گزارش برنامه پیمایش دره راگه کرمان

گزارش برنامه پیمایش دره راگه رفسنجان و بازدید از روستای میمند
23-25 فروردین ماه 97

دره راگه که به دلیل پدیده فرسایش آبی در دشت رفسنجان شکل گرفته با عمق متوسط معادل 70 متر از جمله بکرترین و زیباترین مناطق کویری کشور محسوب می شود. تعدادی از اعضای موسسه کوه نوردی بامداد، طبق تقویم شش ماهه خود، روز 23 فروردین 97 ساعت 11:30 شب برای بازدید این منطقه زیبا به سمت رفسنجان حرکت کرد. پس از گذشتن از شهرهای سیرجان و سرچشمه، ساعت 8 صبح به شهر رفسنجان رسیدیم. طبق هماهنگی های به عمل آمده با آقای صادق زاده راهنمای گردشگری، به مجتمع علقمه جهت اسکان مراجعه کردیم.پس از قراردادن وسایل اضافی و تعویض لباس، برای صرف صبحانه به باغ رستوران پالیز که بسیار به مجموعه زیارتی علقمه نزدیک بود رفتیم. ساعت 10:30 صبح به وسیله دو عدد مینی بوس که از قبل هماهنگ نموده بودیم به سمت منطقه راگه حرکت کردیم. 11:30 بالای درگه راگه رسیدیم. باد نسبتا شدیدی می وزید که البته آقای صادق زاده گفتند که این شدت باد همیشگی نیست. بهترین فصل برای بازدید و پیمایش دره راگه اوایل پاییز و بهار است. ایشان تذکر دادند که حتما باید قبل از حضور در منطقه با سازمان هواشناسی تماس داشته باشید تا در صورت بارش باران در دره حاضر نشوید، زیرا احتمال بروز سیل در روزهای بارانی زیاد و خطر آفرین است. پس از توضیحاتی مختصر از مسیری که قبلا پاکوبی شده بود وارد دره شدیم. طبق گفته راهنما، پیمایش دره بین 2 الی 4 ساعت انجام می شود، کسانی که مایل نبودند تا آخر دره را بازدید کنند، بعد از 2ساعت از یک مسیر فرعی می توانستند از دره خارج شوند ولی به دلیل وجود مناظر زیبا و بکر همه گروه ترجیح دادند که راه خود را ادامه دهند.حدود 4 ساعت مسیر دره را پیمایش کرده و پس از آن از مسیر دست ساخته ایی که بصورت پلکانی سنگی و سپس تونل که با مهارت زیاد در دل کوه های اطراف دره ایجاد کرده بودند به بالای دره رسیدیم. بالای دره با تعدادی کانکس فلزی که برق آنها با انرژی خورشیدی تامین میشد رسیدیم. در همان محل مینی بوس ها منتظر ما بودند. ساعت 4 بعدازظهر سوار شده و به سمت شهر برگشتیم. ساعت 17:30 برای صرف ناهار به باغ رستوران پالیز رفتیم. برنامه عصر بازدید از موزه رفسنجانی و خرید در بازار بود. شام را در همان باغ رستوران صرف کرده و به پیشنهاد راهنما غذای محلی (کشک مغز) سفارش دادیم.ساعت 6:30 روز 25 ام بیدار شدیم. پس از صرف صبحانه در مجتمع علقمه، ساعت 8:30 به سمت قاسم آباد، به منظور بازدید از خانه بزرگ و زیبای حاج آقا علی(بزرگترین خانه خشتی دنیا)حرکت کردیم. این بنا مربوط به زمان قاجاریه بوده دارای سه حیاط و 250 اتاق با معماری بسیار زیبا و مناسب با آب و هوای منطقه بوده است. کاشیکاری ها و فضا سازی های خانه چشم هر بیننده ای را خیره می کرد.پس از بازدید از خانه حاج علی آقا، ساعت 11 به سمت روستای دست کند میمند حرکت کردیم. حدود ساعت 15 به روستا رسیدیم. این روستا در حدود 12 کیلومتر مربع در شمال شرق شهرستان شهر بابک و در شمال غرب استان کرمان واقع شده است. دارای حدود 400 واحد مسکونی (کیجه) با بیش از 2500 اتاق کنده شده در دل کوه می باشد. جنس این بستر از رسوب سیلیس و آهک است و دور تا دور روستا در بالاترین ارتفاع (پاتاق) لایه ای آذرین وجود دارد. میمند قدمتی در حدود 2 تا 3 هزار سال داشته و به دوره هخامنشی نسبت داده می شود.در ابتدای ورود به روستا، ناهار را در غذاخوری روستا خوردیم. سپس به بازدید از اتاق هایی(کیچه) که با دست انسان ساخته شده بودند مشغول شدیم. متاسفانه وجود سیمهای برق زیاد و ماشین های پارک شده متعدد در محوطه از جلوه بکر روستا کاسته بود. از موزه مردم شناسی روستا دیدن کرده و به سمت حمام قدیمی روستا رفتیم. بنایی بسیار زیبا و دیدنی که وجود سنگ هایی که با نور چراغ مانند شیشه ای رنگین عمل می کردند جلوه ای دوچندان به آن بنا داده بود.پس از بازدید از حمام روستای میمند و صرف چای در رستوران سنتی و زیبای این روستا، در ساعت 16:30 سوار اتوبوس شدیم. از مسیر شهر بابک و بوانات و مرودشت به سمت شیراز حرکت کردیم و ساعت 22 به شیراز رسیدیم و همه اعضا گروه، سلامت و خوشحال از دیدن این همه مناظر بکر و زیبا و تاریخی به منازل خود رسیدند.
      برای مشاهده سایر عکس های این برنامه، کلیک کنید.

با تشکر از همکاری صمیمانه خانم ها مهری خسروانی و مژگان شرفیان که باعث اجرای هر چه بهتر این برنامه به یادماندنی شد.

اسامی شرکت کنندگان:مژگان شرفیان (سرپرست)، علیا مکتبی فرد (سرپرست)، لیلا توانگر، زهرا ایزدخواستی، حمیدرضا بیگلری، مهناز مکتبی فرد، علی انوری پور، حدیث و پردیس انوری پور، فریده رحمانیان، زهرا توانگر، طوبی ملک نسب، شادی حسنی، شهربانو حسنی، زهرا دهقان، مصیب حسنی، علیرضا حسنی، حلیمه حسنی، فاطمه حسنی، صدیقه مقبلی، فیروزه میرحسینی، نغمه ابوقداره، شکوفه خسروانی، مریم رنجبر، فرنوش شیروانی، نرجس هنرور، سحر دشتیانی، سعید رحیمی، فرشته شهریاری، مرجان جهاندیده، معصومه نعمت الهی، فرزانه ژیانی، سیمین تاج ستایش، سید حسن مصباح
ارسال گزارش: علیا مکتبی فرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.