت غار یخی را دیدیم. پس از بازدید غار یخی که آب بی نهایت سردی داشت!! در دشت همان منطقه برای صرف ناهار توقف کردیم. ساعت 14:30 پس از صرف ناهار و استراحتی کوتاه، به سمت محل کمپ و شبمانی حرکت کردیم. ساعت 17 به محل کمپ رسیدیم. در نزدیکی محل کمپ نیز چشمه ای وجود دارد. آب چشمه زلال و سرد بود. این چشمه به “مار بُری” معروف بود.

پس از برپایی چادرها و مهیا کردن وسایل استراحت و شام، کوله قله را بستیم. شامی سبک صرف کردیم و خوابیدیم.

روز دوم:

1:30 بیدار شدیم. چادرها را جمع کردیم. سوار بر مینی بوس کمی مسیر را ادامه دادیم تا به ابتدای مسیر پیمایش رسیدیم. در ساعت 2:20 حرکت را آغاز کردیم. (ارتفاع حدود 2200)

ابتدای مسیر از سربالایی ها و سرازیری هایی گذر کردیم تا به دره خدنگ رسیدیم. شیب مسیر در بعضی نقاط زیاد می شد.  کمی که دره را پیمایش کردیم به اولین یخچال رسیدیم. با توجه به گرم شدن هوا و آب شدن یخچال و بنا به تشخیص راهنما، یخچال اول را دور زدیم و از مسیری سنگی گذر کردیم. چندین یخچال دیگر هم در مسیر بود که البته با توجه به شیب کم آنها و اینکه زیر آنها خالی نبود از روی یخچال ها و با احتیاط گذر کردیم.

تقریبا ۵۰ درصد مسیر یخچال بود. البته بدون یخ شکن از روی آنها گذر کردیم.

ساعت ۶ صبح نصف راه را پیمایش کرده بودیم. در محلی مسطح و مناسب برای صرف صبحانه توقف کردیم. این فضا مناسب برای برپایی چادر و شب مانی هم هست. بعضی از گروه ها این مسیر را یک و نیم روزه پیمایش می کنند. ساعت۶:۳۰ حرکت به سمت قله دوباره آغاز شد. در مسیر استراحت‌های کوتاه داشتیم. زیر قله دو چشمه وجود داشت. در جوار چشمه ای که به قله نزدیکتر بود و تقریبا آب بیشتری داشت استراحت داشتیم.

بعد از طی دو سه تا مسیر پر شیب دیگر، بلاخره ساعت ۱۲:۲۰ بر فراز قله کلونچین رسیدیم.

بعد از حدود نیم ساعت توقف بر فراز قله، در ساعت 13 به سمت پایین حرکت کردیم. در کنار چشمه، استراحت کردیم و ناهار خوردیم. 14:30 به حرکت خود ادامه دادیم.

یخچالها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشتیم. تعدادی از همنوردان در گذر از یخچال ها در برگشت از یخ شکن استفاده کردند.

قبل از یخچال آخر شیب تندی را پایین آمدیم، از یک مسیر سنگی کوتاهی گذر کردیم و با احتیاط از روی یخچال آخر گذشتیم.

ساعت 20 پیمایش به اتمام رسید و سوار بر مینی بوس به سمت شهر چلگرد حرکت کردیم.  حدود 45 دقیقه طول کشید تا به چلگرد رسیدیم. از راهنما خداحافظی کرده و برای صرف شام به رستوران رفتیم. حدود ساعت 10 به سمت شهر کرد حرکت کردیم. شب را در منزلی که از قبل رزرو شده بود، گذراندیم.

روز سوم:

صبح روز بعد ساعت 8:30 به سمت ترمینال حرکت کردیم و در ساعت 9 صبح سوار اتوبوس شدیم و به سمت شیراز برگشتیم.

ساعت 17:30 به ترمینال کار اندیش شیراز رسیدیم و سفر به پایان رسید.

نکته:

• آب کافی به همراه داشته باشید. (آب های در مسیر، آب برف هستند.)
  • آنتن دهی تلفن همراه در برخی نقاط طول مسیر و بر روی قله وجود دارد.
  • به همراه داشتن یخ شکن بسته به شرایط مفید خواهد بود.
  • نزدیکترین مرکز درمانی: خانه بهداشت شهرستان چلگرد

اسامی شرکت کنندگان:

خانم ها زهرا طاقدیسی (سرپرست)، نسرین رئیسی، مژگان شرفیان، مژده محمدی، حدیث رفیعی، مریم یزدانی، مدینه امیری، محبوبه فرهادی، جیلا بهی پور و آقای محمدرضا فرهادی

راهنما: آقای مهدی غیبی 09139821426

گزارش از: خانم جیلا بهی پور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.