اثرات کوه نوردی بر سلامتی جسمی وروانی بانوان

کوه نوردی یکی از بهترین ورزش هایی است که می تواند سیستم عصبی و اسکلتی بدن بانوان را تقویت و مقاوم نماید. زیرا در جریان کوه نوردی میزان برون دهی قلبی افزایش یافته و مقدار خون در عضلات را به مقدار 20 برابر افزایش می دهد و همین موضوع سبب می گردد که در آغاز ،چربی های زیر جلدی و سطح روده ها انها ذوب شده واز طریق تولید حرارت و تعریق از بدن خارج گردند. سپس ذرات چربی که درون عرق رسوب می کنند حرکت نموده و احتمال بروز بیماری هایی چون: ازدیاد چربی خون،فشار خون و یا بیماری نقرس به حداقل ممکن گرایش پیدا کند.
در این صورت به وضوح در میابیم که در اثر استمرار ورزش کوهنوردی ،علاوه بر این که کلییه چربی های اضافی رسوب شده، در بدن تجزیه و از بین می روند بلکه تعدادی عروق جدید در عضلات ایجاد شده که خون رسانی وانتقال اکسیژن به کلیه نقاط بدن را تسهیل و آنان را شاداب پر تحرک و تندرست می نماید. برای اینکه به ثمرات مفید کوهنوردی دست یابید می بایست این ورزش را به صورت مستمر انجام دهید و اگر در برخی از هفته ها قادر به کوهنوردی نیستید از طریق پیاده روی در پارک ها و مسیر های خیابان و یا انجام نرمش های روزانه در صبح و در عصر،به تقویت عضلات خویش بپردازید .
بهترین برنامه کوهنوردی آن است که فرد کوه نورد ماهی یک با به ارتفاعات بالای 3000 متر صعود نمایدو در حد فاصل هر ماه نیز به تپه ها و کوه های کوچک تر صعود کند.
در آمار های پزشکی که از تحقیقات بدست آمده کاملا ثابت شده است که بانوانی که در طول زندگی علاقمند به ورزش هایی بوده اند و تمرینات ورزشی مداوم را به صورت های مختلف انجام داده اند طول عمر آن ها به اندازه 30 درصد بیشتر از زنانی بوده است که دارای تحرک کمتری بوده اند و در نتیچه دارای اندامی چاق و کم تحرک گشته اند ، همچنین بر اساس همین تحقیق بروز بیماری های روحی و روانی،دیابت،فشار خون و بیماری های گوارشی در زنان ورزشکار نادر و یا اصلا مشاهده نمی شود در عوض در زنانی که از تحرکات ورزشی فاصله دارند و تمایل به زندگی کم تحرک و ماشینی امروزی را دارند و یا اینکه آلوده به سیگار یا مواد افیونی هستند میزان شیوع بیماری های ذکر شده در آنان بسیار فراوان تر از زنان ورزشکار و پر تحرک می باشد،زیرا در این گروه از بانوان مکانیسم تعادلی بین هیدرات های کربن و کلسترول و پروتئین ها  و ویتامین ها مختل شده و حرکات روده ها نیز به کندی صورت گرفته و آنان را به بیماری های قلبی عروقی و گوارشی سوق می دهد .
به عنوان یک نتیجه گیری صحیح از مطالب ذکر شده باید تایید نمود که در هر سنی هستید می توانید با یک برنامه ریزی منظم و به عنوان پیشگیری از انواع بیماری های زندگی ماشینی امروزی به ورزش روی آورده و با انجام نرمش های ملایم روزانه و پیاده روی و کوهنوردی هفتگی ، دارای جسمی سالم وروح و روانی شاد و خرم گردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.