زانو درد در کوه نوردی

بي شك ورزش كوه نوردي با زيبايي هاي خاص آن هميشه طرفداران بي شماري داشته و خواهد داشت. اما همین ورزش درصورت رعايت نكردن برخي اصول اوليه در دراز مدت سبب تخريب مفصل زانو می شود. در طولانی مدت این امر باعث درد فراوان خواهد شد. لذا پيش گيري بهترين راه درمان هر دردي مي باشد.
روش های پیش گیری از زانو درد هنگام کوه نوردی:

1- بهترين راه تقويت مفصل زانو تقویت عضلات چهار سر زانو و همسترينگ مي باشد. با تقويت اين عضلات فشار اضافی از روي مفصل زانو برداشته می شود.
2- صعود هاوفرودهای سرعتی,شايد در ابتدا شما را دچار مشكل نكند, ولي در دراز مدت مفصل زانو را تخريب می کند. این مي تواند هر كوه نوردي را زمين گير كند.
3- حمل كوله هاي سنگين يكي ديگر از عوامل تخريب كننده مفصل زانو می باشد. لازم به ذكر است كه بيشترين وزني كه هر كوهنورد مجاز به حمل آن مي باشد  حداكثر ١/٤وزن خودش است.
4- استفاده از كفش مناسب كوهنوردي درهر فصل ,يكي ديگر از عوامل پيشگيري كننده از تخريب مفصل زانو ميباشد.
5- استفاده صحیح از باتوم كوهنوردي در هر صعود و فرود در محيط كوهستان, يكي ديگر از عوامل پيشگيري كننده از تخريب مفصل زانو  ميباشد.
مفصل زانو بيش ترين میزان فشار را هنگام فرود با تحمل 5 برابر وزن هر شخص متحمل مي شود. اگر به عنوان مثال وزن شخص در حدود 80 كيلوگرم و وزن كوله پشتي 20 كيلوگرم باشد، در هنگام فرود مفصل زانو فشاري در حدود ٥٠٠ كيلوگرم را تحمل مي كند. ولي با استفاده صحيح از باتوم كوه نوردي علاوه بر حفظ تعادل و نظم در هنگام فرود، ٣٠درصد از فشار وارده بر مفصل زانو، کم می شود.
6- خوردن مايعات فراوان در هنگام كوه نوردی سبب هيدراته شدن بدن می شود. این امراز آسيب هاي وارده به مفصل زانو در دراز مدت مي كاهد.
7- كاهش وزن يكي ديگر از عواملي است كه علاوه بر حفظ سلامتي بدن هر شخصي سبب پيشگيري از تخريب مفصل زانو خواهد شد.
8- ريكاوري مناسب پس از هر برنامه كوهنوردي ,بهترين و مناسب ترين راه کاهش فشار به مفصل زانو است. به عنوان مثال شنا كردن و راه رفتن در آب استخرریکاوری مناسبی بعداز کوهنوردی است.
9- خوردن قرصهاي گلوكوزامين و غضروف ساز فقط جنبه تجاري و تبليغاتي دارند. شايد در كوتاه مدت سبب كاهش درد در مفصل زانو شوند، ولي در دراز مدت اثري نخواهند داشت. يک رژيم سرشار از سبزيجات و  استفاده از تجارب متخصصان تغذيه به سلامت بيشتر مفصل زانو و بدن كمك خواهد کرد.
رعايت كردن هر كدام از اصول بالا كليد كاهش دردهاي مفصل زانو در دراز مدت خواهد شد و شما به عنوان يك كوهنورد بدون هيچ مشكلي از محيط كوهستان لذت خواهيد برد.

مطلب از فیزیو تراپیست دکتر یگانه امدادی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.