گزارش برنامه صعود قله دماوند

گزارش صعود گروه کوهنوردی بانوان بامداد فارس به قله دماوند ازمسیر شمال شرقی
28 مرداد الی 3 شهریور 91

خداوند منان راشاکریم که،تیم ده نفره بامداد باتوکل به خدا وهمکاری وهمدلی موفق به صعود به بام ایران ،قله دماوند شدند وگزارش برنامه به شرح ذیل می باشد.شنبه 28مرداد
ساعت 17ازترمینال کاراندیش بطرف ساری حرکت وساعت 9و30دقیقه بعد ازتونل8(دوتا تونل بعدازامامزاده هاشم) سرروستای ناندل ازماشین پیاده وباهماهنگی که ازقبل شده بود بایک دستگاه مینی بوس بطرف ناندل حرکت کردیم (آقای حمید قربان نژاذ 09113272466کرایه 50000هزارتومان)
یکشنبه 29مرداد
این روز را درناندل گذارندیم نان برای برنامه دراین محل تهیه شد ولی نتوانستیم کمبود آب معدنی خود رااز روستای زیبای ناندل تهیه کنیم.
دوشنبه30مرداد
ساعت 5بیدارباش بعدازاقامه نماز وخوردن آب گرم باهماهنگی که با اقای قربان نژادراننده مینی بوس شده بود بطرف گوسفند سرا حرکت کرده ازروستای میانده ردشدیم که مینی بوس پنچر شد بخاطر صرفه جویی دروقت درهمان محل صبحانه صرف شد وساعت 8در محل گردنه سر از ماشین پیاده شدیم و16کوله پشتی راتحویل( آقای ماشاالله صالحی 091118215343وهر قاطر 70000 هزارتومان باحمل سه کوله پشتی) داده درارتفاع 2931متری وساعت 8وپنجاه دقیقه بطرف پناهگاه تخت فریدون حرکت کردیم. (به سرقدمی خانم خلیل زاده).هوا بسيار صاف بودو تا حدودی گرم وبااین آگاهی که دماوند در روزهای آینده روی دیگرهوای خود را به مانشان خواهد داد با کمي ارتفاع گرفتن روي کنارهي غربي قبله دره و تراورس به سمت غربی درمسیر يال صعود قرار گرفتیم، سه راه پيداست که از قرار معلوم دو تاي سمت راستي مناسبترند (و الان بهتون ميگم که وسطي بهترينه.) پس از صعود از يال به دشت چمن رسیدیم ،با توجه به گزارش دیگر گروه ها در سال های گذشته ، امسال هيچ آبي در آن جريان نداشت استراحت 15دقیقه ای دراین مکان داشتیم وضعیت عمومی اعضای گروه تا حدودی مطلوب بنظر می رسید،سردردهای پراکنده ای گزارش می شد ولی دل درگروکوه دماوند داده بودیم و همه به صعود به بام ایران زمین فکر می کردیم . انتها ي دشت چمن ، از سمت چپ پاکوبي را مي بينيم که به پناهگاه راهیمان میکرد(وارد پاكوب سمت راست نشويد). البته 30 دقيقه قبل از رسیدن به پنا هگاه امکان تامین آب وجود داشت. بالاخره ساعت14پناهگاه بودیم. درارتفاع 4380مترصرف ناهار(یتیمک دست پخت مژگان)،بناکردن چادروکمی شلوغ بازی وشام ودر نهایت به دلیل هم هوایی درروز سه شنبه تاحدودی با خیال راحت تلاش در خوابی داشتیم که مارابه روز بعد هدایت می کرد.
سه شنبه 31 مرداد ماه
پس ازصرف صبحانه ی متفاوت (فرنی)اعضاء هیات کوهنوردی سپیدان همراه بااعضای بامداد مشغول جمع اوری زباله اطراف پناهگاه می شوند که منظره ای بسیار زشت وتاسف اور به این مکان بکروزیبا داده بود.درهمین راستا اقایان کوهنوردسپیدانی با تعمیر پله های پناهگاه شایستگی های کوهنوردی خودرا تکمیل نمودند، که دست مریزاد دارد.
ساعت9همراه بایکی ازکوهونوردان قدیمی فارس( آقای علی حسنی )جهت هم هوایی راهی قله شدیم وبعد از3ساعت کوهنوردی بطرف پناهگاه برگشتیم.یکی از جاذبه های کوه دماوند درجبهه شمال شرقی را می توان پناهگاه تخت فریدون دانست خلوت وعظمت این پناهگاه درارتفاع 4380متری، پشت صخرهای عظیم، خیال انسان را به داستا ن های اساطیری سوق می دهد که شاید دراین مکان فریدون ضحاک رابه بند کشیده است(متون تاریخی میگه) .از کنار تخت فریدون که به قله نگاه می کنی آرش کمانگیر رابر فراز آن تصورخواهی نمود که تیری انداخت تامرز میان ایران وتوران را تعیین کند.وعصر سه شنبه با گرفتن عکس ازمناظر زیبا ی اطراف قله وشکار صحنه های زیباتر،ازپازن وآهو(گویی آهوان صحراسرخودنهاده برکف به امید آنکه روزی به شکار خواهی آمد) وثبت وقایع بی نظیر ازغبارو مه وابر که مشغولیت روح نواز هر کوهنوردی است و ثبت زیبایی ها با دیدن و شنیدن آواز شادی کوهنوردان کامیارانی (گروه اوراز)پس ازصعود دماوند تکمیل گردید.لحظات خوشی رادر کنارشان گذراندیم.پس ازصرف شام که سوپ وسیب زمینی آب پز که ( خانم ها خلیل زاده-رضوی-شهریاری زحمتش راکشیدند) وگرفتن گزارش هوا از دوستان در شیراز تمرکز وبحث درباره صعود به قله وسپس آماده سازی کوله قله همراه بادلی سرشار از شوق واضطراب ساعت 22خوابیدیم.
چهارشنبه اشهریور
پس از خوردن آب جوش وعسل ساعت 6:15 درمسیر پاکوب که بسیار مشخص بودحرکت خود را آغاز نمودیم،حرکت های پیوسته وباصلابت بانوان موردتمجید کوهنوردان دیگر شده بودواین زنجیره را مصم تربه قله هدایت می کرد.(به سرقدمی سحر)
پس از 2استراحت کوتاه مدت به ملاقات يخاررفتیم که بسیار سرد می نمودیا یخار حضور ماراباور نداشت. به گردنهي کوچکي که در مسير بودرسیدیم و باد شروع شد. البته خيلي ادامه پيدا نکرد. پس از آن مسيرسنگی بود که اگر کمي دقت کنيم و مسير مه نباشد براحتي ميتوان از آنها عبور کرد.در یکی از استراحت ها کوله قله یکی ازاعضا در یخچال یخار پرت شد که دسترسی به کوله غیرممکن بود وآن را به امانت به یخار سپردیم. مسير تماما از سمت راست دره يخار است. درطول مسیر باصلاحدید مسئول فنی اعضاءبه دو گروه تقسیم شدیم که گروه اول باسرعت بیشتر بطرف قله حرکت کردند وسرانجام گروه اول ساعت 13:15 وگروه دوم ساعت 14:15موفق به فتح دماوند شدیم.وبعدازخواندن سرود ملی بربام پهن ایران وگرفتن عکس یادگاری وخوردن نسکافه بطرف پایین حرکت کردیم.پس از پشت سرگذاشتن یخار(ملاقاتی گرم)وفرودی محتاتانه (کلنگ داشته باشید بهتر است)ودقت داشته باشید (پناهگاه همواره روبروتون باشه و اشتباهي وارد پاکوبي که از سمت چپ جدا ميشه نشید وگرنه مجبور ميشيد يه يخچالي که کم آفتاب می خوره واکثر مواقع یخ زده است روتروارس کنید)
بعد از سنگها، مسير خيلي مشخص ميشه و همه خرامان خرامان وشادمان ازصعود دسته جمعی تا پناهگاه تاختیم درساعت 18به پناهگاه رسیدیم و دوباره آب پر كردن وچای پس از صعودی افتخار آمیزکه لذت بخش است ودرنهایت خوردن شام(کشک بادمجان وعدسی)و جمع کردن وسایل، آماده خوابی می شویم که باشب گذشته تفاوت بسیارزیاد داشته وقصیده صعود کل تیم لذتی دارد که امید که همه گروه هاتجربه کنند.
پنج شنبه 2شهریور
ساعت 6بیدار باش جمع اوری زباله انداختن عكس دسته جمعي منتظر باربرها شدیم وبعد ازیکساعت تاخیر 8کوله پشتی تحویل داده وبطرف پایین حرکت کردیم.ساعت 11به گوسفند سرا رسیدیم وبامینی بوس بطرف ناندل حرکت وحدود ساعت 12ونیم به ویلای آقای رییسی رسیده وبعد ازنظافت صرف ناهار که توسط خانم صالحی تهیه شده بود(برنج وگوشت وکشمش وآلوی محلی)بسیار خوشمزه بود.ساعت 17بطرف جاده تهران حرکت کرده وساعت 21سواراتوبوس شدیم وجمعه سوم شهریور ساعت 12شیراز، وبادوستان خداحافظی وخاطره صعود دماوند به دیگر خاطراتمان را اضافه کردیم.
تذکرات لازم :
آب معدنی ازقبل تهیه شود.
از دشت چمن تا30دقيقه قبل از رسيدن به تخت فريدون آب یخچال در مسير قله هم تقريبا آب نیست.
آنتن دهي موبايل :
قبل از رسيدن به تخت فريدون بگير نگير دارد ولي اوضاع بد نيست ، در ارتفاع هاي پايين تر بهتر آنتن داريم.
برنامه غذایی :
دوشنبه: صبحانه پنیروگردو وعسل .ناهار یتیمک(بادمجان-گوجه –کدو) رطب وگردو وشیره
سه شنبه: صبحانه فرنی- وپنیروگردوناهارشیره -سیب زمینی آب پزولیمو وخرما-شام سوپ وسیب زمینی آب پز
چهارشنبه: آب گرم وعسل ساندویچ خرما وگردو تنقلات شام عدسی .کشک بادمجان
در پایان از همه عزیزانی که درراه صعود دماوند مارایاری کردند خانم خرم (مسئول گروه) خانم شکوفه خسروانی( مسئول فنی گروه) آقایان رییسی ویزدان پناه با رهنمودهای خود مارایاری کردند وهمچنین اقایان هاشم خسروانی وداود فاطمی به عنوان راهنما وخانم ها کریمی، پورقربان که زحمت ثبت گزارش برنامه راکشیدند کمال تشکر راداریم.
                                                    برای مشاهده سایر عکس های این برنامه کلیک کنید
اسامی شرکت کنندگان دربرنامه:هاشم خسروانی وداود فاطمی راهنما
مژگان شرفیان(امدادگر) فرشته شهریاری (مسئول فنی) سودابه فرزانه(امورمالی) فاطمه ارجمندی- رقیه پورقربان- معصومه خلیل زاده-
لیلاکریمی- سحردشتیانی- صغری خواست خدا- مهری خسروانی(سرپرست)
تهیه گزارش : مهری خسروانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.